Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hlavní nádraží v Brně není nafukovací, některé vlaky proto končí v Židenicích

  9:12
Na několika místech jižní Moravy posílila nedělní změnou jízdních řádů doprava. Zároveň se ale ukázalo, že brněnské hlavní nádraží už větší počet vlakových spojů není s to pojmout. Jeho kapacita je vyčerpaná a některé vlaky tak musejí stavět jinde.

Kapacita vlakového nádraží v Brně je vyčerpána, některé vlaky musí místo ve středu města zastavovat v Židenicích. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Podle nového jízdního řádu, který začal platit v neděli, odpolední spoje na této lince míjejí hlavní nádraží a jedou přímo do Židenic. Důvod? Brněnské hlavní nádraží už více vlaků nepojme. Na problém upozornil Brněnský deník Rovnost.

"Nový jízdní řád je sestaven s ohledem na možnosti brněnského hlavního nádraží, aby byla doprava co nejplynulejší. Z tohoto důvodu jsou tři vlaky vedeny z Modřic do Židenic po nákladním průtahu," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Tak budou jezdit cestující po celý rok. Změna byla totiž plánována dopředu a je již uvedena v jízdním řádu. "Kapacita vlakového nádraží je nedostačující dlouhodobě a tvorbu jízdního řádu limituje desítky let," přiznal mluvčí společnosti Kordis, která organizuje dopravu v kraji, Květoslav Havlík.

Provoz na hlavním nádraží v číslech

Denně přijede na brněnské hlavní nádraží 475 osobních i nákladních vlaků.

V pracovní dny projde brněnským hlavním nádražím 60 tisíc cestujících. O víkendu je to 40 tisíc lidí.

O chod a dopravu na nádraží se denně stará 46 zaměstnanců Českých drah.

Za pět let vzrostl na jižní Moravě objem regionálních vlaků o deset procent.

Nádraží je zastaralé, na nástupištích je málo místa

Provoz nádraží omezuje hlavně zastaralé zabezpečovací zařízení. Vlak může odjet z nádraží teprve ve chvíli, když na dvou úsecích před ním nic nejede. Navíc na nástupištích je málo místa, lidé se tam tísní a trvá jim déle, než nastoupí a vystoupí. Dalším problémem jsou zastaralé vagony, které nemají bezbariérový přístup, což by odjezd vlaku urychlilo.

"Pokud by se na stávajícím brněnském nádraží nezastavil pokrok a tratě udržovaly v normovém stavu, všechny dnes provozované vlaky by se tam vešly," tvrdí ředitel nevládní a neziskové organizace Centrum pro efektivní dopravu Petr Šlégr.

Nyní je nádraží na hranici svých možností a některé vlaky se mu musejí vyhýbat. A v dopravní špičce se nedaří udržovat patnáctiminutový interval na nejvytíženější regionální lince mezi Brnem a Blanskem. To České dráhy řeší vypravením delších souprav. "Pro cestujícího je však výhodnější, když vlaky jezdí častěji," vysvětluje Havlík.

Problémy může vyřešit přesun nádraží, projekt však stojí

Podle Centra pro efektivní dopravu pochybil zejména kraj a město Brno, které jsou zodpovědné za organizaci veřejné dopravy. "Jejich dopravní koncepce stojí na dávno překonaném projektu odsunutého nádraží," míní Šlégr.

Současné problémy tak znovu připomínají otázku, na kterou už před lety hledali Brňané odpověď v referendu: Má se hlavní nádraží přesouvat, nebo ne?

"Již před dvaceti lety lety se tvrdilo, že do Brna se více vlaků nevejde. Je zřejmé, že současný stav je již velmi blízko rozumnému maximu," upozornil Havlík.

Správa železniční dopravní cesty počítá téměř definitivně s nádražím v nové poloze, tedy o zhruba osm set metrů jižněji, než je nyní. "Intenzivně se snažíme o výstavbu nového nádraží v místě stávajícího nákladového nádraží Brno. Nejednotnost názoru a také aktivity občanských sdružení zamítající tuto stavbu způsobily, že se zatím nic stavět nezačalo," uvedl za Správu železniční dopravní cesty Karel Janků.

