Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Rozvoj logistiky a nových linek je stěžejní, říká nový šéf Letiště Brno

  10:38
„Byla to pro nás jedinečná investiční příležitost. Letiště je brána do celého Jihomoravského kraje,“ říká Milan Kratina, šéf společnosti Accolade, která nedávno koupila firmu Letiště Brno. Kratina se teď musí zorientovat v novém byznysu a o budoucnosti letiště hovořil v rozhovoru pro MF DNES.

Firma Accolade Milana Kratiny má od čtvrtka na starosti provoz letiště v brněnských Tuřanech. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Firma Letiště Brno dlouhodobě provozuje letiště v Tuřanech, jehož vlastníkem je Jihomoravský kraj. Ten přitom do poslední chvíle o prodeji nic netušil (více čtěte v článku Firmu, která má pronajaté brněnské letiště, vlastníci prodali). 

Jak dlouho jste o koupi jednali?
Začali jsme o prázdninách. Takže to bylo relativně rychlé rozhodnutí, protože se jednalo o dobrou investiční příležitost.

Měli jste tedy vůbec dostatečný prostor na licitaci o ceně?
Když si chcete koupit třeba i auto, tak o ceně budete také licitovat.

Bavíme se o vyšších stovkách milionů korun?
Bohužel nejsem schopný komentovat cenu, protože nám to smlouva neumožňuje.

Letiště jste koupili uprostřed vyjednávání s krajem o nové nájemní smlouvě. Účastnili jste se jich už před investicí?
Dostali jsme nějaké dílčí informace, ale do jednání s krajem jsme nevstupovali. Firma Letiště Brno patřila třem společnostem, za nimiž jsou konkrétní rodiny, a to Filipů, Šnajdrů a D’Agay. V nich docházelo ke generační výměně a hlavně u Šnajdrů a D’Agay to byl důvod, proč byly ochotné jednat o prodeji. Firmu potkal stejný osud jako spoustu jiných dvacet let po revoluci, kdy se původní vlastníci postupně stahují z byznysu a buď jej prodávají, nebo předávají další generaci. Tady je to ten první případ.

O tom, že rodina Filipova nechtěla původně svůj podíl prodávat, svědčí i fakt, že jeden z původních majitelů Jiří Filip zůstává ve statutárních orgánech letiště...
Ale prodali. Neumím posoudit, jestli chtěli, či ne, umím říct, že jsme se dohodli se všemi bývalými majiteli. Pan Filip zůstává i kvůli zajištění kontinuity.

Accolade staví na západě Čech polygon pro samořiditelné vozy

Chcete u letiště vybudovat logistickou zónu, která přinese zisk. Naproti tomu zájmem kraje jako vlastníka je, aby byla co největší dopravní dostupnost jižní Moravy osobními linkami, které takový zisk nepřinášejí. Nejdou tyhle zájmy proti sobě?
Neřekl bych, že osobní doprava nepřináší zisk. A logistická zóna je součástí letiště od začátku, plánovala ji už Česká správa letišť, která byla původním vlastníkem. V územním plánu je také nakreslená. Zároveň nejdůležitějším vkladem do rozvoje zóny je rozvoj nových linek, který je pro nás stěžejní. Dnes je letiště osm měsíců ve ztrátě, nad vodou jej drží charterové lety. To chceme změnit a věřím, že s krajem najdeme společnou řeč.

Accolade patří do první trojky investorů v průmyslových zónách v Česku. Na jižní Moravě jich ale nejvíc provozuje CTP. Byl i konkurenční boj developerů důvodem, proč jste letiště koupili?
Brno je centrum strojírenství a IT byznysu, který se tu rozvíjí, protože je velká konkurence mezi poskytovateli kancelářských ploch. Pokud jde o strojírenské firmy, tak žádní velcí investoři sem nejdou, protože je tu jeden monopolní poskytovatel CTP a společnosti raději míří do regionů, kde si můžou vybrat. Pro nás je letiště brána do Jihomoravského kraje, ale zároveň jde o komplexní investici. Musí fungovat jako celek a samotná logistická zóna ho nespasí.

Jste úspěšní v úplně jiném byznysu a tohle je vaše první letiště. S jeho provozováním nemáte žádné zkušenosti. Proč jste si ho pořídili zrovna v Brně?
Investujeme do infrastruktury. Teď jsme se třeba rozhodli stavět u Stříbra polygon pro samořiditelná auta (více v článku Chystá se areál na vývoj aut bez řidiče). A je to stejný příběh. Prostě je to investiční příležitost, která se naskytla, a my nechceme mít jen nálepku investorů do průmyslových nemovitostí. Letiště pro nás dává smysl jako posun Accolade o kousek dál. Chceme být velká investiční skupina a rozšiřujeme tak záběr.

Před rokem jste s dnes již bývalými majiteli Letiště Brno jednali o výstavbě haly pro nadnárodního přepravce TNT. Je pořád ještě ve hře?
Podle zpráv od TNT svůj projekt centra pro evropskou leteckou dopravu posune do některé jiné lokality. Myslím tedy, že původní projekt už ve hře není.

