Sobota 19. září 2020, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. září 2020 Zita

Spolu v životě i na jevišti. Hádání a udobřování je zábavné i únavné, říkají

  6:01
Partnery jsou nejen v životě, mileneckou dvojici nyní poprvé ztvární také na jevišti. Ivana Vaňková s Petrem Gazdíkem budou hrdiny antického příběhu Antonius a Kleopatra od Williama Shakespeara, který v srpnu utne dlouhou pauzu, při níž obě scény Městského divadla v Brně zely prázdnotou.

Ivana Vaňková s Petrem Gazdíkem zahájí Shakespearovým dramatem Antonius a Kleopatra novou sezonu Městského divadla Brno. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zaznívají teď u vás doma repliky z Antonia a Kleopatry, či striktně oddělujete práci a volný čas?
Petr Gazdík: Nejen repliky z Antonia a Kleopatry, u nás zní i spousta dalších dialogů. Když se daný text potřebujeme naučit, vzájemně si ho nahazujeme.
Ivana Vaňková: Práci a osobní život neoddělujeme, protože to ani nejde. Naše práce je hezká a je fajn, když se o ní spolu můžeme pobavit.

Zahrajete si mileneckou dvojici. Je výhoda, že jste partneři?
Vaňková: Pro mě jednoznačně, protože třeba v intimnějších situacích na jevišti nemusím řešit, kde mě partner drží, nestydíme se. V tomto ohledu se můžu uvolnit.
Gazdík: Z mého pohledu je to spíš nevýhoda a vysvětlím proč. Mám totiž tendenci Ivanku, jako svou blízkou osobu, víc sledovat. Ani nevím, jestli to vlastně souvisí s tím, že se zabývám taky režií – spíš mám na ni obecně vyšší nároky a ona se mě taky často ptá na názor. U jiné kolegyně by mě to ani nenapadlo. Naštěstí když pak hrajeme, jsem natolik v situaci a postavě, že i mé podvědomí dá pokoj.

Hráli jste už spolu hlavní role?
Vaňková: Hráli jsme spolu mnohokrát, ale ne právě hlavní mileneckou dvojici. Třeba v Čarodějkách z Eastwicku, ale to jsme spolu při zkoušení ještě nežili, nebo v muzikálu Jekyll a Hyde.

Podle překladatele Martina Hilského je právě Antonius a Kleopatra Shakespearova nejerotičtější hra. Souhlasíte?
Gazdík: Erotická je, ale nevím, jestli je Shakespearova nejerotičtější. Asi je to o vnímání erotiky. Někomu se může zdát velmi erotické to, že se dva lidé špičkují, hádají, peskují a pak zas usmiřují. Zažil jsem to, je to chvilku zábavné, ale trochu únavné. Lásku a erotiku vnímám spíš jako stabilnější souznění.
Vaňková: Mně se na první pohled zdála především hodně politická. I když pod tím vším v každé scéně probublává vztah milenecké dvojice, vše se děje kvůli nim dvěma a zároveň jsou sami strůjci všech událostí. Takže ano, je vášněmi nabitá, až erotická, když se tak zahraje.

Ivana Vaňková (42 let)

  • Herečka pochází z východního Slovenska, otec je Rusín, matka Ukrajinka. 
  • K divadlu ji vedla maminka, která hrála ochotnické divadlo. 
  • Na JAMU vystudovala muzikálové herectví, ve stálém angažmá v Městském divadle je od roku 2001. 
  • Diváci ji znají jako Mary Poppins, Dolly Leviovou z Hello, Dolly!, Alex Owensovou z Flashdance nebo jako Annu Kareninu. 
  • Žije s Petrem Gazdíkem, se kterým má syna Josefa.

Bude hra nějak převedená do současnosti?
Vaňková: Posun bude určitě v kostýmech. Andrejce Kučerové se povedlo vytvořit je tak, že jsou historizující, daly by se považovat za oděv z dané doby s prvky dnešních přehlídkových modelů. Já budu mít několik převleků, musí vyniknout také Kleopatřina marnivost.
Gazdík: Hra je sama o sobě dost aktuální. Jak řekla Ivanka, je i politická, a politika je pořád trošku podobná – podobně špinavá, fabulující.

Kleopatra je považovaná za jednu z nejsložitějších ženských postav. Je to komplikovaná žena?
Vaňková: Je, ale v podstatě má ve svém jednání jednoduché pohnutky. Láska a vášeň mezi ní a Antoniem je obrovská, ale v určitých chvílích se zachová tak, že si člověk není jistý, zda je to z velké lásky, nebo z ní mluví její sebestřednost a vychytralost.

