Žáci potřebují zpětnou vazbu, ne hodnotící číslo, vysvětluje pedagožka

  10:27
Online výuka v covidové době donutila učitele i rodiče usilovněji přemýšlet nad způsobem výuky. Není lepší známkování nahradit slovy? Pedagožka Jana Kratochvílová, která se už třicet let věnuje metodě formativního hodnocení, má jasno – výuka by měla být hlavně o kvalitní zpětné vazbě.

Jana Kratochvílová čerpala zkušenosti i na stážích v zahraničí – USA, Finsku, Anglii a Belgii. Nyní vede katedru pedagogiky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. | foto: Patrik Uhlíř, MAFRA

„Ředitelkou jsem se stala po revoluci a měla jsem velkou potřebu věci změnit. Chtěla jsem s žáky vést dialog, protože to se v minulosti nedělo,“ popsala začátek své kariéry na základní škole. Teď jako vedoucí katedry pedagogiky na Masarykově univerzitě v Brně předává své znalosti budoucím učitelům.

Asi si nedokážu představit v praxi, jak kvalitně předat zpětnou vazbu ve třídě se třiceti žáky...
Učitelé často argumentují, že nemají čas a ve třídách, kde je hodně dětí, to prostě nejde. Souhlasím, že čím větší počet žáků, tím je tento přístup samozřejmě náročnější, ale existují určité techniky, které učitel může využít pro rychlou orientaci. Jde o hledání strategií, kdy a jak to používat. Dát v průběhu hodiny žákovi zpětnou vazbu je prostě na místě. Spousta učitelů to dělá, jenom tomu neříkají formativní hodnocení. Jsou školy, kde to funguje vynikajícím způsobem.

Můžete dát příklady technik, které učitelům pomáhají zjistit, jestli žáci látku chápou?
První základní metoda je pozorování. Znám žáky a vím, kdo potřebuje častěji pomoci, sleduji, jak pracují. Samozřejmě se stačí těch dětí zeptat: „Jak tomu rozumíte?“ Ale to vyžaduje důvěru a klima, které umožní, že se nestydím přiznat, že něco nechápu. Takže se používají techniky, které najdeme v knize Dylana Wiliama a Siobhán Leahyové. Jedné z metod se říká semafor. Pomocí červené, zelené a oranžové barvy dítě vyjadřuje, jak látce rozumí. Když si neví rady, tak na stůl položí třeba červenou pastelku.

Nebo se používají takzvané propustky, kdy na konci hodiny děti vypočítají jeden příklad či napíší jednou větou, jak látku pochopily. Dají papírky do krabičky a učitel vidí, s čím odcházejí ze třídy. Nejde o známky, prostě si ověřuje, jak jim to jde. Takových technik je strašně moc. Učitel tak má odrazový můstek pro plánování další hodiny. Ví, co je třeba doplnit, dovysvětlit a komu dát větší podporu.

Důležitou součástí této metody je i sebehodnocení. Umějí se děti hodnotit, navíc objektivně?
Umějí, když to umí učitel. Aby hodnocení nebylo o pocitech, tak vždy musí být opřeno o kvalitu, která je popsaná. Říkáme tomu kritéria hodnocení. Když se prvňák učí psát, musí vědět, že písmenko má mít správný tvar a nesmí padat na řádek. Učitel pak při hodnocení využívá stanovené kritérium, takže řekne: „Dívej, toto písmenko má hezký tvar, tady se ti to povedlo.“ A ne: „Jsi šikovný, jde ti to.“ Chceme hodnotit práci, ne osobnost žáka.

Z našeho výzkumu plyne, že když se takové hodnocení používá od první třídy, už za půl roku žáci začínají samostatně některé výrazy používat. Ve druhé třídě s tím sami umějí pracovat a ve třetí spolupracují na navržení kritérií. Mám příklad z praxe, kdy žákyně ve třetí třídě, když učila své spolužáky, si stoupla před tabuli a napsala pro ně kritéria hodnocení, podle nichž výrobek, který tvořili, budou hodnotit.

Musí to být? Opravdu ke zpětné vazbě nestačí obyčejné známky?
Smyslem hodnocení je žáky rozvíjet a formativní hodnocení je o zpětné vazbě, která žáky posouvá dál. Známky to moc nedělají, z čísel se žák nedozví, co vlastně umí nebo neumí, když dostane za tři. V čem má přidat? Co mu nejde? Pokud to není doplněno konkrétními informacemi a podporou, tak se výkon nezlepší. Nepotřebuje pět malých jedniček z pětiminutovek, on potřebuje kvalitní informace. Známky lze použít, když je čas na zmonitorování, jak si učivo osvojili. V průběhu učení ale ne.

