„Slovenští policisté nám řekli, že Maďaři zavřeli hranice a nikoho nepouští. Kolony ale začínají už v Rumunsku, pak se to všechno dostává k nám,“ popsal situaci řidič kamionu T. B., který jel ve středu přes hraniční přechod do Bratislavy. „V koloně jsem čekal šest hodin,“ doplnil.
Dlouhé chvíle si krátí četbou nebo hledáním zpráv na internetu. „Většinu informací si musíme najít sami. Někteří mají štěstí na kontakty, my ostatní jsme závislí na médiích,“ svěřil se řidič.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pro uklidnění situace přidalo dopravní značení a rozváželo řidičům pitnou vodu. „Nainstalovali jsme také deset mobilních toalet,“ uvedl na Twitteru mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Policisté s informacemi objížděli problematický úsek na motorkách. „Stačilo na ně mávnout a snažili se nám situaci objasnit,“ podotkl řidič T. B.
Dominový efekt
Problémy na dálnici trvají už od minulého týdne, kdy státy uzavřely hranice a zpřísnily opatření kvůli šíření nového typu koronaviru. Tehdy byly kolony až třicetikilometrové.
„Situaci na dálnici D2 výrazně komplikují problémy na hranicích v Maďarsku a Rumunsku. Vzniká tak dominový efekt,“ uvedl mluvčí jihomoravských policistů Pavel Šváb.
Slovenští policisté totiž musí omezit provoz a problém se pak přelévá dál na jižní Moravu. Dopravní policie umisťuje kamiony do odstavného pruhu, popřípadě je odklání na objízdné trasy.
„Snažíme se zachovat dálnici alespoň částečně průjezdnou,“ doplnil mluvčí s tím, že policisté občas spící řidiče odstavených kamionů i budí, aby byl provoz co nejplynulejší.
Od neděle do středy byla situace u hranic klidnější, ve středu a ve čtvrtek se však dlouhé kolony znovu vytvořily. A pozvolna vznikají i dnes.
V předchozích dnech museli policisté odklánět z dálnice také osobní auta. „Řidiči kamionů porušovali zákaz předjíždění,“ sdělil Šváb.
Kamiony plní Hodonín
Jednou z objízdných tras je pro řidiče kamionů silnice I/51 vedoucí přes Hodonín. „Kamiony městem projíždí ve velkém počtu i normálně, nyní se ale provoz ještě zvýšil,“ popsal mluvčí Hodonína Josef Horníček.
Na hraničním přechodu Lanžhot se opakovaně tvoří dlouhé kolony kamionů.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Silnice I/51 nicméně patří kraji a město tak nemá právo jakýmkoli způsobem dopravu omezit. „Situaci jsme řešili v minulosti několikrát, bohužel vždy bez úspěchu. Navíc I/51 je silnice první třídy a na nich se tranzitní doprava omezovat nemůže,“ upozornil mluvčí.
Podle něj mohou kamiony využívat alternativní trasu přes Sudoměřice, nicméně pro řidiče to znamená čtrnáctikilometrovou zajížďku, a proto raději jezdí přes Hodonín.
„Před uzavřením přechodů projelo městem okolo 2 500 kamionů denně. Kvůli problémům na hranicích je to číslo nyní vyšší,“ uzavřel Horníček.
Problémy jsou také u polských hranic