Je pro vás obtížné se s postavami ztotožnit, když s jejich rozhodováním třeba nesouhlasíte?
Gazdík: Abych mohl jakoukoli postavu zahrát, nemůžu s ní nesouhlasit. Je třeba ji pochopit, ztotožnit se s pohnutkami a důvody jejího počínání. To vše pak přetavit ve vlastní, především emocionální zkušenosti. Výsledkem by pak podle mě měla být ucelená, co nejautentičtější osobnost daného herce jednající v mantinelech autorem napsané postavy. Já osobně mám navíc tendenci hledat ve svých postavách to lepší. I Jidáše se snažím hrát tak, aby jeho pohnutky byly pochopitelné.
Vaňková: S hledáním pohnutek a lepších vlastností postav to mám podobně. Baví mě si s postavou hrát a zkoušet si situace, které mně osobně nejsou vůbec blízké, protože jsem charakterově jiná než postava. Třeba u Anny Kareniny jsem se snažila najít důvody, které ji vedly až k tomu, že opustila své dítě, a snažila jsem se ji nějak obhájit.

V Městském divadle často účinkují děti herců. To proto, že jsou takříkajíc po ruce, nebo je i větší šance, že jim to půjde?
Gazdík: Myslím, že platí především to druhé. Práce s dětmi je poměrně těžká. Kromě vámi zmíněných důvodů je jistou výhodou mít na povel své vlastní dítě, protože dítě cizí by nemuselo dané nároky a zátěž tak přirozeně brát. Moji synové od začátku sami chápou, že na ně přísný být musím, často víc než na dospělé. Dítě na jevišti v profesionální produkci musí být s dospělými na stejné úrovni. Hovořím především o hlavních postavách, máme však spoustu dalších dětských herců a i na ně jsou nároky velké, jen s nimi musíme být opatrnější – jednou se nám chlapeček i počůral. Velmi rychle však všichni podlehnou divadelnímu světu a přijmou odpovědnost nejen za sebe, ale i za celé představení. Jsou neuvěřitelně profesionální a řekl bych, že i šťastní.
Vaňková: U našeho syna Josífka mám pocit, že si divadlo zamiloval z hodiny na hodinu. Na první konkurz muzikálu Pískání po větru nechtěl, ale pak plakal, že už skončil. Rázem byl z divadla úplně nadšený.

Jak děti snášejí silné emocionální situace na jevišti? Třeba když jako už zmíněná Anna Karenina opouštíte syna...
Vaňková: Záleží na jejich povaze, pak talentu, ale velmi pomáhá i Petrovo vedení. Dokáže jim situace vysvětlit tak, že pochopí, že jinak než opravdově to zahrát nejde. A Víťa Ventruba, který hraje mého syna Serjožu, je moc šikovný a citlivý.
Gazdík: Děti mají velkou emocionální představivost. Umí si hrát na princezny, vojáky, doktory, a když jim situaci dobře vysvětlíte, chvíli se třeba stydí, ale pak to pochopí. A jsou velmi autentické! A to je podle mě vrchol herectví. Když je divák herci stržen a dění na jevišti prožívá, jako by to bylo doopravdy, je to myslím nejvyšší umění.

Vy jste hrál už jako čtyřletý. Byla to povinnost, jelikož je vaše maminka herečka?
Gazdík: Povinnost rozhodně ne. Chtěl jsem a mohl jsem být všechno možné – horská služba, detektiv... Mé klukovské sny nebyly o herectví. Dětství jsem však přirozeně trávil v divadle a vřele doporučuji všem rodičům vodit své děti do divadla co nejdříve a co nejvíce. Tvrdím, že je to mimořádné místo, kde malý člověk nenápadnou formou nabírá cenné informace prostřednictvím emocí velkých autorů, tvůrců a herců. To nedokáže žádná škola. V určité chvíli člověk zjistí, že to všechno v sobě má a že to tvoří jeho velmi vzácnou emoční i racionální výbavu. Ale zpět k otázce: nakonec to tak samozřejmě dopadlo a šel jsem na konzervatoř, a to s odřenýma ušima na odvolání pro mimořádný talent. Naši neměli pro KSČ dobrý kádrový profil.

Petr Gazdík (45 let)

  • Herec, režisér a překladatel je synem herečky Jany Gazdíkové a divadelníka Svetozara Chytila. 
  • Studoval konzervatoř, poté na JAMU a Univerzitě v Nottinghamu. 
  • V MdB je od roku 1997 a od roku 2003 šéfuje muzikálu. Režíroval Mary Poppins, Jekylla a Hyda, Annu Kareninu či Jméno. Ztvárnil Tonyho ve West Side Story, Jidáše v Jesus Christ Superstar, za Jeana Valjeana v Bídnících získal Thálii. 
  • Má kapelu Petr Gazdík Acoustic Band.

