Hluk dopravy z Dobrovského tunelů mají pohltit stěny i další stavby

  16:44aktualizováno  16:44
Sdružení Velký městský okruh Brno v čele s Karlem Štěpaníkem navrhuje protihlukové stěny, asfalt tlumící zvuky či dopravní omezení na největší dopravní stavbě v jihomoravské metropoli. Snaží se o to proto, aby aby dokončované Dobrovského tunely v Brně neztrpčovaly lidem v jejich okolí život.

Karel Štěpaník u stavby Dobrovského tunelů v Brně | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na stavbě Dobrovského tunelů se živě pohybují bagry a dělníci ve žlutých vestách. Z lávky u Korejské ulice je pozoruje Karel Štěpaník ze sdružení Velký městský okruh Brno, který deset let bojoval, aby byly tunely důkladně odhlučněné.

Zájemcům ukázal, jaká opatření proti hluku jsou už hotová i co se ještě chystá. "Předmětem sporu jsou a byly především protihlukové stěny v Hradecké ulici. Bez nich by byl podle odborné studie výrazně překročen hlukový limit 58 decibelů. Problematická je i přilehlá odbočovací rampa," popisoval Štěpaník.

Dobrovského tunely v Brně

Jeho sdružení loni na podzim uzavřelo dohodu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD): aktivisté stáhnou žalobu a nebudou blokovat dokončení desetimiliardové stavby, na oplátku budou u hlukových měření.

Ta by měla začít už letos na jaře spolu se spuštěním zkušebního provozu. "Jako možná opatření vidíme především protihlukové stěny v Hradecké ulici, povrch z asfaltu, který by tlumil hluk a usměrnění dopravy," popsal Štěpaník.

Nákladní doprava povede pod zemí

Poslední bod se pojí se snahou dostat do tunelů co nejvíc aut. "Kapacita tunelů je nyní dvojnásobná, přestože původně tam měl být jen jeden tubus. Po havárii v Rakousku ale hasiči trvali na tom, aby byl každý směr odděleně. Nákladní doprava by proto měla jezdit jen tunely," dodal Štěpaník.

Dobrovského tunely

Ražba tunelů, které spojí Žabovřesky a Královo Pole, byla zahájena v únoru roku 2008. Dva paralelní dvoupruhové tunely budou dlouhé asi 1 250 metrů. Projekt je jednou z nejdůležitějších dopravních staveb v Brně. Jako součást velkého městského okruhu svedou tranzitní dopravu mimo vnitřní město. Tam by se po dokončení tunelů měla snížit hustota dopravy.

Které z navrhovaných opatření nakonec ŘSD uskuteční, zatím není jasné. Může to být jen jedno z nich, ale i kombinace všech tří.

"Nejprve musíme přesně zmapovat situaci, právě proto budou hluková měření. Ale třeba s asfaltem, který mírní zátěž, máme dobré zkušenosti," uvedl ředitel brněnské pobočky ŘSD Zdeněk Pánek.

O tunely se aktivisté a silničáři hádali přes deset let. Zhruba polovinu této doby se pak táhly soudní spory. "Kdyby byly splněny podmínky, které vyplynuly z EIA (posuzování vlivů na životní prostředí - pozn. red.), mohlo se vše odehrát v klidu," podotkl včera Štěpaník.

Aktivisté chtěli přes stavby velký kryt, to ale projektant odmítl jako příliš komplikované. Z následného jednání mezi aktivisty i stavaři pak vyšel kompromis: zakryjí se dva pruhy silnice, které doplní protihlukové stěny. V bytech v přilehlých věžácích byla také vyměněna okna za speciální typ, který víc zadržuje zvuky.

Sdružení však trvalo na tom, že i tak budou překročeny hlukové limity. Spor ukončila až loňská dohoda.

  • Nejčtenější

Viník nehody se brání proti exekuci z pojišťovny, zažaloval stát o peníze

Je to už devět let, co řidič avie Pavel Dekař na přechodu najel do přecházejících dětí ze školky a dvě zranil. Kromě...

Smrt nikdo nezavinil, uzavřela policie případ znojemského učitele

Za loňskou smrt oblíbeného znojemského učitele nikdo nemohl, uzavřela případ policie. Padesátiletý vyučující tělocviku...

Smrt čtyř lidí zavinil řidič, který přes plnou čáru předjížděl náklaďák

Policisté dál vyšetřují nehodu, která si v pondělí na Znojemsku vyžádala čtyři lidské životy. Viníkem je podle všeho...

Kamion s výzdobou vjel do Olympie skrytým tunelem, zásobují tak i obchody

Jak se do největšího nákupního centra na Moravě dostane veškeré zboží, rozsáhlá výzdoba na Vánoce či deset metrů vysoký...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Znojemsku se srazila tři osobní auta, při nehodě zemřeli čtyři lidé

U Pavlic na Znojemsku se v pondělí odpoledne srazila tři osobní auta. Po nehodě zůstali ve vozech zaklínění dva lidé....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

První zprávy o Národní třídě podali Brňané, vzpomíná Ráček. Dodnes má jizvy

Zbitého účastníka demonstrace Romana Ráčka vyzpovídali ještě 17. listopadu večer v pražském divadle na Chmelnici...

Rakety z trubek stavěla už jako dítě, teď navrhuje vesmírné satelity

O tom, že se bude věnovat vesmíru, měla Ariane Wyenová jasno už v deseti letech. V rodině sice žádného astronauta nemá,...

Ze svatomartinských hus se stává trhák, větší zájem je o živé kusy

K svátku svatého Martina patří nejen pranostika o bílém koni, ale také pití svatomartinského vína či pečená husa....

Sněžná jeskyně i prosklená sauna, v Aqualandu otevřeli nové wellness

Nejnavštěvovanější atrakce Jihomoravského kraje Auqaland Moravia v Pasohlávkách rozšiřuje svůj záběr. Otevírá nové...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz