„Na rekonstrukci jsme použili všechny původní materiály, na ocelové konstrukce a lavici červenou barvu podle tehdejší podoby,“ popsal Tomáš Rusín z architektonické kanceláře RAW, který její podobu navrhl spolu s kolegou Ivanem Wahlou.
„Když jsme zjistili, že zastávka byla červená, překvapilo nás to. U funkcionalistů byste čekali spíše bílou, šedou nebo modrou,“ doplnil.
Zastávka na Obilním trhu stála od roku 1926. V posledních letech chátrala a stala se oblíbeným terčem vandalů a sprejerů. Městská část Brno-střed s jejími opravami začala už v září 2015.
Firma Štuk, která měla rekonstrukci na starosti, se ale nedržela projektu a neoprávněně zabetonovala část střechy zastávky. Odborníci poté zjistili, že společnost odvedla 95 procent práce špatně (psali jsme zde).
Zřízení kavárny překazil problém s vodou
Její majitel Zdeněk Helma už dříve pochybení odmítl. Radnice vybrala novou firmu a ta musela podstatnou část zbourat a začít znovu. „Rekonstrukce se nakonec protáhla o rok. S firmou, která opravy pokazila, se stále soudíme,“ sdělila Kateřina Dobešová, mluvčí radnice Brna-střed. Rekonstrukce přišla na 2,7 milionu korun.
Původní plány na opravu přitom byly velkolepější než obnovit jen přístřešek pro cestující. Podle prvotního návrhu architektů z kanceláře RAW měla zastávka sloužit zároveň jako kavárna a ve spodním patře měli znovuzprovoznit veřejné toalety. Jelikož by ale byl problém s přívodem vody, z těchto plánů nakonec sešlo.
„Důležité je, že se zachránil unikátní stavební typ. Funkcionalistická zastávka k Brnu patří jako výstaviště nebo vily v Masarykově čtvrti,“ odpověděl Rusín na dotaz, zda jej nemrzí, že spodní patro zastávky nakonec stavební firma úplně zasypala a ani občerstvení si tam cestující neobjednají.