Vzpomínáte si na svou první roli ve čtyřech letech?
Gazdík: Ovšem a váže se k ní milá historka. Maminka mi řekla, že mě ve hře „jen jako“ zabijí – nebyl jsem ochoten na to přistoupit. Nejdřív jsem dostal pár facek, pak zmrzlinu, nic nezabíralo, režisér čekal… A pak ji napadla záchranná myšlenka. Dala mi dřevěnou dýku a řekla: „Když nastane ta scéna, budeš se bránit a nedáš se.“ To zabralo. O dýce nikdo nevěděl a já k překvapení všech na jevišti při zkoušce tasil a opravdu se bránil. Kolegové se lekli a režisér volal: „To je úžasné.“ A nechal to tam. Máma k tomu dodává, že už to pak bohužel nikdy tak autentické nebylo – samozřejmě kvůli dospělým...

Tehdy se u vás probudila láska k divadlu?
Gazdík: To se tak nedá říct, ta se podle mě probudila už v prenatálním stavu. Maminka se mnou hrála ještě asi v šestém měsíci těhotenství, stahovala mě šněrovačkou. Děti prý v bříšku všechno vnímají. Neměl jsem evidentně jinou šanci!

Má to tak i váš syn Josef? Také s vámi hrál?
Vaňková: Josífek se mnou hrál ještě deset dní před porodem muzikálový koncert Jazz Side Story. Ne že bych chtěla urputně hrát až do porodu, ale narodil se o hodně dřív. Rozhodně jsem přesvědčená o tom, že to všechno vnímal. Kolegové mi nechtěli věřit, že si už ve třinácti měsících broukal předehru z Bídníků.

Na jeviště se 25. srpna dostanete po několikaměsíční pauze. Co s vámi udělal čas, kdy jste nemohli hrát? A bude to pro vás po takové pauze velká premiéra?
Vaňková: Každá premiéra je velká událost, ale především toto načasování pro nás bude nové a neobvyklé. Z dovolené se vrátíme hned do období generálních zkoušek. Takže si musíme opakovat texty a naskočit do rychle jedoucího vlaku.
Gazdík: Čas, kdy jsme nemohli hrát, asi žádnou velkou změnu nepřinesl, alespoň ne nám. K tomuto období bych však rád dodal, že mnoho generací našich předků bojovalo a umíralo na epidemie moru, tyfu, neštovic, v šílených válkách především za jednu hodnotu – a tou byla svoboda. A nyní se bohužel zdá, že současná společnost je ochotna se pro domnělé bezpečí mnohých svobod dobrovolně vzdát. To mi vadí a mám z toho jisté obavy. Můžeme se totiž lehce stát loutkami v rukou vyvolených, neboť přesvědčíme sami sebe, že nás díky různým nařízením a zákazům „oni“ ochrání. Život ale je, byl a taky bude nebezpečný. Měli bychom se naučit ho tak brát.

  • Nejčtenější

„Znojemské“ okurky jsou letos i z Turecka, lidé si stěžují na chuť bláta

Čekali byste, že nakládané okurky prodávané pod tradiční značkou Znojmia jsou vypěstované na jižní Moravě? Ale kdeže....

K trase „Hitlerovy“ dálnice u Kuřimi dostal úřad tisíce námitek od robotů

O „Hitlerovu“ dálnici poblíž Kuřimi se bude znovu bojovat před soudem. Odpůrci trasy R43, kterou ve čtvrtek schválí...

Jízda vlakem bez roušky vyšla cestující draho. Musí zaplatit skoro 5 tisíc

Cesta z Židlochovic do Brna za víc než čtyři a půl tisíce korun. Takovou cenu musí Českým drahám zaplatit Martina...

Přestaňte děsit lidi, jinak návaly u testů neskončí, apeluje epidemioložka

Hygienici na jižní Moravě nestíhají trasovat kontakty nakažených koronavirem, chtějí změnit systém. Testovat se chce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kamarád z žertu vyměnil značku u auta, řidiče kvůli tomu chytili podnapilého

Kamarádův žert asi příliš nepobavil řidiče, který v sobotu projížděl Brnem. Netušil, že má na autě každou registrační...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Lužním lesům ubývá podzemní voda a nenávratně hynou, varují data z věže

Premium Klimatické změny posledních let mají fatální dopady na takzvanou Moravskou Amazonii kolem Lanžhotu na Břeclavsku. Tamní...

Aktualizace jihomoravského územního plánu prošla, kritici vyvolají soudy

Zastupitelé Jihomoravského kraje na posledním jednání před volbami podle očekávání schválili aktualizaci zásad územního...

Ovlivněné zakázky ani nešlo spočítat, říká státní zástupce ke kauze Stoka

Největší korupční kauzu v historii Brna začne v pondělí řešit krajský soud. Obžalovaní jsou v ní podnikatelé i někdejší...

Hudební kluby bijí na poplach. Bez základní pomoci státu nepřežijeme, tvrdí

Dva hojně navštěvované brněnské kluby - Fléda a Metro Music Bar - zavírají ode dneška na neurčito. Ztráty dalších jdou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...