Když čekáme, až látku pochopí všichni, nezpomalí to bez „termínů“ celý proces?
Zkušenost je taková, že se tímto přístupem naopak čas získává. Žáci jsou motivovanější, mají lepší zpětnou vazbu, vědí, na čem mají pracovat, v čem se mají posouvat. Proces učení se nedá přeskakovat. Když učitel nevezme v potaz, že žáci nejsou na určité úrovni, a bude probírat další učivo, tak se to časem projeví. V porozumění vznikne mezera a žákům se nabalí učivo, které nebudou zvládat.

Nezáleží ve finále přece jen nejvíce na učiteli?
Ano. Učitel musí být odborník ve svém oboru, ale musí také umět pozorovat žáky a chápat, v jaké fázi učení se nacházejí a proč se jim třeba nedaří. Je to složitější a roli hraje osobnost učitele, která je nesmírně důležitá.

Formativní hodnocení

  • V praxi učitel i žáci využívají různých technik, díky nimž děti aktivně přemýšlejí o tom, jak se jim daří zvládat cíle výuky. A také je zřejmé, jestli učivu rozumějí. Když ne, pedagog nabídne pomoc, případně upraví učební metodu. Poskytuje konkrétní zpětnou vazbu, žák tak ví, co umí a na čem by měl ještě pracovat. Zpětná vazba přichází od učitele či spolužáků. Ještě lepší je, když se na ní podílí i sám žák. 
  • Při předávání zpětné vazby se nesoudí osobnost žáka, ale podle jasně stanovených kritérií se popisuje jeho práce. 
  • Analýza Dylana Wiliama a Siobhán Leahyové z roku 1998 dokazuje, že formativní hodnocení má kladný dopad na studijní výsledky, motivaci žáků, jejich sebevědomí i na celkové klima ve třídě. 
  • Formativní hodnocení se běžně používá například v Kanadě, USA nebo Anglii.

Proč číselná klasifikace nemotivuje žáky stejně jako formativní hodnocení?
Když děti přijdou do první třídy a všichni dostávají jedničky a smajlíky, co je tím učíme? Závislosti na vnějším ohodnocení, na vnější motivaci. Časem se přestávají učit samy pro sebe, ale proto, že buď chtějí mít hezké výsledky, nebo je potřebují, případně je na ně vyvíjen tlak, aby je měly. Zároveň u některých žáků, kterým se nedaří, vyvolávají známky úzkost nebo naopak apatii. Jen určité procento dětí může špatná známka vést ke snaze a úsilí něco změnit, ale hodně záleží také na rodinném zázemí.

Formativní hodnocení podporuje motivaci, protože je založené na respektujícím vztahu, který ve třídě funguje. Dítě cítí, že vám na něm záleží, že jde o spolupráci. Ale samozřejmě i tenhle přístup záleží na žákovi – těžko se dá rozvíjet, když nechce.

Sama jste dopady zmiňované metody zkoumala. Jaké jsou výsledky vašich prací?
Uvedu příklad diplomové práce, kterou jsem vedla. Studentka zaváděla formativní hodnocení do tříd na druhém stupni základních škol. Obě učitelky, které byly součástí výzkumu, přišly na to, že se jednak k lepšímu změnila motivace žáků, klima ve třídě a vztah učitele s dětmi. Najednou byl založen na hlubším porozumění a na nějaké podpoře a snaze pomoci. Kvůli větší zaangažovanosti se mění kázeň a lepší se i studijní výsledky.

Řada generací si prošla klasickou formou výuky a nijak zvlášť je to nesrazilo. Nebo ano? Opravdu potřebujeme věci měnit?
Musíme si uvědomit, že nemluvíme o něčem novém, na začátku zmiňovaný výzkum je z roku 1998. Západní státy se této metodě intenzivně věnovaly už v 70. a 80. letech, zato my v Česku se do toho teprve dostáváme. Jsou tam jasné výsledky, tohle hodnocení pomáhá žákům, pomáhá zlepšovat výkon, a to nejen dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.

Nejde o novinku, je to zkrátka jenom něco, co je najednou žádanější. Zájem hodně podpořila distanční výuka, protože najednou nebyl prostor pro klasické zkoušení a klasifikaci. Učitelé si kladli otázku, jak a na základě jakých důkazů hodnotit. Vyvstala také potřeba se dítěti více věnovat, více mluvit o jeho aktivitě a úsilí.

