Brněnské letiště stále čeká na probuzení, plán s Rumuny skončil fiaskem

  7:17aktualizováno  7:17
Už teď měly Brno spojovat nové pravidelné linky s Římem či Barcelonou. Nestalo se, padl totiž společný podnik s rumunským dopravcem. Náhradní řešení hledá kraj a město v Lotyšsku či ve Slovinsku.

Brněnské letiště v Tuřanech. | foto: Marie Stránská, MAFRA

V létě k moři do Chorvatska, a to pravidelnou leteckou linkou přímo z Brna. Na takovou nabídku stále lákají webové stránky společnosti Blue Air Moravia, prostřednictvím které chtěl Jihomoravský kraj rozproudit provoz na ospalém brněnském letišti.

Do Barcelony a dalších evropských měst se mělo začít létat už v těchto dnech, jenže podle zjištění MF DNES firma Blue Air Moravia zatím oficiálně neexistuje a nejspíš vůbec nevznikne.

V prosinci přitom Jihomoravský kraj s brněnským magistrátem oficiálně vyhlašovaly, že se domluvily s rumunskou nízkonákladovou společností Blue Air na pěti nových pravidelných linkách – do Barcelony, Říma, Bruselu, Milána a Lvova – a dvou sezonních do Dubrovníku a Splitu.

S aerolinkou měly založit zmíněnou společnou firmu, jejímž prostřednictvím by mohly provoz linek dotovat. Jenže právě na ní se vše zadrhlo. „Nepodařilo se nám sladit český a rumunský právní rámec. Dostali jsme se do bodu, že máme různý názor na fungování společného podniku,“ vysvětlil šéf Jihomoravské rozvojové společnosti Daniel Mahovský, který má vyjednávání na starosti.

V Blue Air Moravia měli mít Rumuni 65procentní většinu, o zbylých 35 procent by se podělilo Brno a Jihomoravský kraj. „Nechtěli jsme jen tak někomu dát peníze a nemít nad nimi žádnou kontrolu,“ podotkl Mahovský.

Rýsují se tři náhradní varianty

Předminulý týden se potkal se zástupci rumunského přepravce na veletrhu cestovního ruchu v Berlíně. Ani tam ale k bližší dohodě nedošlo. „I pan hejtman byl připravený vložit se do jednání, kterými jsem jinak pověřen já,“ doplnil Mahovský. Nakonec se ale ukázalo, že ani hejtmanova účast by k ničemu nevedla.

Bohumil Šimek (ANO), který stojí v čele Jihomoravského kraje od podzimu roku 2016, si vzal letiště jako hlavní prioritu a slíbil ho rozlétat, což se mu ale nedaří. Naopak v posledním roce zrušila své linky do Eindhovenu a londýnského Lutonu společnost Wizz Air.

Šimek se k problémům s domlouváním nových linek vyjádřit nechtěl, odkázal jen na krajskou mluvčí. „Bohužel zatím nebyla nalezena právní shoda na celkové podobě smlouvy, komunikace ale stále probíhá,“ řekla mluvčí kraje Monika Brindzáková. Že jednání ještě oficiálně pokračují, potvrdil i Mahovský, naději na nějaký zásadní zvrat už ale nevidí.

Brněnského primátora Petra Vokřála (ANO) přístup rumunského partnera naštval. „Mohli dávno říct, že je to nezajímá. Neumím si přeložit jejich jednání. Podmínky s nimi byly velmi detailně diskutované a věděli, do čeho jdou,“ prohlásil.

Už před pár týdny kraj oslovil jiné letecké společnosti. Ozvaly se tři a s těmi teď řeší, zda by nějaká spolupráce byla vůbec možná. „V tuto chvíli není možné mluvit o konkrétních společnostech,“ uvedla krajská mluvčí.

Jedna z těchto aerolinek by však měla být ze Slovinska, druhou pak velmi pravděpodobně je lotyšská firma airBaltic, která dnes létá do všech částí Evropy od Pobaltí, kde má základnu, přes jih Evropy a západ až po Skandinávii.

