Mezi oslavami významného skladatele hraje prim festival Janáček Brno, pořádaný zdejším národním divadlem (NdB), který se s mottem Bez hranic! uskuteční od 1. do 24. listopadu.
Zahájí jej čerstvé brněnské nastudování opery Výlety páně Broučkovy v režii Roberta Carsona v koprodukci s prestižními evropskými operními domy Teatro Real z Madridu a Staatsoper z Berlína. „To nás staví do evropské extraligy, výš už zkrátka nelze jít,“ vyzdvihuje ředitel NdB Martin Glaser.
Festival se navíc chlubí i řadou dalších hvězdných hostů. Na letošek připadá sté výročí prvního Roku české hudby, slovutný dirigent Jakub Hrůša s neméně slavnými Bamberskými symfoniky proto 4. listopadu zopakuje brněnský program z ledna 1924.
Zazní tak Janáčkův Taras Bulba, Koncert pro klavír a orchestr g moll od Antonína Dvořáka a Zrání od Josefa Suka.
Cizí lidé, tvrdší chléb. Janáček Vánoce v klášteře protrpěl, pak je miloval |
A protože 6. listopadu uplyne také sto let od premiéry Janáčkovy opery Liška Bystrouška, festival ji uvede rovnou dvakrát. Moravskoslezské divadlo přiveze premiéru v režii izraelského choreografa Itzika Galiliho a NdB uvede svoji verzi s mimořádnými hosty Kateřinou Kněžíkovou v roli Bystroušky a Adamem Plachetkou coby Revírníkem.
Rok české hudby se v podobě mnoha koncertů s díly tuzemských tvůrců promítne i do programu Filharmonie Brno, jejíž šéfdirigent Denis Russel Davies zároveň zve i na další lahůdky.
„Na jaře oslavíme sté výročí průkopnické a velmi oblíbené Rapsodie v modrém od George Gershwina, kterou uvedeme v původním aranžmá Ferdeho Grofeho pro Taneční orchestr Paula Whitemana,“ zmiňuje Davies „kus“ plánovaný na 11. a 12. dubna.
Specialitou bude rovněž provedení Mé vlasti od Bedřicha Smetany ve skladatelově vlastní transkripci pro čtyřruční klavír, navíc s novými autorskými vizualizacemi od Ars Electronica Coriho O’Lana. To se chystá na 18. dubna.
Festivaly plné hvězd
Hudební smršť slibují také zavedené festivaly. Brněnské výstaviště bude 11. května hostit Majáles s potvrzenými 25 kapelami jako třeba Mirai nebo Chinaski a mnoha dalšími interprety.
Od 18. května do 21. září se bude konat Hudba na vinicích, která na jižní Moravu přivede mimo jiné Čechomor, Wohnout, Anetu Langerovou či kapelu D.Y.K. Na Slavnostech Břeclav v místním zámeckém areálu vystoupí 7. a 8. června například Horkýže Slíže, Divokej Bill nebo Tři sestry, kapely z „první ligy“ se ukážou i na každoročním festivalu Hrady.cz, který se na Veveří u Brněnské přehrady uskuteční 9. a 10. srpna.
Téměř souběžně se od 8. do 11. srpna uskuteční bohatý festival Maraton hudby Brno, který obsadí centrum města i vybrané sály.
Hned 8. srpna se v Sono Centru představí špičkový francouzský akordeonista Vincent Peirani hrající s triem Jokers, vedle něj vystoupí také estonské duo Puuluup, které inovativně využívá staré nástroje talharpy.
Dorazí rovněž nadějné tváře hudby z Balkánu, střední Asie nebo Kavkazu. „Návštěvníci se mohou těšit na koncerty mezinárodně uznávaných umělců, stejně jako na objevy, premiéry a na hudbu v nových kontextech,“ láká šéfdramaturg festivalu Milan Tesař.
