Režisér Jiří Havelka | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Zjistil jsem, kolik si nesu předsudečných nánosů, říká režisér Gadžů Havelka

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Získal Českého lva za film Vlastníci, teď Jiří Havelka zrežíroval pro brněnské Divadlo Husa na provázku inscenaci Gadžové jdou do nebe. Na venkovní scéně svého divadelního dvora odehraje herecký soubor Provázku v pátek její premiéru odloženou kvůli koronaviru.

Proč jste si ke Gadžům vybral Divadlo Husa na provázku?
Impulz vyšel od vedení divadla. Dlouho jsme tápali kolem tématu česko-romského soužití, měl jsem pocit, že se s tím vlastně nedá na divadle moc popasovat. Těch hluboce zakořeněných stereotypů a předsudků na obou stranách je tak nekonečné množství, že zkrátka každý divák přichází už s hotovým rychlým soudem. A nepůjde vůbec navázat dialog. Nakonec jsme se dohodli, že jediná možnost je přizvat romské spolupracovníky a tím obrousit tu lehce koloniální nadvládu, kdy „bílé“ divadlo najme „bílého“ režiséra, aby dělal inscenaci o soužití Romů a „bílých“. A jsem velmi rád, že jsme se do toho nakonec pustili, protože jsem prošel dost nepříjemným zjištěním, kolik předsudečných nánosů si v sobě nesu a jak velké úsilí stojí je odbourat. 

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se