Rozvoj logistiky a nových linek je stěžejní, říká nový šéf Letiště Brno

  10:38
„Byla to pro nás jedinečná investiční příležitost. Letiště je brána do celého Jihomoravského kraje,“ říká Milan Kratina, šéf společnosti Accolade, která nedávno koupila firmu Letiště Brno. Kratina se teď musí zorientovat v novém byznysu a o budoucnosti letiště hovořil v rozhovoru pro MF DNES.

Firma Accolade Milana Kratiny má od čtvrtka na starosti provoz letiště v brněnských Tuřanech. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Firma Letiště Brno dlouhodobě provozuje letiště v Tuřanech, jehož vlastníkem je Jihomoravský kraj. Ten přitom do poslední chvíle o prodeji nic netušil (více čtěte v článku Firmu, která má pronajaté brněnské letiště, vlastníci prodali). 

Jak dlouho jste o koupi jednali?
Začali jsme o prázdninách. Takže to bylo relativně rychlé rozhodnutí, protože se jednalo o dobrou investiční příležitost.

Měli jste tedy vůbec dostatečný prostor na licitaci o ceně?
Když si chcete koupit třeba i auto, tak o ceně budete také licitovat.

Bavíme se o vyšších stovkách milionů korun?
Bohužel nejsem schopný komentovat cenu, protože nám to smlouva neumožňuje.

Letiště jste koupili uprostřed vyjednávání s krajem o nové nájemní smlouvě. Účastnili jste se jich už před investicí?
Dostali jsme nějaké dílčí informace, ale do jednání s krajem jsme nevstupovali. Firma Letiště Brno patřila třem společnostem, za nimiž jsou konkrétní rodiny, a to Filipů, Šnajdrů a D’Agay. V nich docházelo ke generační výměně a hlavně u Šnajdrů a D’Agay to byl důvod, proč byly ochotné jednat o prodeji. Firmu potkal stejný osud jako spoustu jiných dvacet let po revoluci, kdy se původní vlastníci postupně stahují z byznysu a buď jej prodávají, nebo předávají další generaci. Tady je to ten první případ.

O tom, že rodina Filipova nechtěla původně svůj podíl prodávat, svědčí i fakt, že jeden z původních majitelů Jiří Filip zůstává ve statutárních orgánech letiště...
Ale prodali. Neumím posoudit, jestli chtěli, či ne, umím říct, že jsme se dohodli se všemi bývalými majiteli. Pan Filip zůstává i kvůli zajištění kontinuity.

Accolade staví na západě Čech polygon pro samořiditelné vozy

Chcete u letiště vybudovat logistickou zónu, která přinese zisk. Naproti tomu zájmem kraje jako vlastníka je, aby byla co největší dopravní dostupnost jižní Moravy osobními linkami, které takový zisk nepřinášejí. Nejdou tyhle zájmy proti sobě?
Neřekl bych, že osobní doprava nepřináší zisk. A logistická zóna je součástí letiště od začátku, plánovala ji už Česká správa letišť, která byla původním vlastníkem. V územním plánu je také nakreslená. Zároveň nejdůležitějším vkladem do rozvoje zóny je rozvoj nových linek, který je pro nás stěžejní. Dnes je letiště osm měsíců ve ztrátě, nad vodou jej drží charterové lety. To chceme změnit a věřím, že s krajem najdeme společnou řeč.

Accolade patří do první trojky investorů v průmyslových zónách v Česku. Na jižní Moravě jich ale nejvíc provozuje CTP. Byl i konkurenční boj developerů důvodem, proč jste letiště koupili?
Brno je centrum strojírenství a IT byznysu, který se tu rozvíjí, protože je velká konkurence mezi poskytovateli kancelářských ploch. Pokud jde o strojírenské firmy, tak žádní velcí investoři sem nejdou, protože je tu jeden monopolní poskytovatel CTP a společnosti raději míří do regionů, kde si můžou vybrat. Pro nás je letiště brána do Jihomoravského kraje, ale zároveň jde o komplexní investici. Musí fungovat jako celek a samotná logistická zóna ho nespasí.

