Daniel Landa - Brno (listopad 2008)

Daniel Landa - Brno (listopad 2008) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Landa založil firmu Legie Zlatého draka. Bude i pronajímat byty?

  • 138
Zpěvák a skladatel Daniel Landa si z představení Tajemství Zlatého draka, které už několik týdnů plní sál Národního divadla v Brně, udělal výnosný byznys. Kromě toho, že hru společně s divadlem produkovala jeho společnost 2 Landa, vydělává zpěvák na značce.

Označení Zlatého draka totiž zpěvák použil v podnikání. V listopadu, šest dní před premiérou Tajemství Zlatého draka, si založil firmu s názvem Legie Zlatého draka. A ta hodlá, podle toho, co je uvedeno v obchodním rejstříku, pronajímat nemovitosti, byty a nebytové prostory.

Landa na otázky, jakou má souvislost založení firmy Legie Zlatého draka s hrou Tajemství Zlatého draka a proč se rozhodl použít název své nové hry k pronájmu nemovitostí, neodpověděl.

Landa je sice jediným společníkem a zároveň jednatelem firmy, k jednání však zplnomocnil advokáta Jakuba Drábka. Ani ten ovšem nebyl schopen odpovědět na otázky kolem založení firmy. "Jsem vázán mlčenlivostí," řekl jen Drábek.

Herec a zpěvák umí v byznysu chodit

Vedení Národního divadla o využití značky úspěšného představení nevědělo. "Ale značka Zlatý drak není náš majetek, je to projekt a vynález Daniela Landy. Může si s ním zacházet jak chce, třeba založit firmu," uvedl umělecký šéf divadla Zdenek Plachý, který je zároveň spoluautorem hry Tajemství Zlatého draka.

Podle šéfredaktora týdeníků Marketing & Media Daniela Köppla Landa založením firmy potvrdil, že pro byznys má "buňky". "Landa v tomto ohledu není vůbec tajemný. Vždycky maximálně využívá všechny obchodní možnosti, které mu vznikají. A tohle je jeden z důkazů, že si se ženou pečlivě hlídají všechny možnosti, kde dobře vydělat peníze," myslí si Köppl.

Podle něho je možné, že Landa počítá s tím, že by v budoucnu mohl mít o firmu s názvem podobným úspěšné divadelní hře někdo zájem. "Ale podobné chování, kdy se lidé snaží využít veškeré možnosti k příjmům, není v téhle branži nic mimořádného," dodal.

Hra se divadlu vyplatila

Tajemství Zlatého draka bylo jedním z nejnákladnějších představení Národního divadla. "Ale zároveň je to pro nás nejvýhodnější investice v posledních deseti letech," tvrdí umělecký šéf Plachý.

Divadlo, příspěvková organizace města Brna, totiž do kontroverzní hry vložilo jen malou část potřebných investic. Podstatnou část dal koprodukční partner divadla, tedy společnost 2 Landa.

"Ve výsledku je to tak, že pro Národní divadlo je Tajemství Zlatého draka jedna z nejlevnějších inscenací, které vytvořilo. Bez vkladu partnera bychom to v žádném případě nemohli udělat. Naše investice do hry se nám vrátila během prvního měsíce," uvedl Plachý.

A Landa tak vydělal ještě mnohem víc. Zisk z představení se totiž dělí podle vložených peněz. Kolik kdo do hry vložil, ale vedení divadla i Landa tají. Na hru Tajemství Zlatého draka přispěl mimořádnou dotací 50 tisíc korun i Jihomoravský kraj.

Představení autorům vydělá peníze i v budoucnu. "Máme vyprodáno do března. Na únor a březen ale ještě lidé seženou lístky na přístavky," podotkl Plachý.

Představení, kolem kterého se kvůli Landově minulosti v rasistické skupině Orlík strhla bouřlivá debata, už v Národním divadle vidělo několik tisíc lidí.