Brněnské letiště se mění na překladiště, cestující nahradily kamiony

  10:18
Provozovatel brněnského letiště v Tuřanech se v posledních letech kvůli zániku leteckých linek začal soustředit na budování logistického parku. Lidé z okolí si ale stěžují na dopravní zátěž.
Brněnské letiště obklopuje stále víc logistických hal.

Brněnské letiště obklopuje stále víc logistických hal. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zástupy brněnských i krajských politiků si v úterý s úsměvy na tvářích vyjely na vlakový výlet na vídeňské letiště. Nechtějí přitom, aby zůstalo u této ojedinělé cesty. K letecké bráně do světa u rakouské metropole naopak chtějí zřídit zatím neexistující přímou vlakovou linku z Brna, aby se tam cestující mohli dostat co nejrychleji a nejpohodlněji. 

Zdá se tedy, jako by politici už odepsali letiště stojící v Brně, které se ještě před propuknutím pandemie covidu marně snažili „rozlétat“ dotováním nových linek.

Radní Brna i Jihomoravského kraje odmítají, že by na budoucnost ranveje v Tuřanech tímto krokem rezignovali. Letiště vnímají jako důležité především pro charterové sezonní lety do turistických destinací. 

„Pokud však chcete létat po světě, tak Brno nemůže Vídni nikdy konkurovat,“ podotýká brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS), který si přesto dokáže představit, že by z Tuřan létalo více pravidelných linek než současná jediná do Londýna.

O tom se však mluví už roky a linek ještě před pandemií spíše ubývalo. Provozovatel letiště, jímž se v roce 2017 stala společnost Accolade, se přitom potřebuje uživit, a tak byznys v Brně zaměřila v poslední době jiným směrem.

Plocha pro sklady

Cestu k letišti nyní lemují obří haly na víc než 11 hektarech, v nichž sídlí různé firmy, jako například Zásilkovna, Coca-Cola, Ikea, Okay či Dermacol, které zde mají své logistické zázemí. Přímo v areálu letiště pak vyrostla hala přepravní společnosti DHL, která do Brna pravidelně létá s nákladními letadly.

Kolik firem z těch, které v logistickém parku či přímo na letišti sídlí, skutečně využívá leteckých služeb, mediální zástupce Letiště Brno a společnosti Accolade Jakub Splavec neřekl.

„Většina používá nějakou formu letecké přepravy a služeb společností jako DHL, TNT a Fedex, které v Brně provozují pravidelná spojení,“ odpověděl neurčitě. Není tak jasné, kolik firem využívá oblast v Tuřanech pouze jako plochu pro sklady.

Že by se z letiště stávala logistická a nákladní zóna pro kamiony, nicméně Splavec popírá. „Brněnské letiště pouze poskytuje infrastrukturu pro zásobování Brna a jižní Moravy, jak bylo ostatně rozhodnuto již v minulosti,“ podotýká.

Politici se k domněnce, že se letiště postupně mění spíš na kamionové překladiště, na němž rostou stále nové haly, příliš vyjadřovat nechtějí. 

„To není o tom, jestli nám to vadí, nebo nevadí. My provozovateli nemůžeme nic diktovat,“ reaguje náměstek hejtmana Jan Zámečník (KDU-ČSL). „Byl bych radši, kdyby se více věnovali osobní letecké dopravě,“ říká Kratochvíl, který však zároveň přitakává, že nový byznys model je věcí provozovatele.

Chybí obchvat i sjezd z dálnice

Logistické haly dosud stojí jen v přímém sousedství letiště, v budoucnu ovšem podle návrhu nového územního plánu Brna zaplní celou plochu až k dálnici D1. Další haly by chtělo samo letiště už letos stavět uvnitř areálu. Proti tomu se však postavily okolní obce, městské části i brněnský magistrát. 

Upozorňují na nedořešenou dopravní infrastrukturu, kdy stále chybí obchvat Tuřan nebo nový sjezd z dálnice. Ten byl přitom už v roce 2014 podmínkou pro stavbu distribučního centra přepravní společnosti Amazon a právě kvůli němu nakonec americká firma ze záměru vybudovat na Černovických terasách pobočku s 1 500 pracovními místy vycouvala.

„Doprava od letiště v posledních letech jednoznačně narostla. S dalšími halami by byla ještě větší, i když letiště tvrdí, že nás to nijak nezatíží a vše hned odbočí na dálnici. To se neděje,“ stěžuje si starosta brněnské Slatiny Jiří Ides (ČSSD).