S tím ovšem kromě občanských sdružení nesouhlasí někteří odborníci. "Současný unikátní přestupní uzel, který mohou Brnu závidět po právu v celém světě, je nepřenositelný. Nelze jej vzít a ve stejné kvalitě položit o kilometr jinam. Problém vyřeší až modernizace nádraží v centru," prohlásil Šlégr.

Brněnští radní čekají, jak se věci budou vyvíjet. "Trvá územní řízení pro přesun nádraží," sdělil náměstek primátora Ladislav Macek.

Autor:
  • Nejčtenější

Po Pohlreichem zostuzené Bohémě není o provoz restaurace v suterénu divadla zájem

Už více než měsíc mají brněnští radní k dispozici nabídky zájemců o prostor pod Janáčkovým divadlem, kde svého času fungovala restaurace Bohéma, negativně proslulá pořadem Ano, šéfe! se Zdeňkem...

4. října 2024  9:53

Sparta ve šlágru vynulovala Pardubice. Litvínov má rekord, slaví také Třinec

Šlágr šestého kola hokejové extraligy ovládla jednoznačně Sparta, která v Pardubicích zvítězila 4:0. Litvínov zůstává i nadále stoprocentní, když přetlačil Olomouc 2:1, mistrovský Třinec si poradil s...

29. září 2024  15:20,  aktualizováno  21:44

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za úniky z policejních spisů odsoudili deset lidí. I vyšetřovatele NCOZ či celníka

Skoro po dvou letech od zahájení řízení Krajský soud v Brně vyhlásil rozhodnutí v kauze rozsáhlého úniku informací z policejních spisů. Obžalováno bylo původně 28 lidí, u desítky z nich dnes soud...

1. října 2024,  aktualizováno  13:23

Litvínov poprvé padl, nestačil na Pardubice. Sparta otočila, slaví i Třinec

Až v osmém kole hokejové extraligy Litvínov poprvé zaváhal, Pardubicím podlehl 1:3. Mladá Boleslav padla v dobře rozehraném duelu se Spartou 1:2, Třinec porazil Liberec 6:3. Karlovy Vary si poradily...

4. října 2024  16:50,  aktualizováno  21:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ulicí, kde se složitě vyhýbají auta, plánuje Brno vést novou tramvajovou trať

Dvě auta se na úzké silnici v části Šumavské ulice v Brně někdy jen stěží vyhnou. A když tam ve špičce jeden směr na chvíli zablokuje odstavená dodávka přepravní firmy, je potíž daleko větší. Právě...

2. října 2024  5:02

Cestující po jižní Moravě se dočkají dalších moderních vlaků na třech linkách

Růžovo-bílé moderní vlaky Moravia brázdí dvě hlavní tratě na jihomoravské železnici už téměř dva roky. Pokud se ale cestující vydají po jiné trase, musí se smířit s tím, že velmi často dál jezdí ve...

7. října 2024  5:17

Šofér se řítil z Kuřimi do Brna rychlostí i dvou set kilometrů. Pak naboural

Až dvousetkilometrovou rychlostí ujížděl policistům pětačtyřicetiletý řidič šedé Škody Octavie, který se chtěl v pátek u Kuřimi vyhnout silniční kontrole. Místo, aby zastavil, šlápl na plyn a ujížděl...

6. října 2024  15:37

Nechceme být jen rádio do pozadí, říká cimbalista, který si zahrál s Pastrňákem

Neoveská cimbálová muzika je všestranná. Hraje tradičně i moderně, pro publikum známé i neznámé, na akcích velkých i malých. Na jedné z těch větších, při vystoupení k charitativnímu koncertu po...

6. října 2024  10:18

Zapomenuté místo probudili dobrovolníci. Středověk ukazují nejen v zaniklé obci

Archeologické naleziště ve Ždánickém lese po letech nezájmu zarostlo kopřivami. Členové spolku Konůvky se neutěšenou podobu místa rozhodli změnit a dát historické lokalitě nový život. Zbyněk Braný s...

5. října 2024  10:17

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...