Fotka, kterou autor pojmenovat Mlžný mlýn

Fotka, kterou autor pojmenovat Mlžný mlýn | foto: Emil Čelustka

Krásy moravského Toskánska zůstávají lidem skryté, myslí si fotograf

  • 12
Krajina kolem Boleradic, Chvalkovic nebo Kozlan v Jihomoravském kraji svými terénními vlnami připomíná italské Toskánsko. Oblast je oblíbená především u fotografů, kteří ji právě k italské oblasti přirovnávají. Zamiloval si ji i fotograf Emil Čelustka z Brna a vytvořil webové stránky, kde jsou krásy oblasti na snímcích zachyceny.

Emil Čelustka začal s fotografováním hor. V roce 2016, inspirovaný prezentací krás venkova v zahraničí, založil web věnovaný moravskému Toskánsku, tedy zvlněné krajině Slovácka.

„Na začátku byla příležitost, doména moravsketoskansko.cz nikoho nezajímala a byla volná. Důležitá byla i moje touha podělit se o tu krásu a jedinečné pohledy. A také přesvědčení, že si oblast zaslouží mnohem více pozornosti, než se jí dosud dostávalo. Lidé na jižní Moravu cestovali za kulturou a tradicemi nebo za vínem. Krása krajiny mimo hlavní turistické cíle zůstávala návštěvníkům skrytá,“ poznamenává fotograf s tím, že v jeho povaze je přijímat výzvy, které jiné neosloví.

Čelustka při svých cestách po jižní Moravě hledá informace na webu a často si všímá rozdílů oproti zahraničí.

„Weby našich obcí a měst plní fotografie obecního úřadu, úřední hodiny a třeba rozvrh svozu odpadu. Hojně navštěvovaná městečka a obce například v Tyrolsku nebo Toskánsku mají na webech úplně jiný obsah. Jsou na nich profesionální prezentace plné úchvatných fotografií lákajících k návštěvě oblasti. Informují o zajímavostech a službách pro návštěvníky, informace pro místní obyvatele jsou jen malou částí webů a jsou odsunuty do pozadí,“ konstatoval.

Popisovaný trend podle něj dorazí i do České republiky. A Čelustka je připraven s touto změnou samosprávám pomáhat. 

„V Rakousku navíc dochází ke spojování městeček a obcí, například v údolí, do společné prezentace. Iniciativa jde zdola od lidí, kteří rozumně a účelně sdružují prostředky, sdílí své nadšení z krásné krajiny s potenciálními návštěvníky, inspirují k poznávání a objevování, a vytvářejí tak příležitosti pro místní podnikatele. A právě tímto směrem míří i naše úsilí. Někteří podnikatelé, především vinaři, tu příležitost už uchopili. Obce a místní samosprávy jsou z principu pomalejší, ale situace se mění k lepšímu,“ dodal fotograf.

Starostka Šardic Blažena Galiová má osobně raději pojmenování Moravské Slovácko, vnímá však, že značka moravské Toskánsko obec zviditelňuje.

„Zrovna minulý týden tu byli turisté od Liberce, seděli mezi vinohrady a říkali, že o naší krajině slyšeli. Určitě je na propagaci ještě potřeba zapracovat, ale zatím nejsme na nějaký nával turistů připraveni. Nemáme dostatek parkovacích míst a chybí i sociální zázemí nebo třeba elektrokola. Ale chceme to zlepšit, náš mikroregion například připravuje novou naučnou stezku. Na jednu stranu chci jako starostka zachovat ráz dědiny, ale na druhou je pravda, že krajina je opravdu jiná a Toskánsko připomíná,“ řekla Galiová.

,