Proč jste vy opustila běžnou formu výuky už po revoluci?
Jako začínající učitelka jsem se domnívala, že můj výklad učiva je srozumitelný, jasný, a že by žáci měli mít dobré výsledky. Jenže část dětí stabilně dostávala trojky a čtyřky. Začala jsem si klást otázku proč, co za tím je? A došla jsem k závěru, že jsou asi v nepořádku mé metody a že je asi v nepořádku i číselná zpětná vazba, že to musí vypadat jinak. V té době mi velmi pomáhalo hnutí Přátel angažovaného učení, bylo to v porevoluční době, hodně lidí chtělo školství změnit.

Je formativní hodnocení budoucností českého školství?
Česká školní inspekce a ministerstvo školství má zájem, aby to tak bylo. Nová strategie pro vzdělávání do roku 2030 je o proměně výukového procesu a právě inspekce vytvořila nová kritéria kvality škol. Když se podíváme do oblasti hodnocení, jsou tam požadavky na tento způsob zpěvné vazby. Je v centru pozornosti ředitelů škol a učitelů, organizují se školení. Máme rozmanité třídy dětí a každý učitel chce, aby měly nejlepší výsledky. Zvykneme si, myslím si, že se to stane běžnou součástí učitelské práce.

Vstoupit do diskuse (24 příspěvků)

Nejčtenější

Brněnská D1 měla mít dávno tři proudy v každém směru, přiznal šéf silničářů

Středeční uzavření dálnice D1 u Psářů kvůli změně značení a zprovoznění...

Brněnská D1 zůstane přetíženou dálnicí i při dostavbě severní alternativy v podobě dálnice D35. Zpětně se tak ukazuje jako chyba, že se už před lety při rozsáhlé rekonstrukci nerozšířila na...

Mají nás jako rukojmí, láteří lidé z Obřan kvůli objížďce. Brno už čelí žalobě

Lidé ze spodní části brněnských Obřan si v souvislosti s náhradní objízdnou...

Auta projíždějící po chodnících, nebezpečné předjíždění cyklistů, nemožnost zaparkovat před vlastními domy. Tak vypadá situace v části brněnských Obřan, kudy vede objížďka rozkopané Fryčajovy ulice,...

Trestní oznámení kvůli sčítání voleb. Soud odhalil chyby, mohly vzniknout úmyslně

Skutečné výsledky se často liší od předvolebních průzkumů. Ostatně i agentury...

Nejvyšší správní soud odhalil chybu ve sčítání říjnových sněmovních voleb v jednom z okrsků. Ubrali tam hlasy Pirátům a naopak přidali hnutí ANO. NSS uvedl, že vzhledem k rozsahu to nemusela být...

Králové vánočních trhů. Půlku nápojových stánků v Brně drží „velká čtyřka“, ladí i ceny

Premium
Turbomošt je oblíbeným nápojem brněnských vánočních trhů už od roku 2009, kdy s...

Sice je teprve začátek listopadu, v kulatém baru na Moravském náměstí v Brně u Jošta si už však lidé mohou koupit s Vánocemi spojené punče a svařáky. Zákazníky nepřekvapí ani to, kdo si tam okénko...

U zfetovaného motorkáře policisté objevili podomácku vyrobenou střílející tužku

Podomácku vyrobená „zákeřná“ zbraň.

Nečekaně se vyvinula rutinní silniční kontrola motocyklisty v Dubňanech na Hodonínsku. Šofér nejenže v minulosti přišel o řidičák, cestoval na nepojištěném stroji a přiznal užití pervitinu i pití...

Brno je dál stoprocentní. Opava padla i s navrátilcem Jurečkou v sestavě

Luděk Jurečka z Opavy zakončuje v zápase s Brnem.

Basketbalisté Brna v utkání 11. kola porazili 91:85 Opavu a vyhráli i osmý zápas v ligové sezoně. Vicemistři tak mají stoprocentní bilanci stejně jako šampioni z Nymburka, kteří zvítězili desetkrát.

13. listopadu 2025  20:48

Spolužačky v noci popíjely na opuštěném stadionu, jedna skončila s otravou na ARO

Starý brněnský stadion za Lužánkami sice díky rozlučce Petra Švancary na čas...

Velmi vážné obavy o život šestnáctileté dívky měli v noci na pondělí strážníci v Brně. Na opuštěném fotbalovém stadionu za Lužánkami pomáhali školačce, která po vypití vodky nebyla schopná jakkoliv...

13. listopadu 2025  16:14

Jasný případ bezpráví. Soud rehabilitoval i druhého rybáře zastřeleného na hranici

Walter Wawra mladší (uprostřed) u soudu v Břeclavi, kde se domáhal rehabilitace...