V Brně se vystřídaly hvězdy. Deep Purple těšili hlavně pamětníky, Depp i mladé |
Už popatnácté se uskuteční Brněnský beatfest, který do královopolského Semilassa přivede 28. února skupiny Progres 2, Odyssea, Folk team a Lidopop. Novinkou naopak bude 11. května festival ženské hudební tvorby Ženfest pod třešní, který bude hostit Trchova zahrada u fotbalového hřiště v Obřanech.
Letní kino na Špilberku rozezvučí 1. června metalová Brněnská bouře, příznivci jazzu se zase mohou těšit na vybrané hudebníky od 31. ledna do 14. května v Brně a od 17. ledna do 19. března ve Znojmě.
Po pěti letech se do Česka vrátí slavný kytarista Slash, který zahraje 18. dubna v brněnské Winning Group Areně. Už 17. ledna potěší fanoušky v Boby centru swingové uskupení Glenn Miller Orchestra, 22. března v Sono Centru zase zaduní nástroje německé heavymetalové legendy U. D. O.
O umělé inteligenci i pohlaví
Z desítek divadelních premiér stojí za zmínku například Goldoniho komedie Sluha dvou pánů, kterou uvede činohra NdB 19. ledna v Mahenově divadle s Viktorem Kuzníkem jakožto čerstvým nositelem Thálie v titulní roli. Tamtéž se na 23. května chystá další premiéra Shakespearova Hamleta v režii Martina Čičváka s Tomášem Davidem v titulní úloze. Jak nás ovlivňuje umělá inteligence, se 9. února pokusí v Redutě rozlousknout česká premiéra dystopického kabaretu R/Evoluce od izraelské dramatičky Yael Ronenové a Dimitrije Schaada.
Opera NdB na 2. února plánuje Smetanova historického Dalibora v režii světově uznávaného britského režiséra Davida Pountneyho. Silný zážitek slibuje i Dvořákova Rusalka v režii Davida Radoka, která se uskuteční 5. dubna.
Naprostou novinkou pak bude 14. června světová premiéra opery současné slovenské skladatelky Ľubici Čekovské nazvaná „Here I am, Orlando“, pojednávající o soudní při, která má určit, zda je Orlando muž, nebo žena. Balet NdB chystá na 3. května inscenaci Coco Chanel choreografa Mária Radačovského, jež bude poctou vizionářce, která změnila svět módy.
Dvě divadla, dva rozdílné přístupy magistrátu. V Brně bobtná spor o peníze |
Městské divadlo Brno (MdB) už 20. ledna přivede na svou Hudební scénu muzikál Heidi od Michaela Schanze a Hanse Dietera Schreeba, který je vytvořen podle známého románu švýcarské autorky Johanny Spyriové. MdB zde opět zúročí vlastní muzikálovou školičku pro děti, které hojně obsadí do příběhu o osiřelém děvčátku z hor, jež nakonec zachrání nemocnou dívenku Klárku ze zámožné rodiny, jíž slouží jako společnice.
Ještě větší očekávání je zřejmě spojeno s dramatizací knihy Bílá Voda od Kateřiny Tučkové o komunisty pronásledovaných jeptiškách, vězněných a internovaných v malé vesničce ve slezském pohraničí. Převedení rozsáhlého románu na jeviště se chopil režisér Dodo Gombár, který dramatizoval už předchozí knihu brněnské autorky Žítkovské bohyně. Hudbu k inscenaci, která bude uvedena 10. února, vytvořila osobitá česká skladatelka Vladivojna La Chia.
Na 20. dubna se pak chystá obnovená premiéra zdejšího „vizualizovaného oratoria“ Bastard, které Stanislav Moša se Zdeňkem Mertou stvořili už v roce 1993. Inspirovaly je jak biblické, tak faustovské texty a také ve středověku oblíbená postava Everymana, který coby Bastard dostane od Satana možnost splnit si svá přání a choutky, ovšem za nejvyšší cenu. Nového nastudování se režijně ujal Petr Gazdík.
V brněnské hale zahráli Deep Purple a Johnny Depp
17. července 2023 |