Jejich startup Andělské služby začal nabízet pomoc s údržbou hrobů okolo minulých Vánoc. „První objednávka přišla na Nový rok. Nemohli jsme sehnat žádné brigádníky, a tak jsme se do práce pustili sami, bez jakýchkoli předešlých zkušeností. Zákaznice se ale zdá být spokojená, protože si nás objednala už třikrát,“ usmívá se Pelán.
Běžně se o samotné provedení objednávek stará právě jejich síť brigádníků, zatímco oni zařizují fungování projektu. Zároveň ale působí v IT firmách a Buček navíc studuje.
Čistění hrobů v Česku zatím není nijak zvlášť obvyklou volbou byznysu. Nápad a motivaci mladí Brňané získali osobní zkušeností s potřebou této služby. „Kamarád řešil podobný problém jako naši zákazníci. Potřeboval se postarat o vzdálený hrob. Jelikož jsme s Ondrou podnikavci, chtěli jsme mu s tím pomoct,“ vypráví Pelán.
Podobná služba, v rámci níž by někdo byl ochotný postarat se o hrob sto kilometrů daleko, v Česku před Andělskými službami neměla obdoby. Proto brněnskou dvojku napadlo, že objevili díru na trhu. „Řekli jsme si, že máme čas i energii, a tak to prostě zkusíme,“ vzpomíná Pelán.
Přestože jejich vrstevníci zakládají především IT startupy nebo vytvářejí mobilní aplikace, jim se nevšednost jejich podnikání líbí. Své zkušenosti z „ajťáckého“ prostředí promítají i do firmy. Naprogramovali si a designově přizpůsobili aplikaci, přes kterou kontrolují a vyřizují objednávky, hlídají termíny a celkově koordinují své služby. „Díky vlastnímu systému se nám daří udržovat přehlednost i kvalitu,“ tvrdí Buček.
Zapojují se studenti i důchodci
Svou výjimečnost staví na neomezenosti lokalitou a vzdáleností. „Ve velkých městech existují podobné služby lokálně, ale my je nabízíme na všech hřbitovech v Česku. I na tom nejmenším,“ směje se Pelán. Brigádně jim pomáhají například studenti, maminky na mateřské, důchodci, ale i jiní „ajťáci“. Láká je klidná a dobře placená práce.
Původně ani neplánovali, že by sami na hřbitovy jezdili, právě kvůli orientaci na celou republiku. „Šlo spíš o výjimky, třeba když někdo onemocněl. Jednou jsme zaskakovali za paní, která si zlomila ruku. V ten moment jsme museli čištění rychle zajistit my,“ prozrazuje „andělský sloužící“ Buček.
Přestože by se mohlo zdát, že jejich nabídka nahrává lidské lenosti, oba jsou jiného názoru. „Naprostá většina našich zákazníků buď bydlí stovky kilometrů od daného hrobu, nebo jsou blízko, ale už jim zdraví neslouží natolik, aby někde mohli klečet, trhat plevel a drhnout náhrobní kámen,“ objasňuje Pelán.
Úklid s květinami navrch
Vedlejším smyslem služby je touha po zlepšení kvality českých hřbitovů. Například hroby v Polsku jim přijdou udržovanější a navštěvovanější. Rozdíl podle nich způsobuje větší náboženské zapálení severních sousedů, díky němuž je chození na hřbitovy kulturně zavedené. „Chápeme, že péče o hroby je náročná. Sami jsme to viděli u vlastních objednávek. Pár měsíců nečinnosti dokáže některá místa proměnit v džungli,“ přiznává Buček a říká, že podle časté náplně potřebných prací na hrobech zákazníků se úsměvně nazývají zahradníky.
Nabízené služby se snažili vytvořit tak, aby je pochopil a dokázal objednat každý. Základní strukturu tedy tvoří tři balíčky podle frekvence – jednorázově, dvakrát ročně a čtyřikrát do roka. „Typy hrobů cenou nerozlišujeme. V balíčku si lidé vyberou, na jak dlouho má objednávka platit nebo jestli na hroby chtějí i květiny,“ nastiňuje Pelán. Ceny se tak pohybují od 960 korun až po necelých devět tisícovek.
Místo daní začala čistit hroby. „Dělám pro ty, co tu už nejsou,“ říká |
Firmě se daří podle sezony. Svátky spjaté s častější návštěvou hřbitovů lákají nejvíce klientů. Největší příbytek od startu jejich podnikání zaznamenávají právě teď kolem Dušiček a předtím také na Velikonoce. „Aktuální počet zákazníků se pohybuje okolo stovky, ale každou chvílí to číslo roste,“ hlásí Buček.
Spolumajitelé Andělských služeb pociťují potřebu brát nabízené služby ve specifické oblasti s pokorou. Netají se tím, že se obávali zpětné vazby. Přestože se najdou lidé, kteří jejich počínání považují za neetické, zákazníci nesouhlasí. A podnikavá dvojice touží rozpustit veškerá tabu okolo smrti a umírání.
„Chceme prokopávat cestu tomu tématu a ukazovat, že bavit se o smrti je zcela v pořádku. Není to nic, co bychom měli schovávat v šuplíku,“ má jasno Buček. Na základě toho nedávno spustili spolupráci se startupovou pohřební službou Goodbye.cz, která se prezentuje jako empatičtější než ostatní.
31. října 2018 |