Okresní soud v Břeclavi ve čtvrtek rozhodl o soudní rehabilitaci rakouského rybáře Karla Benedikta. Muže zastřelili v roce 1956 českoslovenští pohraničníci, když společně s dalším rybářem Walterem...

13. listopadu 2025  14:39

OBRAZEM: Na Špilberku září drak, rytíři i strom poznání s jablkem a hadem

Brněnský Špilberk znovu rozzářily tisíce světel. Po loňském úspěchu se na hrad...

Brněnský Špilberk se proměnil v jediný světelný hrad v Česku. Po loňském úspěchu znovu nabízí magický svět rytířů, princezen a dávných příběhů. Letos přibyly nové instalace i překvapení. Na...

13. listopadu 2025  11:16

Z pěší tepny Brna mizí překážky, na vánoční trhy se lidé dostanou bez omezení

Česká ulice jakožto hlavní pěší tepna v centru Brna je kvůli přípravě...

Zábrany, bagry, hluk a neustálé vyhýbání se jiným lidem či autům s nákladem. To je posledních několik týdnů realita České ulice, která je klíčovou pěší tepnou v centru Brna. Důvodem jsou přípravné...

13. listopadu 2025  5:55

Zbrojovka - Hradec 0:3, van Buren poslal hattrickem hosty do čtvrtfinále

Mick van Buren z Hradce Králové si užívá trefu do sítě Zbrojovky Brno.

Fotbalisté Hradce Králové vybojovali předposlední místo ve čtvrtfinále domácího poháru. Na hřišti druholigové Zbrojovky Brno vyhráli 3:0 po hattricku Micka van Burena. Vítězové však přišli o tři...

12. listopadu 2025  19:55,  aktualizováno  23:15

Záměr byl jasný, naším cílem a prioritou je liga, vysvětlil Svědík sestavu

Trenér Martin Svědík ze Zbrojovky Brno v pohárovém duelu proti Teplicím.

Druholigově téměř dokonalý podzim chtěli ozdobit fotbalisté Zbrojovky Brno pohárovou třešničkou. Lídr druhé ligy však proti Hradci Králové poznal soutěžní rozdíl zejména v produktivitě. Exslávista...

12. listopadu 2025  21:55

Opravdová šance pro fotbalové Lužánky: Brno řeší prodej pozemků

Tvůrci filmu Zátopek o legendárním českém běžci přetvořili brněnský kolos za...

Vedení Brna ve středu jednalo se zástupci fotbalové Zbrojovky a po dohodě přichystá koncesní řízení. Jeho prostřednictvím chce připravit prodej pozemků pod současným zchátralým stadionem, na jehož...

12. listopadu 2025  19:14,  aktualizováno  20:16

Brněnské Vánoce cílí víc na děti, místo novinek dávají přednost atmosféře

Předměty, kterou budou k dostání na Brněnských Vánocích 2025, jež pořádá zdejší...

Letošní Brněnské Vánoce, které se pod taktovkou Turistického informačního centra (TIC) uskuteční zejména v části náměstí Svobody, na Dominikánském náměstí a na nádvoří Staré radnice, se zaměří hlavně...

12. listopadu 2025  17:23

Nad brněnskými ohňostroji se smráká. Studie posoudí, jak moc škodí přírodě

Italský ohňostroj Oheň voda plamen, vítěz hlavní mezinárodní ceny přehlídky...

Statisíce lidí si každý rok nenechají ujít ohňostrojovou přehlídku Ignis Brunensis nad hladinou Brněnské přehrady. Jenže se v posledních letech zároveň řeší, nakolik je tato akce smysluplná a jak...

12. listopadu 2025  10:39,  aktualizováno  16:08

Mezi nohama zachytila cizí ruku. Za osahávání ve vířivce dostal muž podmínku

V budějovickém bazénu už se mohou lidé naložit do vířivky. (20. 12. 2017)

Ve vířivce si podle obžaloby přisedl k cizí ženě a začal ji osahávat. Když záležitost oznámila policii, označil její obvinění za komedii. Soud za to Davidovi K. udělil podmíněný trest, středeční...

12. listopadu 2025  14:01

Ležet s poraněním hrtanu bylo fatální, řekl znalec k úmrtí vojenského studenta

Okresní soud ve Vyškově otevřel případ smrti studenta Univerzity obrany při...

Okresní soud ve Vyškově dnes pokračoval v projednávání případu smrti studenta Univerzity obrany při vojenském výcviku. Podle znalce na zdravotnictví Libora Jeřábka při vyšetření mladého muže nebylo...

12. listopadu 2025  13:38
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.