"Ještě stačil zavolat manželce, že spadl z kola a není mu dobře. Pak už se nehlásil. Žena vytočila stodvanáctku a hned se po něm rozjela pátrací akce," vzpomíná na jeden z případů loňského roku mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid.
Operátoři zaměří mobilní telefon
Hasiče k cyklistovi nasměrovali operátoři stodvanáctky. Špičkové vybavení jim umožňuje zaměřit, odkud z mobilního telefonu člověk volal.
Jejich operační středisko toho však umí daleko více. Když se dostane do svízelné situace například turista ze Španělska, operátor se podívá na monitor a vidí, kde je ve službě jeho kolega, který vládne tímto jazykem. Turistu s ním spojí a on zařídí pomoc třeba i z druhého konce republiky.
V Brně sedí na stodvanáctce čtyři operátoři čtyřiadvacet hodin denně. Ale kdyby v jednu chvíli potřebovalo pomoc více lidí, čekat nemusejí.
"Automaticky se jejich hovor přepne volnému operátorovi v jiném kraji," říká šéf brněnské stodvanáctky Petr Příkaský.
Lidé nevolají jen o pomoc
Vloni brněnská stodvanáctka přijala přes sto padesát tisíc volání. Stovky z nich má bohužel na svědomí muž z Vyškovska, který operátory obtěžuje od loňského června.
"Měsíčně to bylo i 420 hovorů. Pomoc nepotřeboval, chtěl se bavit o politice. Operátoři se ho snažili umlčet i tím, že mu na sedm dní zablokovali SIM kartu, což mohou dělat v případech zlomyslného volání. Jenže on se pak znovu ozval a tak na něj připravujeme trestní oznámení," dodal Zdeněk Příkaský.