Studentům v Brně se díky tomu již příští rok naskytne nová lákavá příležitost: mohou se stát experty v kosmetickém průmyslu. Ten se díky zvyšujícímu se zájmu o péči o vlastní tělo stává jedním z nejlukrativnějších oborů, jemuž rychle rostou tržby.
Kromě nich stoupají také nároky na účinnost, bezpečnost a udržitelnost kosmetických produktů, a to jak ze strany zákazníků, tak i legislativy. Na tento trend se rozhodla reagovat Masarykova univerzita. Absolventy nového oboru se chystá připravit tak, aby se zvládli zapojit i do inovativních technologií při výrobě kosmetiky.
Evropský kosmetický průmysl se podílí na vytváření více než dvou milionů pracovních míst. Na vysokých školách se obor kosmetologie vyučuje například v Litvě, ale v prostředí českých a slovenských univerzit dosud neexistovalo komplexní studium, které by produkovalo experty v tomto sektoru.
„V Česku chybí odborníci, kteří kosmetice rozumějí do hloubky. Přitom se jedná o oblast, která ovlivňuje každodenní život nás všech a generuje celosvětově obrovské množství peněz,“ oznamuje děkan brněnské farmaceutické fakulty David Vetchý. Aktuálně na pozicích v kosmetickém průmyslu pracují absolventi farmacie či chemických oborů.
Univerzita při procesu zavádění nového oboru navázala spolupráci s významnou brněnskou firmou Cosmonde, která vyrábí například kosmetiku sesterského Dermacolu. „Společnost má přes 200 zaměstnanců, loňské tržby dosáhly 850 milionů korun a meziročně vzrostly o 40 procent. Naše laboratoř je připravená pro tým až 35 odborníků,“ sděluje ředitel Cosmonde Marián Fendek.
Zákazníci se víc zajímají
Firma plánuje do roku 2030 rozšířit výrobní kapacitu svého závodu na Lesné na trojnásobek, do rozmachu investuje 350 milionů korun. Brněnští kosmetologičtí studenti budou v jejích prostorách absolvovat odborné praxe v průběhu celého studia. Na „magistra“ se můžou hlásit zájemci ze všech příbuzných oborů, při přijímacích zkouškách budou potřeba znalosti z chemie a biologie.
Už před dvěma lety Masarykova univerzita v reakci na stále se zvyšující poptávku po expertech v této oblasti spustila bakalářský obor Kosmetické prostředky. Letos pak získala akreditaci na jeho navazující variantu. „Aktuálně v bakalářském programu máme 132 studentů,“ informuje Hana Brožová z farmaceutické fakulty. „Do navazujícího studia plánujeme v roce 2026 přijmout zhruba padesát uchazečů, což je o polovinu méně, než kolik přijímáme na bakalářský stupeň,“ nastiňuje Vetchý.
Univerzita slibuje, že z ní vzejdou experti nejen v oblasti účinků a výroby kosmetických produktů s důrazem na ekologické a etické aspekty. Studenti získají také odborné znalosti v oblastech jako dermatovenerologie, která se věnuje onemocněním kůže, farmakologie, technologie výroby nebo legislativa v oblasti kosmetiky. Uplatnění najdou absolventi jak ve výzkumu a inovacích, tak v poskytování poradenství v péči o pokožku nebo v certifikujících laboratořích pro uvedení výrobků na trh.
Že nároky v tomto průmyslu rostou, potvrzuje Pavlína Kučerová z Asociace kosmetických a kadeřnických oborů ČR. „Na straně kosmetiček je výrazný zájem o specializaci. Třeba na práci s aktivními látkami, přístrojovou kosmetiku nebo problematickou pleť. Zákaznice zase více přemýšlejí nad tím, co si dávají na obličej. Chtějí vědět, jak produkty fungují, a vyhledávají individuální přístup. Velkým tématem je i udržitelnost a přírodní složení. Lidé dnes nechtějí jen relaxaci, chtějí viditelné výsledky a důvěru. To je výzva i příležitost pro celý náš obor,“ popisuje.
Obrat v desítkách miliard
Kosmetickému průmyslu se výrazně daří i přímo na jižní Moravě. Jedním z jeho hlavních tahounů je brněnské Notino, které se z malého e-shopu během dvou dekád vypracovalo v jednoho z největších prodejců parfémů a kosmetiky na evropském trhu.
Za období od května 2023 do dubna 2024 se firmě meziročně zvýšil obrat o 28 procent na téměř 34 miliard korun. Její raketové tempo růstu podtrhuje i fakt, že loni na podzim od českých bank získala víc než devítimiliardový úvěr na investice. Každý den ze skladů Notina míří k zákazníkům přes 300 tisíc produktů.
Notino expanduje do Pobaltí a Irska, působí už v 28 státech![]() |
Prosperují i menší firmy. Třeba Aromatica ze Šlapanic na Brněnsku měla v posledních letech coby výrobce přírodní kosmetiky tržby okolo 20 milionů korun, začátkem letošního roku ji odkoupila třebíčská společnost Angry Beards, která se proslavila netradiční řadou pánské kosmetiky. Nyní má v sortimentu i dámskou řadu a pánské spodní prádlo. Aktuálně Angry Beards zaměstnává přes sto lidí.
„Receptury už léta vyvíjíme sami, výrobu jsme zatím objednávali u profíků,“ říká zakladatel značky Tomáš Čech. Právě ve Šlapanicích chce jeho společnost vyrábět až pětinu svých kosmetických hodnot, část vzniká i v brněnském závodu Cosmonde.