Cílem akce s názvem Hlavas bez aut, na níž spolupracuje i brněnský magistrát, je podle organizátorů především poukázat na nedostatky vytíženého prostoru. Pouze tramvaje a autobusy městské hromadné dopravy dostanou při čtvrteční uzavírce výjimku.
Zákaz se tedy dotkne i autobusů RegioJet, které ulicí projíždějí k nádraží u hotelu Grand. Podle zástupců společnosti by však měly nabrat jen několikaminutová zpoždění.
Den bez aut je součástí takzvaného Týdne mobility a koná se v řadě evropských měst. „Brněnská akce dává lidem možnost, aby přednádražní prostor zažili příjemnějším způsobem,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.
Ve čtvrtek zde totiž přímo na silnici v obou směrech vzniknou odpočinkové zóny s občerstvením. Kromě toho se Brňané můžou seznámit s novinkami, které mají zabránit dalšímu výraznému nárůstu individuální automobilové dopravy, anebo nahlédnout do konkrétních projektů řešení ulic Nádražní a Benešovy, jež v následujících letech projdou rekonstrukcí.
Brno autem: Omezení dopravy ublíží cestujícím i zásobování
Do přednádražního prostoru se mimo jiné chystají i členové spolku Brno autem. Ne však, aby se seznámili s alternativními plány, ale vyjádřit svůj nesouhlas s omezováním automobilové dopravy u důležitého železničního uzlu.
„Plánujeme spíše symbolickou akci, při níž představíme naši petici za zlepšení dopravní obsluhy v těchto místech,“ uvedl za spolek Jan Mandát. Ten se obává omezování dopravní obsluhy před nádražím i v budoucnu, což by se prý odrazilo nejen na komfortu cestujících mířících na vlak, ale i na zásobování a obsluze desítek provozoven v okolních budovách.
S plánovanou akcí nesouhlasí ani spolek Brno+. Uzavření Nádražní ulice je podle jeho předsedy a bývalého náměstka primátora za ODS Roberta Kotziana úmyslným tahem na podporu politických cílů Strany zelených a hnutí Žít Brno před krajskými volbami i referendem o poloze vlakového nádraží.
Za skutečný cíl považuje v praxi demonstrovat představy politiků právě o přestavbě klíčového železničního uzlu.
„S původním návrhem na odklonění automobilové dopravy přišel Jan Žák, člověk z čistě akademické sféry, který pak spolu s iniciativou Živé město zaslal svůj nápad k nám. Opravdu se nejedná o žádnou politickou agendu,“ reagoval na kritiku Jakub Kořínek z projektu Městské zásahy Brno, kterým Hlavas bez aut startuje.
Městské zásahy podle něj po nápadu s uzavírkou sáhly právě kvůli častým stížnostem lidí na přednádražní prostor. Podle výsledků několika anket jde totiž o místo, za které se Brňané nejvíce stydí.
Městské zásahy budou pokračovat
Myšlenka samotných městských zásahů vznikla v roce 2007 v Bratislavě, kdy dva architekti přišli s nápadem oslovit několik svých kolegů, aby si vybrali a navrhli – bez nároku na honorář – řešení architektonicky problematických veřejných míst. Brno se projektem inspirovalo už v roce 2011, kdy však zůstalo pouze u podaných návrhů.
Letos ovšem organizátoři ve spolupráci s městem usilují také o uskutečnění několika z nápadů. Zájemci mohli do 21. června přijít s návrhy na jakékoliv změny míst v Brně, která se jim nelíbí (o projektu jsme psali zde).
Vybrané z nich Brňané zažijí od čtvrtka až do konce října na vlastní kůži. Jedná se o experimenty, happeningy nebo třeba výtvarné objekty, které by měly poukázat na možný problém či naznačit jeho řešení. Hlavas bez aut bude vůbec prvním „brněnským zásahem“.
Mezi další plánované akce patří například víkendová Svitava pod parou. Festival, při němž se centrem dění stane železniční vlečka na Svitavském nábřeží, nabídne koncerty, letní kino, ale i prohlídky a jízdy vlakem.
Cílem festivalu je upozornění na problém chátrajících železnic a snaha oživit brněnské nábřeží. V říjnu pak lidé budou třeba několik dní mimořádně vystupovat z tramvaje na zastávce Husova u Pražákova paláce.
Návrhy k uskutečnění trvalé změny budou vybrány na jaře příštího roku. Zbytek nápadů představí výstava v Domě umění.
Další městské zásahy v Brně
Všechny akce projektu, který trvá od 22. září do 31. října, zájemci najdou na www.mestskezasahybrno.cz. |