Hodnotu CO2 ve vzduchu lze považovat za důležitý ukazatel kvality vnitřního prostředí, takzvané vydýchanosti vzduchu. Pro zlepšení je důležité větrání, které by mělo být krátké, intenzivní a časté.
Jihomoravští hygienici v loňské topné sezoně zkoumali okamžitou koncentraci oxidu uhličitého, teplotu a relativní vlhkost vzduchu v 77 učebnách a 37 školách.
„Nadlimitní nevyhovující výsledek jsme zjistili ve 37 učebnách, což představuje 48 procent. Nejvyšší naměřená hodnota byla 4 895 ppm (částic na jeden milion),“ uvedla ředitelka odboru hygieny dětí a mladistvých Marcela Hadámková.
Školám schází vzduch. Větrání mikroventilací nestačí, říká odborník![]() |
Dle legislativy tento ukazatel nesmí překročit hodnotu 1 500 ppm. „Po intenzivním dvou až tříminutovém větrání byl jen ve třech učebnách nadlimitní výskyt CO2,“ podotkla Hadámková. Relativní vlhkost v učebnách byla v limitu, teplota se pohybovala od 16,4 do 25 stupňů Celsia.
Zvýšená koncentrace CO2 má negativní dopad na zdraví a pohodu dětí i dospělých. „Již při mírně zvýšené hladině přichází únava, pálení očí, snížená pozornost a bolesti hlavy. Při vyšších koncentracích se zhoršuje soustředění. Správně zvolený režim větrání plní i funkci v oblasti prevence šíření respiračních nákaz,“ doplnila Hadámková.
Dobrého výsledku při větrání lze podle ní dosáhnout současným otevřením oken a dveří na chodbu.