Podle Splavce nicméně nové haly nebudou mít na dopravu vliv. „Jsou určené pro obsloužení leteckých zásilek, které nyní musí být převáženy k roztřídění mimo letiště a teprve poté rozváženy koncovým příjemcům,“ vysvětluje Splavec.

Ides také upozorňuje, že záměr letiště odporuje územnímu plánu. To provozovatel odmítá, ale přesto svůj záměr z řízení u krajského úřadu nedávno stáhl. Věc považuje za zpolitizovanou, s brněnskými politiky však chce hledat možnou shodu. Bez nového dálničního sjezdu, jenž se má začít stavět v roce 2024 a být hotový o tři roky později, to ovšem nejspíš nepůjde.

Nový vlak? Jedině pod dvě hodiny

Dostat se z Brna na vídeňské letiště není dnes pro cestující žádným složitým úkolem. Pokud se jim nechce jet autem a platit pak za parkování, mohou využít širokou nabídku vlaků či autobusů. 

Státní České dráhy jezdí z Brna do Vídně šestkrát denně, soukromý RegioJet čtyřikrát. U obou dopravců je však třeba přestoupit v rakouské metropoli na spoj na letiště ležící ve Schwechatu, 18 kilometrů od centra. Přímá vlaková linka, kterou chtějí zřídit Brno a Jihomoravský kraj, nyní neexistuje. To ovšem neplatí pro autobusy. Z nádraží u brněnského hotelu Grand odjíždí několikrát denně tři soukromí dopravci – Student Agency, FlixBus a Gepard Express. 

Přesto podle brněnského radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) není snaha o novou vlakovou linku zbytečná. „Aut bude čím dál víc, takže je mnohem vyšší riziko, že na letiště po silnici nedojedete včas,“ sděluje Kratochvíl. Podobně smýšlí také vedení Jihomoravského kraje. „Nejen pro Brňany, ale pro všechny obyvatele jižní Moravy chceme zlepšit dostupnost velkého evropského letiště,“ oznamuje náměstek hejtmana Jan Zámečník (KDU-ČSL). 

Podle Kratochvíla má zájem o linku i samo vídeňské letiště, jemuž to přinese nové cestující a s nimi i peníze. „Má to však podmínku, že se tam z Brna bude možné dostat za hodinu a čtyřicet minut. Pokud by jel vlak dvě hodiny, nebude konkurenceschopný,“ upozorňuje Kratochvíl. Dvě hodiny dnes trvá cesta vlakem s přestupem, v autobusech stráví cestující zpravidla ještě o dvacet minut víc. 

Dalším důležitým kritériem nového spojení, které chtějí Brno a kraj zavést už letos, je jeho nákladnost. Počítá se totiž s jeho dotováním z veřejného rozpočtu. „Zpočátku bude provoz poměrně rizikový a bez finanční podpory města či kraje nemůže dlouhodobě fungovat,“ vysvětluje Kratochvíl s tím, že ze začátku mají fungovat jeden až dva spoje denně. Postupně by jejich počet mohl narůst až na šest. 

Konkrétní sumu, jíž by Brno či kraj na tuto linku přispívali, ovšem radní neřekl s tím, že je to předčasné. Záležet bude i na tom, jaká bude cena jízdenky. Nyní cesta vlakem nebo autobusem stojí většinou do 500 korun. (mos)

Nejčtenější

V Brně otevřel největší parkovací dům. Má cykloboxy i speciální místa pro ženy

Dohromady 606 míst pro auta a také administrativní prostory pro vyřizování povolení ze strany řidičů nabízí nově otevřený parkovací dům Academy Park s přilehlou venkovní plochou. Největší stavba...

VIDEO: Zbytečný risk. Motorkář na přejezdu zkřížil cestu houkajícímu parnímu vlaku

Velmi riskantně se zachoval motorkář na železničním přejezdu u Velkých Opatovic na Blanensku, kde doslova hazardoval se svým životem. Na přejezd zabezpečený výstražnými kříži vjel těsně před...

Šest požárů za čtyři dny bylo pro lidi v Brně příliš. Ulice teď chrání noční hlídky

Premium

Během pouhých čtyř dnů vyjížděli hasiči do Chrlic na jihu Brna šestkrát, vždy až po setmění po deváté večer. Po sérii požárů se tamní obyvatelé rozhodli společně procházet a kontrolovat své sídliště.

OBRAZEM: Pivo za stovku, světlice i stroje na náměstí. Z Brna je město motorkářů

Do Brna se už sjíždí fanoušci motocyklů a těší se, až uvidí své favority na Masarykově okruhu. Po pětileté pauze se tu koná slavná MotoGP. Dnes večer se jim nejlepší motocykloví jezdci světa...

