Hlavní nádraží v Brně se siluetou katedrály na Petrově

Hlavní nádraží v Brně se siluetou katedrály na Petrově | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Investoři plánují stavby, i když o odsunu brněnského nádraží není jasno

  • 31
Už dva soukromí investoři plánují postavit nové komerční prostory na brněnském hlavním nádraží. Jeden spoléhá na odsun současného uzlu, druhý chce stavět v centru, vedle nynější pošty. Stále přitom není jasné, kde nádraží nakonec bude stát.

Nově svůj zájem o stavbu nové nádražní budovy ohlásil Radek Konečný ze společnosti Brno new station development (BNSD), která má od Českých drah na 40 let pronajaté celé současné nádraží i s okolními pozemky.

Podle dokumentů, o kterých informovala MF DNES minulý týden, zvažuje jeho firma i nákup části těchto pozemků. Konečný to však popřel a místo toho zveřejnil plány na velkou investici do pronajatého majetku.

"Chceme postavit novou výpravní budovu v místě nynějšího 5. a 6. nástupiště. Počítáme také s přesunutím autobusového nádraží u hotelu Grand do míst Malé Ameriky. A místo autobusového nádraží chceme vytvořit park a podzemní parkoviště," vyjmenoval Konečný a slíbil, že konkrétní obrysy tohoto plánu představí za několik měsíců.

České dráhy nemají o nové budově podrobnější informace

Ještě loni přitom jeho firma tvrdila, že rozhodnutí o investicích padne až poté, co bude jasno ohledně případného odsunu nádraží.

Levitující lávka, Scarabeus a další

V roce 2004 vyhlásily České dráhy soutěž na architektonickou podobu nového nádraží.

Zvítězil projekt vídeňských architektů Fellerera a Vendla, kteří nad nástupišti navrhli takzvanou levitující lávku.

V roce 2008 se ale náhle objevil návrh sedmipatrové komerční budovy z pera FA Parolli. Stavba nazvaná Scarabeus má zastřešit nástupiště místo lávky. Investora budovy s kancelářemi a obchody však stále nikdo nezná a nevědí o něm ani odpovědné úřady.

"Teď už si ale nemyslím, že se v nejbližších deseti či patnácti letech odsun uskuteční. Rozhodli jsme se proto spojit s renomovanou zahraniční firmou, která má s provozem řad nádraží bohaté zkušenosti, a investujeme do nové nádražní budovy," tvrdí Konečný.

České dráhy ale současně počítají s tím, že do vyřešení patové situace kolem nádraží bude lidem sloužit stávající historická budova s pokladnami i dalším zázemím.

"Nová budova by tak zřejmě jen doplnila odbavovací a komerční prostory současného nádraží. O záměru ale zatím nemáme podrobnější informace, nemůžeme se k němu tedy přesněji vyjádřit," konstatoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

O možnosti nové výpravní budovy neví nic konkrétnějšího ani vedení města. A to přesto, že člen představenstva firmy BNSD Jiří Hos (ODS) je zároveň městským zastupitelem.

"Něco jsem zaslechl, ale nevím nic přesnějšího. Považuji to primárně za záležitost Českých drah, ale příležitostně se na to zeptám," konstatoval náměstek primátora a Hosův spolustraník Robert Kotzian, který je odpovědný za dopravu ve městě.

Scarabeus už prošel posouzením vlivu na životní prostředí

Podobně nejasná situace panuje i kolem projektu takzvaného Scarabea, který má vyrůst nad nástupišti nového nádraží v případě jeho odsunu.

Investor Scarabea sice zůstává utajený, díky architektonické kanceláři FA Parolli už má ale projekt několikapatrové budovy s obchody, kancelářemi i garážemi konkrétní podobu a prošel i posouzením vlivu na životní prostředí na krajském úřadě.

"Stále není možné říct, kdo za projektem stojí. Aktuálně se kolem tohoto plánu ale nic neděje," konstatoval architekt Petr Parolek, který je podepsaný například také pod odbavovací halou brněnského letiště.

Poslední velký rozruch tak Scarabeus vzbudil před dvěma lety. Tehdy se Brnu ozvala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a začala požadovat peníze na to, aby do projektu nového nádraží zapracovala komerční prostory.

V tu chvíli se ale ukázalo, že vlastně nikdo neví, kdo o komerční prostory stojí a kdo je bude financovat. A přestože Scarabeus už měl tehdy za sebou posuzování na krajském úřadě, SŽDC o těchto konkrétních plánech utajeného investora vůbec nic nevěděla.

"Od roku 2010 se tato problematika nikam neposunula. Mimo jiné i proto, že stavba nádraží v nové poloze je nyní až za horizontem roku 2020," konstatoval pouze mluvčí SŽDC Pavel Halla.