Musíte vyjednat novou nájemní smlouvu s krajem. Ten dal jasně najevo, že chce mít větší kontrolu nad svým majetkem, pokud možno i zastoupení ve firmě, která letiště provozuje. Jak daleko jste ochotní ve vstřícnosti zajít?
Představujeme si ten vztah jako velmi intenzivní. Chyběla tu komunikace mezi krajem, který chce nové linky, a letištěm, které chce také nové linky. Jejich zástupci ale nebyli schopní postupovat koordinovaně vůči dopravcům. Myslím, že to se změní a vznikne společný tým kraje a letiště. Uvidíme však, jak se jednání vyvinou.

Letiště musí kraji předkládat ke schválení pětiletý plán rozvoje. Příští rok má být jeho nová verze. Už o něm máte představu?
Současný letištní management na něm pracuje. Vyjdeme z předchozích diskusí, pokusíme se však do komunikace s krajem vnést svěží vítr a nové prvky.

To je hodně abstraktní...
Letiště jsme koupili ve čtvrtek, dnes je pondělí (den, kdy rozhovor vznikal, pozn. red.) a my se seznamujeme se spoustou podkladů.

Kam se bude letiště ubírat?
Rozhodně nechceme být výraznou zátěží v rozpočtu kraje. Věřím, že se podaří odblokovat komunikaci a zvýšit počet linek.

Kraj chce také zvýšit nájem. Jste na to ochotní přistoupit?
Jsme ochotní se bavit o tom, proč by to tak mělo být, jaké jsou k tomu podklady. Třeba letiště v Ostravě platí nájem osm milionů korun ročně a kraj do něj investuje výrazně víc než tady. Rádi bychom diskutovali, co kraj platí, co za to získává. Abychom se dobrali ke smysluplnému modelu pro obě strany. Zároveň neříkáme, že je tady všechno špatně, protože letiště má výsledky, a to za horších podmínek než jiná krajská letiště. Je tu výrazně vyšší počet pasažérů než právě na srovnatelném letišti v Ostravě, které má lepší parametry a dostalo od Moravskoslezského kraje několikanásobně víc peněz než brněnské.

Dobře. Ale vy chcete logistickou zónu u letiště a kraj rozvoj osobní dopravy...
To my také. Letiště má vždy dvě nohy, a to jsou pasažéři a cargo. Neexistuje žádné letiště, kde by bylo jen jedno, nebo druhé.

Nemůže být překážkou, že proti logistické zóně se už dřív postavily okolní městské části?
Povolení pro logistickou zónu jsou platná a při jednáních s TNT se aktualizovala. Jsou tam stanoviska jednotlivých aktérů procesu, takže nepředpokládáme, že by mělo dojít k jejich významné revizi. Některé firmy navázané na letiště sídlí dnes v jiných lokalitách a městu tak vzniká zátěž. Věříme, že se mu zónou u letiště ulehčí. Brno také společně s Ředitelstvím silnic a dálnic chystá další dálniční sjezd, což bude další bod, který zpřístupní dopravu na letiště i do města.

  • Nejčtenější

Brněnský tramvajový tunel ve skále je dostavěn, za rok bude v provozu

Dělníci už mají za sebou hrubou stavbu tramvajového tunelu na Žabovřeské ulici v Brně. V příštích měsících je čekají...

Fialův kabinet slíbil jižní Moravě více peněz, teď ze slov couvá

Už roky představitelé jižní Moravy upozorňují, že právě jejich region dostává v přepočtu na obyvatele nejmenší podíl...

Klenot v rukavicích. Chtěla do armády, je neporažená v MMA: Nepiju a miluju řád

Premium V patnácti chtěla do armády mezi výsadkáře. V posilovnách se předháněla s chlapy, kdo na bench zvedne víc. Klidně přes...

Konec úseků smrti. Nejobávanější silniční místa jižní Moravy čekají úpravy

Premium Nejkritičtější jihomoravská místa na silnicích, kde pravidelně umírají lidé při nehodách, projdou zásadní přestavbou....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Českem se přehnala sněhová vichřice. Teď hrozí náledí a sněhové jazyky

Českem přechází studená fronta, kterou dopoledne místy provázelo intenzivní sněžení a prudký vítr. Ojediněle se...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

CTP rozšiřuje svůj areál v Brně na dvojnásobek, pozemky koupil od Zetoru

Developerská společnost CTP rozšířila svůj areál v brněnské Líšni téměř na dvojnásobek. Od společnosti Zetor Tractors,...

Jednotné kontejnery usnadňují třídění skla, sklárnám ale prodražují výrobu

Bílé i barevné sklo stále častěji končí ve stejném kontejneru. Zvlášť, když je ukrytý pod zemí. Lidé mají třídění...

Nejstarší manželé žijí na Brněnsku. Ženě je sto let, muži o dva roky víc

Manželům Bělíkovým z Doubravníku na Brněnsku je dohromady 202 let a jsou nejstarším manželským párem v Česku. Poznali...

Ochránci přírody mají na nezbedné turisty nový bič. Nepravosti pokutují

Premium Na nelegální vjezdy čtyřkolek nebo aut, vodáky i ohňostroje mají strážci přírody nové páky. Dosud mohli nepravosti...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...