Východ Česka zasáhly bouřky, silný déšť uvěznil lidi v Moravském krasu

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) varoval, že na severu Moravy a ve Slezsku večer mohou hrozit silné bouřky, s tím, že je mohou doprovázet dvoucentimetrové kroupy a vítr s nárazy kolem 55 km/h....

Můj brácha jedničkou draftu? Šílenost! A teď chci do Ameriky já, sní Risacherová

Táta Stéphane zašmodrchal ponožky do kuličky a házením obloučků se jal testoval pozornost svých zvídavých ratolestí. Měkké motance do drobných ruček nejdříve lapal Zaccharie, později i dcerka Ainhoa....

18. července 2025  6:06

OBRAZEM: Pivo za stovku, světlice i stroje na náměstí. Z Brna je město motorkářů

Do Brna se už sjíždí fanoušci motocyklů a těší se, až uvidí své favority na Masarykově okruhu. Po pětileté pauze se tu koná slavná MotoGP. Dnes večer se jim nejlepší motocykloví jezdci světa...

17. července 2025  16:56,  aktualizováno  20:30

Zájem o gynekologii pro transgender roste, klienti dojíždějí i z daleka

Osm desítek lidí v průměrném věku 22 let využilo za necelé dva roky od otevření vůbec první gynekologickou ambulanci specializovanou na transgender lidi v Česku. Od září 2023 funguje ve Fakultní...

17. července 2025  17:17

Šakali se z jihu Evropy dostali už i na Pálavu, šelmy zachytila fotopast

Ochránci přírody potvrdili výskyt šakalů na Pálavě. Přítomnost šelem zachytila fotopast v národní přírodní rezervaci Tabulová. Na snímcích z fotopasti, kterou zde ochránci umístili na začátku jara,...

17. července 2025  11:54

Výprask za překažený sex. Otec naplácal synovi, matka kvůli tomu volala strážníky

Už už se mezi partnery schylovalo k intimnostem, když tu se v místnosti objevil jejich malý syn. To muže, který se v noci z úterý na středu těšil na milování, natolik rozčílilo, že chlapce popadl a...

17. července 2025  10:29

Marný osmifinálový odpor mladých Češek, MS v Brně dohrají zápasy o umístění

Nevedly ani vteřinu. České basketbalistky do 19 let na brněnském světovém šampionátu v osmifinále proti Francii neměly šanci, prohrály 31:65. Hlavní část vyřazovacích bojů tak opouští a turnaj...

16. července 2025  20:18

V Brně vyhraju, vsadil se Salač s Abrahamem. Chystá i speciální helmu

Motivaci před brněnskou Grand Prix má motocyklový jezdec Filip Salač už tak velkou, před domácími fanoušky touží o víkendu uspět. K tomu si start v nejdůležitějším závodě sezony ještě opepřil sázkou...

16. července 2025

Úhyn ryb v Dyji kvůli nedostatku kyslíku řeší ministři, vědci i rybáři

Hledání řešení, jak zabránit nedostatku kyslíku v Dyji a tím i následnému úhynu ryb, si vezme na starosti nová pracovní skupina. Ta vznikne pod záštitou ministerstva zemědělství, které se společně s...

16. července 2025  19:21

Kus cesty k elitě. O šatnu se Artis na Srbské musí podělit se Zbrojovkou

Ambice, respekt, tým, inspirace a spojení. Všechny své prvky názvu zdůrazňuje klubové vedení Artisu Brno i na příkladu chystání se k premiérovému ročníku v druhé nejvyšší fotbalové lize pod novou...

16. července 2025  19:15

Křiklouni se na Fialově grilovačce hádali s diváky, premiér je k dotazům vyzýval marně

V Brně proběhl další z večerů Grilování s premiérem, a ani tam se nenesla akce v klidném duchu. Pár minut po začátku narušila mítink 15členná skupina propalestinských aktivistů s megafonem a...

16. července 2025  18:45

Nejsem křikloun, ale přirozený respekt mám, myslí si nový kapitán Zbrojovky

Novým kapitánem Zbrojovky bude opět stoper. Po odchovanci Jakubu Šuralovi, spjatým s brněnským klubem, který pásku převzal na jaře, se jím na prahu nové sezony stal Stanislav Hofmann, jehož kariéra...

16. července 2025  17:50

Tygrovi odstranili kvůli infekci zarostlý dráp, poté dostal speciální sirup

V Zoo Hodonín operovali tygra ussurijského, měl problémy se zarostlým drápem. Rána se podle ošetřovatelů dobře hojí, tygr je na antibiotikách. O zákroku ve středu informoval mluvčí zahrady Ivo...

16. července 2025  16:11
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.