Z jihomoravských vlaků zmizí průvodčí, jízdenky zkontrolují revizoři

  16:14aktualizováno  16:14
Jihomoravský kraj se po roce 2019 chystá zavést další novinku v regionální vlakové dopravě. Cestující už nebudou kontrolovat průvodčí, ale podobně jako v autobusech si jízdní doklady namátkově vyžádají revizoři.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš BíbaMF DNES

„Přistoupili, prosím, předložte jízdenky.“ Známou větu průvodčích už cestující v regionálních vlacích na jižní Moravě neuslyší. Jihomoravskému kraji totiž v roce 2019 končí smlouva s Českými drahami a hejtmanství chce nakoupit vlastní vlaky, které pak pronajme vybraným dopravcům.

Podobně jako v MHD lidé jízdenky nikomu neukazují, pokud zrovna ve voze není revizor, ani v nových krajských soupravách už je nebudou předkládat při každé jízdě.

„Naše vlastní vlaky sice bude provozovat nějaký dopravce, ale chceme centralizovat tržby do jednoho místa, což by měl být kraj. Samozřejmě někdo cestující kontrolovat musí. Už to ale nebudou průvodčí jako dnes u Českých drah, ale revizoři zaměstnaní pod Jihomoravským krajem,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Nepůjde přitom o pravidelnou kontrolu jako dosud, revizoři si vlaky vyberou namátkově.

„Budeme si tržby sami hlídat, budeme mít revizory a celý systém bude jen v naší režii. Z dopravců tak sejmeme zbytečné starosti a my naopak získáme větší přehled. Stejný model se nám osvědčil v regionálních autobusech,“ shrnul Hanák.

Kraj zaměstná víc kontrolorů, pomůže i elektronický systém

Společnost Kordis sdružující jihomoravskou regionální dopravu momentálně zaměstnává pět revizorů, kteří mají nastavené měsíční normy.

„Snažíme se o rovnoměrné pokrytí celého území kraje tak, aby minimálně jedenkrát za měsíc byla většina směrů zkontrolována. Problém s černými pasažéry nevidíme, ale je to samozřejmě dáno i tím, že cestující v autobusech kontroluje také řidič,“ podotkl mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Ve vlacích lidé sice do kontaktu se strojvedoucím nepřijdou, Hanák se však neobává, že by se kvůli absenci průvodčích počet černých pasažérů rapidně zvýšil. Jednak chce skupinu revizorů posílit, navíc předpokládá, že stoupne počet cestujících, kteří si zakoupí předplatní jízdenku. Momentálně ji má více než třetina obyvatel jižní Moravy.

Vedení kraje i Kordis předpokládají, že jich přibude díky systému elektronického odbavování cestujících, které plánují zavést už v příštím roce.

To znamená, že podobně jako šalinkartu pro brněnskou MHD si zájemci koupí předplatní kupon přes internet a nahrají na svou bankovní kartu. „Budeme cestující směřovat k tomu, aby se jich co nejvíc naučilo kupovat si předplatní jízdenku na určité období, a proto by pak kontrola revizory měla být dostatečná,“ poznamenal Hanák.

Zkušenost s vlaky bez průvodčích mají i České dráhy z lokálních tratí. Na jižní Moravě takové spoje vypravují třeba z Hustopečí do Šakvic. Zdali se jim systém osvědčil, ale komentovat nechtějí. Hodlají se totiž ucházet o provozování jihomoravských vlaků po roce 2019, a proto se nechtějí vyjadřovat k podmínkám zadavatele.

Tři desítky nových souprav, RegioJet se zapojí až za pět let

Kraj vypsal na výrobce nových vlaků tendr už v roce 2016. Podle Hanáka se do něj přihlásilo minimálně šest zájemců a vítěz by mohl být znám za tři měsíce. Hejtmanství počítá s 30 novými soupravami, z nichž každá pojme 310 cestujících. Několik dalších menších vlaků má disponovat kapacitou pro 140 lidí. A všechny budou bezbariérové.

Kraj je plánuje nasadit na linky S2 a S3 jezdící na Blanensko, Tišnovsko a Břeclavsko. Z evropských dotací dostane pět a půl miliardy korun, další miliardu si hejtmanství půjčí. Podle podmínek pro získání dotace mají být všechny soupravy dodány do roku 2023.

O jejich provoz kromě Českých drah projevil zájem i brněnský podnikatel Radim Jančura, který vlastní žluté vlaky RegioJet. Nakonec se do soutěže nezapojí hned, ale až za pět let.

„To už budou všechny soupravy nakoupeny. Kraj slíbil, že po pěti letech vypíše nové výběrové řízení, a to už budeme chtít zabojovat a jezdit na celé jižní Moravě,“ vyjádřil se Jančura.

Nápad vedení kraje, aby v nových vlacích už chyběli průvodčí, vítá. „Jde to s dobou. Náklady na průvodčí jsou obrovské. Revizorské kontroly s pohrůžkou vysoké pokuty dobře fungují třeba v berlínském metru. To je vlastně taky regionální doprava, jen jede pod zemí. A pro fungování integrovaného dopravního systému je nesmírně důležité, aby tržby měl pod kontrolou kraj a nešly dopravci,“ doplnil.

Nejčtenější

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Do policejního autoparku přibylo zabavené Audi RS6, které propadlo státu

Jihomoravská dopravní policie od prosince 2018 využívá Audi RS6, které předtím...

Nový výstavní kus mají ve svých garážích jihomoravští dopravní policisté. Od prosince využívají vůz Audi RS6, který...

Hokejové Brno hlásí posilu, přivábilo zkušeného obránce Michálka

Obránce Zbyněk Michálek při tréninku českých hokejistů  v Praze před Channel...

Hokejisty Komety Brno posílil šestatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek. Dlouholetý hráč NHL a držitel dvou medailí z...

Brno otevře na dolním nádraží další čekárnu, vytvoří ji osm kontejnerů

Novou čekárnu na brněnském dolním nádraží má tvořit osm mobilních kontejnerů.

Okolí dolního vlakového nádraží v Brně, které nyní používají tisíce lidí denně kvůli roční výluce hlavního nádraží,...

U brněnské nemocnice se chystá nová čtvrť, starostové se bojí přívalu aut

Ilustrační snímek

Nezastavěný prostor u bohunické nemocnice v Brně se nejspíš už brzy začne měnit v novou čtvrť. Přes tisíc bytů tam chce...

Další z rubriky

Stavědla na brněnském nádraží mají jít k zemi, památkáři o ně bojují

Stavědla, jak jim železničáři říkají, slouží na hlavním nádraží v Brně už od...

S nynější rekonstrukcí zabezpečovacího zařízení na hlavním vlakovém nádraží v Brně mají zmizet také historická stavědla...

O Brně bude ještě hodně slyšet, myslí si městský architekt Sedláček

Hlavní městský architekt Michal Sedláček.

Brno má před sebou řadu velkých projektů, pro něž bude tento rok klíčový. Nová čtvrť v Jižním centru za miliardy korun,...

Na jižní Moravě chybí referenti i klíčoví úředníci, nezabraly ani příspěvky

Desítky nových pracovních míst přibude na Ostravsku a Karvinsku pro úředníky....

Jižní Morava má nouzi o úředníky. Radnicím chybí „obyčejní“ referenti i klíčoví vedoucí odborů, někde déle než rok....

Najdete na iDNES.cz