Pro řidiče na Znojemsku se tak stal smutnou realitou známý vtip: „Představ si, že oni začali jezdit jinudy. Tak jsme jim to tam taky rozkopali.“
Ve třech obcích severně od Znojma se současně opravují průtahy a kamiony tak nemají jinou možnost než projet městem po silnici I/38 Pražskou ulicí a dál centrem. Dopravní situace se stává neúnosnou. Vyrazit do znojemských ulic ve špičce znamená strávit v kolonách s kamiony desítky minut.
Silničáři se pustili naráz do oprav průtahů Suchohrdel, Kuchařovic a Přímětic – příměstské části Znojma. Uzavírky v těchto třech obcích se navíc přidaly k dalším už dříve rozkopaným silnicím v regionu.
„Směr Znojmo–Suchohrdly zavřeno. Dobšice zavřeno. Moravský Krumlov semafor. Havraníky semafor. Železniční přejezd u hřbitova zavřeno. Semafor ve Vranovské Vsi na půl hodiny. Kudy už má člověk z toho města odjet, aby někam přijel včas?“ zlobí se na facebookových stránkách věnovaných dopravě například Tomáš Filák. Dodal, že cesta z jednoho konce Znojma na druhý mu kvůli kolonám trvá půl hodiny.
I zástupci společnosti Psota, která v regionu zajišťuje městskou hromadnou i linkovou autobusovou dopravu, upozorňují, že kvůli situaci ve Znojmě autobusy pravidelně nabírají skluz.
„Zpoždění linek je asi patnáct minut. Tento problém se bude vyskytovat častěji a hlavně ve špičkách z důvodu oprav v obcích kolem Znojma,“ upozornili představitelé společnosti.
Povolení k uzavírkám silnic druhých a třetích tříd je přitom v kompetenci odboru dopravy města.
„Práce na prvních opravovaných úsecích potrvají do konce listopadu, kompletně má být hotovo až v létě příštího roku. Některé rekonstruované části zatíží plné uzavírky, v jiných pomáhají semafory,“ informovala mluvčí znojemské radnice Zuzana Pastrňáková.
Omezení na Znojemsku
|
V Kuchařovicích se ale podle harmonogramu nezačalo. „Řekli nám, že uzavírky budou platit od 2., pak 9. a následně 19. října, ale ještě se tady ani nekoplo do země,“ podotkl tamní starosta Lubomír Mlejnek (Sdružení nestraníků) s tím, že v obci měla uzavírka podle plánů trvat jen do konce měsíce.
„Firma, která pracuje také na obchvatu Lechovic, nemá kapacitu a své zaměstnance rozděluje mezi nás. Už jsme jí poslali dopis, aby práce urychlila. Jestli skluz dožene, to nevím,“ zdůvodnil zdržení Jaroslav Charvát ze znojemské Správy a údržby silnic, jež je spolu s dotčenými obcemi investorem staveb.
Obchvat Lechovic i tři zmíněné průtahy má na starosti firma Imos. A do Kuchařovic se její pracovníci pustí už dnes. „Vzhledem k tomu, že se tady bude opravovat převážně strojní technologií, máme o tento úsek nejmenší strach ze všech tří průtahů,“ reagoval na dotaz ohledně termínu dokončení Lukáš Dzoba, vedoucí střediska dopravních staveb společnosti.
Nedodržují povolenou rychlost
V Suchohrdlech už práce běží naplno. „Před Vánocemi mají být opět průjezdné ulice Znojemská a Těšetická. Další fáze ve větším rozsahu přijdou až na jaře v Kuchařovické a Dyjské ulici. Ty se dotknou mnohem většího počtu obyvatel,“ uvedl starosta Martin Paul (ČSSD).
Obec alespoň zajistila, že je zprůjezdněná cesta mezi horní a spodní částí Suchohrdel pro osobní auta, pro dopravu nad 3,5 tuny jen s povolením. Autobusy jezdí v pozměněné objízdné trase.
„Jde o dost rozsáhlou stavbu a je to o tolerantnosti místních. Většina z nich chápe, že jde o dobro obce a že se nám tady pak bude jezdit lépe. Trošičku bych směřoval kritiku na přespolní,“ podotkl starosta. I na rozkopané silnici, kde platí třicítka, totiž někteří řidiči jezdí výrazně rychleji. „Máme stížnosti od rodičů, protože jde o satelit a hrají si tam děti. A někteří lidé se chovají opravdu neukázněně,“ doplnil Paul.
Uzavírky s obavami sleduje i David Molík, jednatel dopravní společnosti Polytrans sídlící v Suchohrdlech. S uzavírkou v sousedních Kuchařovicích jeho kamiony neprojedou do Přímětic, a musí se proto také vydat přes Znojmo.
„Takže bude docházet jak k časovému zdržení, tak i k nezanedbatelnému navýšení našich nákladů. Ty nám těžko někdo uhradí, protože ceny se zákazníky jsou většinou pevně sjednané dopředu a je těžké potom dojednat nějaké kompenzace. Bohužel doprava není zemědělství,“ poznamenal Molík.