Brněnské nakladatelství Backstage Books se nyní rozhodlo vydat tyto básně v češtině. „Nejdříve jsme vytvořili e-knihu, ale poté jsme se společně s nakladatelem rozhodli vydat básně v tištěné podobě,“ oznamuje hlavní autor publikace Tomáš Miklica.
Princip vzniku básní je jednoduchý – uživatel začne do vyhledávače psát hledaný výraz a Google mu mezitím našeptává potenciální možnosti. V tom okamžiku uživatel vytvoří snímek obrazovky a báseň je na světě. „Vznikají tak vtipná nebo jinak zajímavá seskupení textu,“ přibližuje Miklica.
Google poezie vznikla před osmi lety ve Finsku a jejím zakladatelem je Sampsa Nuotio, který nyní žije v Brně. Na vydání knihy spolupracuje. „Zvonil mi tehdy telefon a musel jsem odejít od počítače. Jakmile jsem se vrátil, uviděl jsem na obrazovce mnou napsaný text a pod ním našeptané návrhy. Přišlo mi, že se dívám na nějakou špatnou báseň,“ popisuje Nuotio začátek celého projektu.
Následně začal s vyhledáváním experimentovat a texty nasdílel na sociálních sítích. „Projekt rychle získal popularitu a rozšířil se do angličtiny,“ líčí Nuotio, jenž i v době epidemie tráví čas v Brně.
„Našeptávané texty na Googlu vznikají ze všednosti a jsou součástí lidové tvořivosti. Zároveň se ale staly součástí poezie, která patří k nejelitnějším literárním útvarům,“ okomentoval fenomén jazykovědec Karel Piorecký z Ústavu pro českou literaturu Akademie věd, který se tomuto druhu poezie odborně věnuje.
Hrabal díru a strkal do ní hlavu. Nadšenci objevují poetiku strážníků![]() |
Podle zakladatele Nuotia jsou googlovské básně specifickou formou umění. „Uživatel pořizující snímek je jen pozorovatelem, nikoli umělcem. Vše totiž vzniká v algoritmech,“ vysvětluje Sampsa s tím, že nejraději má básně poskytující vhled do sdílené lidské mysli. „Odhalují nám totiž naše nejhlubší obavy, které si netroufáme říct druhým a na něž se raději potají ptáme počítače v domnění, že se nikdo nedívá,“ podotýká Sampsa.
Nakladatelé nyní rozjeli k vydání sbírky více než 150 básní kampaň na webu Startovač, kde chtějí do konce dubna vybrat od podporovatelů 55 tisíc korun.
„Pro knihy zrovna není nejlepší doba, každá nová publikace ale pomůže trhu překlenout koronavirové období,“ komentuje spuštění kampaně nakladatel Martin Toman.
Ukázky ze sbírky
|