Zkouška na představení Tajemství Zlatého Draka

Zkouška na představení Tajemství Zlatého Draka | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Herci kvůli kritice Zlatého Draka odmítají hrát v jiných inscenacích

  • 23
Na brněnské poměry nevídaně ostrou reakci vyvolává debata o kvalitě inscenace Národního divadla Brno a Daniela Landy Tajemství Zlatého Draka.

Na otevřený dopis bývalého uměleckého šéfa souboru činohry Národního divadla Františka Derflera, který svému stávajícímu protějšku a spoluautorovi inscenace Zdenku Plachému vyčetl, že hra je chabá, reagovali herci Klára Apolenářová a Petr Halberstadt. Oba v "Drakovi" účinkují.

S Derflerovou kritikou nejenže nesouhlasí, ale odmítli nadále účinkovat v jeho projektech Divadla U stolu. Podle Apolenářové s Halberstadtem "Zlatý Drak" vyvolává v drtivé většině nadšené reakce diváků, mezi nimiž je údajně mnoho vzdělaných a moudrých lidí.

"Nebo snad naznačujete, že jsou naši diváci hloupí? Naznačujete nám účinkujícím, že jsme chudí duchem a nedokážeme rozpoznat, co je opravdové umění? Paradoxně jste se vy sám, a ne Landa, kterému to vy a vám podobní podsouváte, se svým názorem ocitl na poli nesnášenlivosti a netolerance," vyčítají herci Derflerovi s tím, že jeho postoje se jim zdají zastaralé a zkostnatělé.

Zároveň odmítli dále účinkovat ve hrách Divadla U stolu, které založil a jehož principálem je právě Derfler. Kvůli reakci herců divadlo ovšem žádné změny v programu dělat nemusí - Apolenářová totiž v Šamhorodském procesu pouze alternovala roli Báry Jelenové, stejně tak Halberstadt alternoval za Igora Ondříčka jeho roli v Macbethovi.

Co herce tak rozčílilo? Derfler mimo jiné napsal, že Landova a Plachého hra je "dramaticky chabý příběh uhnětený z banální detektivky, odvaru z fantasy a mravoličné historky o napraveném ochlastovi, kořeněný teatrální hypnózou, banální kritikou stávající konzumní společnosti a běda, i pokusem o filozofování".