"Lidé na první pohled vidí hezkou panenku nebo medvídka, ale už se nezajímají, odkud pochází a kdo je vyrobil," objasnila význam loga koordinátorka kampaně Michala Chatrná.
Společnost pro Fair Trade propaguje věci vyrobené ve fér podmínkách. Spolupracuje s nevládní organizací SACOM, která sleduje podmínky dělníků přímo v čínských továrnách.
V období od července do října, kdy se vyrábí hračky pro vánoční trh, jsou dělníci nuceni až k šestihodinovým přesčasům. Často nemají ochranné pomůcky a dostávají pokuty i za nejmenší provinění.
Snaha výrobců ušetřit jde až do extrémů, dělníci raději celý den nic nepijí, aby si nemuseli brát přestávku na záchod. V podobných podmínkách vzniká drtivá většina všech dárků, které děti v celém světě rozbalí pod stromečkem.
Informační kampaň v brněnských ulicích je první krok. "Chceme jednat s velkými společnostmi, které musí přijmout odpovědnost za svou nákupní politiku. Tlačí na dodavatele kvůli cenám a lhůtě dodání a oni reagují prodlužováním pracovní doby a snižováním mezd," dodala Chatrná.
Účinnou cestou, jak dělníkům pomoci, jsou dopisy ředitelům hračkářských firem. "Společnost Disney chtěla kvůli nehodě, při které zemřel sedmnáctiletý dělník, továrnu zavřít. Naši příznivci napsali řediteli a vyzvali ho k nápravě. Zabralo to. Společnost Disney oznámila, že továrnu nezavře a zlepší podmínky," řekla Vanda Jarošová z Fair Trade.