Jste úspěšní v úplně jiném byznysu a tohle je vaše první letiště. S jeho provozováním nemáte žádné zkušenosti. Proč jste si ho pořídili zrovna v Brně?
Investujeme do infrastruktury. Teď jsme se třeba rozhodli stavět u Stříbra polygon pro samořiditelná auta (více v článku Chystá se areál na vývoj aut bez řidiče). A je to stejný příběh. Prostě je to investiční příležitost, která se naskytla, a my nechceme mít jen nálepku investorů do průmyslových nemovitostí. Letiště pro nás dává smysl jako posun Accolade o kousek dál. Chceme být velká investiční skupina a rozšiřujeme tak záběr.

Před rokem jste s dnes již bývalými majiteli Letiště Brno jednali o výstavbě haly pro nadnárodního přepravce TNT. Je pořád ještě ve hře?
Podle zpráv od TNT svůj projekt centra pro evropskou leteckou dopravu posune do některé jiné lokality. Myslím tedy, že původní projekt už ve hře není.

Musíte vyjednat novou nájemní smlouvu s krajem. Ten dal jasně najevo, že chce mít větší kontrolu nad svým majetkem, pokud možno i zastoupení ve firmě, která letiště provozuje. Jak daleko jste ochotní ve vstřícnosti zajít?
Představujeme si ten vztah jako velmi intenzivní. Chyběla tu komunikace mezi krajem, který chce nové linky, a letištěm, které chce také nové linky. Jejich zástupci ale nebyli schopní postupovat koordinovaně vůči dopravcům. Myslím, že to se změní a vznikne společný tým kraje a letiště. Uvidíme však, jak se jednání vyvinou.

Letiště musí kraji předkládat ke schválení pětiletý plán rozvoje. Příští rok má být jeho nová verze. Už o něm máte představu?
Současný letištní management na něm pracuje. Vyjdeme z předchozích diskusí, pokusíme se však do komunikace s krajem vnést svěží vítr a nové prvky.

To je hodně abstraktní...
Letiště jsme koupili ve čtvrtek, dnes je pondělí (den, kdy rozhovor vznikal, pozn. red.) a my se seznamujeme se spoustou podkladů.

Kam se bude letiště ubírat?
Rozhodně nechceme být výraznou zátěží v rozpočtu kraje. Věřím, že se podaří odblokovat komunikaci a zvýšit počet linek.

Kraj chce také zvýšit nájem. Jste na to ochotní přistoupit?
Jsme ochotní se bavit o tom, proč by to tak mělo být, jaké jsou k tomu podklady. Třeba letiště v Ostravě platí nájem osm milionů korun ročně a kraj do něj investuje výrazně víc než tady. Rádi bychom diskutovali, co kraj platí, co za to získává. Abychom se dobrali ke smysluplnému modelu pro obě strany. Zároveň neříkáme, že je tady všechno špatně, protože letiště má výsledky, a to za horších podmínek než jiná krajská letiště. Je tu výrazně vyšší počet pasažérů než právě na srovnatelném letišti v Ostravě, které má lepší parametry a dostalo od Moravskoslezského kraje několikanásobně víc peněz než brněnské.

Dobře. Ale vy chcete logistickou zónu u letiště a kraj rozvoj osobní dopravy...
To my také. Letiště má vždy dvě nohy, a to jsou pasažéři a cargo. Neexistuje žádné letiště, kde by bylo jen jedno, nebo druhé.

Nemůže být překážkou, že proti logistické zóně se už dřív postavily okolní městské části?
Povolení pro logistickou zónu jsou platná a při jednáních s TNT se aktualizovala. Jsou tam stanoviska jednotlivých aktérů procesu, takže nepředpokládáme, že by mělo dojít k jejich významné revizi. Některé firmy navázané na letiště sídlí dnes v jiných lokalitách a městu tak vzniká zátěž. Věříme, že se mu zónou u letiště ulehčí. Brno také společně s Ředitelstvím silnic a dálnic chystá další dálniční sjezd, což bude další bod, který zpřístupní dopravu na letiště i do města.