Letiště chce cílit na severozápad Evropy

Právě na sever by kraj při novém jednání rád rozšířil své linky. „Chceme více zacílit na severozápad Evropy. Vybíráme taková místa, aby z nich šlo cestovat dále po celé Evropě a do světa,“ upřesnil Jiří Hlavenka, který se v domlouvání leteckého spojení angažuje jakožto krajský opoziční zastupitel za Zelené.

Zároveň je spoluzakladatelem brněnské firmy Kiwi.com prodávající letenky. Destinace domluvené s Rumuny by se podle něj neměly nijak výrazně měnit.

Do několika týdnů by mělo být hotové memorandum s jedním ze tří dopravců. „Jednání už jsou v pokročilejší fázi,“ přiblížil Mahovský. Poté budou pokračovat jednání o konkrétní podobě spolupráce. „Chceme podobnou bázi spolupráce, o jakou jsme usilovali s firmou Blue Air,“ doplnil Mahovský.

Není však vyloučeno, že by jeden dopravce měl na starosti třeba jen jednu linku a další letecká společnost ty ostatní.

Celá akce rozlétání letiště se tak dál protahuje, stále však nekončí. Letecká dostupnost Brna je podle primátora nezbytnou podmínkou pro jeho další rozvoj. „Jsem však skeptický, že se podaří najít nové destinace do voleb,“ míní Vokřál. Naopak podle Hlavenky je druhá polovina letošního roku reálná. „Se začleněním do leteckého řádu nebude problém,“ dodal.

Autoři: , ,

Nejčtenější

Slavná vězenkyně Věra Sosnarová v gulagu nikdy nebyla, doložil historik

Podle životního příběhu Věry Sosnarové vznikla kniha Krvavé jahody.

Věra Sosnarová je známá jako jedna z posledních českých pamětnic sovětských koncentračních a pracovních táborů. Už před...

Norská dvojčata Marcus & Martinus sobotním koncertem pobláznila Slavkov

Koncert norských dvojčat Marcuse & Martinuse v Slavkově u Brna vzbudil davové...

Kdekoliv se dvojčata Marcus & Martinus objeví, vzbudí davové šílenství. Nejinak tomu bylo i ve Slavkově u Brna na...

Vynálezce z Blanska svými nápady předběhl dobu, žasnul nad ním i Edison

Vynálezce Ericha Roučku, který v Blansku položil základ místního...

Měl výjimečný talent. O cokoliv se zajímal, v tom přišel s nějakým objevem či vynálezem. Ericha Roučku, který v Blansku...

VIDEO: Smrt v autě přímo před vámi. Policie varuje před únavou při řízení

Nehoda

Záběry z hrozivé srážky, při níž se minulý týden čelně střetla dvě auta na tahu z Brna na Vídeň, zveřejnili policisté...

POHLED: Ardeleanu znovu píská v Brně! Tak ne, není to bezpečné

Rozhodčí Petr Ardeleanu měl ve 290. derby pražských S plné ruce práce.

Hodně krátkou paměť musel mít v českém fotbalovém prostředí ten, kdo rozhodoval o delegaci rozhodčích na 1. kolo druhé...

Další z rubriky

Úřednice si odpykala trest za podvod, na radnici řeší investice dál

Ilustrační snímek

Referentka pro investice na úřadě v brněnském Starém Lískovci Renata Weisová dostala před čtyřmi lety dvouletou...

Do Brna se vrátilo první české zlato z olympiády, má i svou ochranku

Do Brna se vrátilo první československé olympijské zlato, které v roce 1924 v...

Historicky první zlatá olympijská medaile československého sportu, vybojovaná Bedřichem Šupčíkem ve šplhu v roce 1924 v...

OBRAZEM: Zetory, jak je neznáte. V pásovém provedení i jako autobus

Zetorbus je speciální model, který byl určený k přepravě zaměstnanců uvnitř...

Zatímco některé modely traktorů z dílny brněnského Zetoru se vyráběly po tisících, z jiných bylo do světa vypuštěno jen...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONZULTANT PRO CRM SYSTÉM

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz