Za zhruba dvacet tisíc korun je v Brně k mání pěkný třípokojový byt v centru. Hejtmanství vedené Michalem Haškem (ČSSD) se ale rozhodlo být výrazně štědřejší.
Soukromé firmě, která už před lety získala do pronájmu za neprůhledných okolností brněnské letiště, chce odmávat také stavbu obřího distribučního centra nadnárodní firmy TNT na krajském pozemku u letiště (psali jsme zde).
Za padesátileté „právo stavby“ na halu za půl miliardy korun má kraj dostat celkem 11,3 milionu korun. V přepočtu tak soukromá firma hejtmanství zaplatí ani ne 20 tisíc korun měsíčně. Tady ale nejde o byt, plocha je větší než tři Václavská náměstí.
„Rada dnes schválila záměr, který bude zveřejněn zákonným způsobem. Vedení kraje se také sejde se zástupci této významné společnosti, která poskytuje široké spektrum přepravních a logistických služeb,“ hlásil před týdnem Hašek.
Dokument vyzývající zájemce, aby podávali své nabídky do 19. září, se pak objevil na úřední desce kraje. Na zastupitelstvu 22. září, které bude poslední řádné před volbami, tak nejspíše budou zastupitelé hlasovat o obchodu snů řady developerů.
Na pozemcích leží věcné břemeno
V tomto případě má ale výrazně navrch jen jeden z nich. Brněnské letiště patří Jihomoravskému kraji. Ten ho ale už před lety pronajal na 50 let soukromé firmě Letiště Brno.
A právě dceřiná firma Letiště Brno pojmenovaná Brno Airport Logistic Park (BALP) má na pozemky budoucí logistické zóny věcné břemeno už od roku 2007. I když se tak formálně o budování logistické zóny může přihlásit i jakýkoliv jiný developer, není jasné, jak by se vyrovnal s věcným břemenem konkurence.
Za věcné břemeno na 60 let už v roce 2007 zaplatila soukromá firma BALP 10 milionů korun. Na základě posudku, jenž si sama zadala a kraj ho nekriticky akceptoval. Na právo stavby, které vymezily novější zákony, je prý nyní staré věcné břemeno potřeba přetavit kvůli požadavkům bank.
„Společnost Brno Airport Logistic Park tak v podstatě zaplatí Jihomoravskému kraji za možnost realizovat zde stavbu dvakrát (poprvé za věcné břemeno, nyní za právo stavby). I s touto zátěží jsme připraveni se vypořádat, abychom do areálu letiště mohli získat takto významného partnera,“ konstatovala Kateřina Bogdálková ze společnosti Letiště Brno.
Obchod snů developerů
I když se tak výsledná cena za padesátiletý pronájem vyšplhá v součtu na zhruba 20 milionů, podle developerů oslovených MF DNES jde přesto o mimořádně výhodnou nabídku.
Nikdo z nich nechtěl komentovat projekt veřejně, protože se obávají o další případné obchody. Shodně ale vyčíslili reálnou cenu na částku okolo sta milionů. „Když jsem četl podmínky, protočily se mi panenky. Takový kšeft bych chtěl taky. Reálná cena je násobně vyšší,“ okomentoval to pod podmínkou anonymity jeden z nich.
TNT je přitom pro záměr Letiště Brno spásou. Podle původní smlouvy, kterou soukromá firma uzavřela s krajem v roce 2007, totiž její nároky na logistickou zónu zanikají, pokud na pozemku do poloviny příštího roku nebude zkolaudovaná budova.
Podle informací MF DNES přitom minimálně konkurenční developerská společnost CTP, která v Brně buduje Černovickou terasu, tři roky nabízí kraji, že do už deset let prázdné logistické zóny u letiště vstoupí za tržních podmínek. CTP v pondělí na dotazy MF DNES nereagovala.
Naposledy v květnu ovšem šéf CTP Remon Vos poslal zastupitelstvu dokonce otevřený dopis, ve kterém nabízí spolupráci, pakliže nechá kraj smlouvu s Letištěm Brno příští rok vypršet. Odpovědi od Haška se nedočkal. Proč na nabídku konkurence Letiště Brno nebral ohled, v pondělí kraj nebyl schopný vysvětlit s odkazem na dovolené kompetentních osob.
TNT touží po prostorech u letiště už roky
Zájem TNT o Brno přitom nepřišel zničehonic a není daný vyjednávacími schopnostmi Letiště Brno. Původem australská firma s ročním obratem kolem 200 miliard korun už působí v CTParku Modřice a její letadla na brněnském letišti pravidelně přistávají.
O větších prostorách v některé z brněnských průmyslových zón už podle několika zdrojů MF DNES vyjednává roky. Zásadním požadavkem byla právě blízkost brněnského letiště, které slouží k přepravě nákladu.
Jaký nájem bude soukromé firmě Letiště Brno obří nadnárodní korporace TNT za ideální pozemek platit, není jasné.
„Jednání ohledně logistické zóny ještě probíhají, nemáme k dispozici finální rozpočty vstupních investičních nákladů. Výše nájemného se odvíjí od výše investičních vstupních nákladů a současně je velmi limitována potřebou konkurenceschopnosti daného projektu na trhu,“ reagovala na dotaz MF DNES Bogdálková.