Středa 1. dubna 2020, svátek má Hugo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 1. dubna 2020 Hugo

Hlavní nádraží v Brně není nafukovací, některé vlaky proto končí v Židenicích

  9:12aktualizováno  9:12
Na několika místech jižní Moravy posílila nedělní změnou jízdních řádů doprava. Zároveň se ale ukázalo, že brněnské hlavní nádraží už větší počet vlakových spojů není s to pojmout. Jeho kapacita je vyčerpaná a některé vlaky tak musejí stavět jinde.

Kapacita vlakového nádraží v Brně je vyčerpána, některé vlaky musí místo ve středu města zastavovat v Židenicích. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Podle nového jízdního řádu, který začal platit v neděli, odpolední spoje na této lince míjejí hlavní nádraží a jedou přímo do Židenic. Důvod? Brněnské hlavní nádraží už více vlaků nepojme. Na problém upozornil Brněnský deník Rovnost.

"Nový jízdní řád je sestaven s ohledem na možnosti brněnského hlavního nádraží, aby byla doprava co nejplynulejší. Z tohoto důvodu jsou tři vlaky vedeny z Modřic do Židenic po nákladním průtahu," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Tak budou jezdit cestující po celý rok. Změna byla totiž plánována dopředu a je již uvedena v jízdním řádu. "Kapacita vlakového nádraží je nedostačující dlouhodobě a tvorbu jízdního řádu limituje desítky let," přiznal mluvčí společnosti Kordis, která organizuje dopravu v kraji, Květoslav Havlík.

Provoz na hlavním nádraží v číslech

Denně přijede na brněnské hlavní nádraží 475 osobních i nákladních vlaků.

V pracovní dny projde brněnským hlavním nádražím 60 tisíc cestujících. O víkendu je to 40 tisíc lidí.

O chod a dopravu na nádraží se denně stará 46 zaměstnanců Českých drah.

Za pět let vzrostl na jižní Moravě objem regionálních vlaků o deset procent.

Nádraží je zastaralé, na nástupištích je málo místa

Provoz nádraží omezuje hlavně zastaralé zabezpečovací zařízení. Vlak může odjet z nádraží teprve ve chvíli, když na dvou úsecích před ním nic nejede. Navíc na nástupištích je málo místa, lidé se tam tísní a trvá jim déle, než nastoupí a vystoupí. Dalším problémem jsou zastaralé vagony, které nemají bezbariérový přístup, což by odjezd vlaku urychlilo.

"Pokud by se na stávajícím brněnském nádraží nezastavil pokrok a tratě udržovaly v normovém stavu, všechny dnes provozované vlaky by se tam vešly," tvrdí ředitel nevládní a neziskové organizace Centrum pro efektivní dopravu Petr Šlégr.

Nyní je nádraží na hranici svých možností a některé vlaky se mu musejí vyhýbat. A v dopravní špičce se nedaří udržovat patnáctiminutový interval na nejvytíženější regionální lince mezi Brnem a Blanskem. To České dráhy řeší vypravením delších souprav. "Pro cestujícího je však výhodnější, když vlaky jezdí častěji," vysvětluje Havlík.

Problémy může vyřešit přesun nádraží, projekt však stojí

Podle Centra pro efektivní dopravu pochybil zejména kraj a město Brno, které jsou zodpovědné za organizaci veřejné dopravy. "Jejich dopravní koncepce stojí na dávno překonaném projektu odsunutého nádraží," míní Šlégr.

Současné problémy tak znovu připomínají otázku, na kterou už před lety hledali Brňané odpověď v referendu: Má se hlavní nádraží přesouvat, nebo ne?

"Již před dvaceti lety lety se tvrdilo, že do Brna se více vlaků nevejde. Je zřejmé, že současný stav je již velmi blízko rozumnému maximu," upozornil Havlík.

Správa železniční dopravní cesty počítá téměř definitivně s nádražím v nové poloze, tedy o zhruba osm set metrů jižněji, než je nyní. "Intenzivně se snažíme o výstavbu nového nádraží v místě stávajícího nákladového nádraží Brno. Nejednotnost názoru a také aktivity občanských sdružení zamítající tuto stavbu způsobily, že se zatím nic stavět nezačalo," uvedl za Správu železniční dopravní cesty Karel Janků.

S tím ovšem kromě občanských sdružení nesouhlasí někteří odborníci. "Současný unikátní přestupní uzel, který mohou Brnu závidět po právu v celém světě, je nepřenositelný. Nelze jej vzít a ve stejné kvalitě položit o kilometr jinam. Problém vyřeší až modernizace nádraží v centru," prohlásil Šlégr.

Brněnští radní čekají, jak se věci budou vyvíjet. "Trvá územní řízení pro přesun nádraží," sdělil náměstek primátora Ladislav Macek.

Autor:

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

S rouškami, ale bez ohledů. Brňané mířili do přírody, dostávali pokuty

Roušku přes obličej a batoh na záda. Tisíce Brňanů vyrazily o víkendu do přírody. Někteří i na kole. Zamířili do...

Karanténa odřízla narkomany od drog. Bez náhražek mohou umřít, varují experti

Opatření proti šíření nákazy koronaviru zasáhla i do života lidí závislých na drogách. Kvůli uzavření hranic vyschly...

Firma nabízí lék na COVID-19. Není otestovaný, odmítá ho ministerstvo

Národní centrum tkání a buněk nabídlo ministerstvu zdravotnictví lék pro boj s koronavirem. Resort zdravotnictví však o...

Na jihu Moravy se testuje chytrá karanténa, projekt řídí armáda

Na jižní Moravě začalo testování takzvané chytré karantény, která má pomoci v boji proti šíření nemoci COVID-19....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Koronavirus může způsobovat záněty varlat a neplodnost, upozorňuje biolog

Už v únoru s neuvěřitelnou přesností předpověděl koronavirový vývoj v Itálii a upozorňoval na to, co se řítí do Česka....

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Cestovní ruch úpí, v létě se upne k lačným Čechům

Restrikce namířené proti šíření koronaviru zcela paralyzovaly cestovní ruch. Kvůli zákazu cest Čechů do ciziny se však...

Prodej vstupenek na Velkou cenu Brna je mizivý, promotér s ní zatím počítá

Prodej vstupenek na letošní motocyklovou Grand Prix České republiky v Brně klesl na minimum. Promotérská společnost...

Trolejbus byl před srážkou s tramvají v Brně neovladatelný, potvrdili znalci

Loňskou srážku tramvaje s trolejbusem, při níž se v centru Brna zranilo přes čtyřicet lidí, zavinila technická závada...

Premium

Místo stojanů vyrábí ochranné štíty. Firmy krizi pojaly jako novou příležitost

Koronavirová krize drtí nespočet firem, některé už začaly propouštět, dalším hrozí krach. Najdou se však i takové,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Influencer olizoval toaletu v rámci koronavirové výzvy. Nyní má COVID-19

V době šíření koronaviru obletěla svět sociálních médií nesmyslná výzva, která vybízí k tomu, aby lidé olízli sedátko...