  • Nejčtenější

Po Pohlreichem zostuzené Bohémě není o provoz restaurace v suterénu divadla zájem

Už více než měsíc mají brněnští radní k dispozici nabídky zájemců o prostor pod Janáčkovým divadlem, kde svého času fungovala restaurace Bohéma, negativně proslulá pořadem Ano, šéfe! se Zdeňkem...

4. října 2024  9:53

Sparta ve šlágru vynulovala Pardubice. Litvínov má rekord, slaví také Třinec

Šlágr šestého kola hokejové extraligy ovládla jednoznačně Sparta, která v Pardubicích zvítězila 4:0. Litvínov zůstává i nadále stoprocentní, když přetlačil Olomouc 2:1, mistrovský Třinec si poradil s...

29. září 2024  15:20,  aktualizováno  21:44

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za úniky z policejních spisů odsoudili deset lidí. I vyšetřovatele NCOZ či celníka

Skoro po dvou letech od zahájení řízení Krajský soud v Brně vyhlásil rozhodnutí v kauze rozsáhlého úniku informací z policejních spisů. Obžalováno bylo původně 28 lidí, u desítky z nich dnes soud...

1. října 2024,  aktualizováno  13:23

Litvínov poprvé padl, nestačil na Pardubice. Sparta otočila, slaví i Třinec

Až v osmém kole hokejové extraligy Litvínov poprvé zaváhal, Pardubicím podlehl 1:3. Mladá Boleslav padla v dobře rozehraném duelu se Spartou 1:2, Třinec porazil Liberec 6:3. Karlovy Vary si poradily...

4. října 2024  16:50,  aktualizováno  21:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ulicí, kde se složitě vyhýbají auta, plánuje Brno vést novou tramvajovou trať

Dvě auta se na úzké silnici v části Šumavské ulice v Brně někdy jen stěží vyhnou. A když tam ve špičce jeden směr na chvíli zablokuje odstavená dodávka přepravní firmy, je potíž daleko větší. Právě...

2. října 2024  5:02

Nechceme být jen rádio do pozadí, říká cimbalista, který si zahrál s Pastrňákem

Neoveská cimbálová muzika je všestranná. Hraje tradičně i moderně, pro publikum známé i neznámé, na akcích velkých i malých. Na jedné z těch větších, při vystoupení k charitativnímu koncertu po...

6. října 2024  10:18

Zapomenuté místo probudili dobrovolníci. Středověk ukazují nejen v zaniklé obci

Archeologické naleziště ve Ždánickém lese po letech nezájmu zarostlo kopřivami. Členové spolku Konůvky se neutěšenou podobu místa rozhodli změnit a dát historické lokalitě nový život. Zbyněk Braný s...

5. října 2024  10:17

Litvínov poprvé padl, nestačil na Pardubice. Sparta otočila, slaví i Třinec

Až v osmém kole hokejové extraligy Litvínov poprvé zaváhal, Pardubicím podlehl 1:3. Mladá Boleslav padla v dobře rozehraném duelu se Spartou 1:2, Třinec porazil Liberec 6:3. Karlovy Vary si poradily...

4. října 2024  16:50,  aktualizováno  21:02

Žabiny mají druhé jasné vítězství, Hradec znovu táhla za výhrou Hálová

Po velkém boji zdolaly basketbalistky Hradce Králové v lize DSK Basketball Brandýs nad Labem 82:71. Střeleckou formu potvrdila Eliška Hálová, která se na výhře podílela 29 body. Žabiny Brno porazily...

4. října 2024  20:33

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

V ledovém sevření. Wim Hof podle reportáže týral svou ženu a děti

Má kolem sebe aureolu lásky, dokonalosti, je ikonou vnitřního rozvoje. Nyní vyvstává docela jiný obraz. Portrét muže...