Elektrokola škodí Pálavě i Podyjí, z rezervací se staly „tělocvičny“

  10:46aktualizováno  10:46
Móda elektrokol dělá těžkou hlavu ochráncům přírody. Problém ilustruje fotka z Facebooku. Cyklista s širokým úsměvem ukazuje vítězné gesto na vrcholu Pálavy – v přírodní rezervaci Děvín, kam je vjezd na kole přísně zakázán. Do výšky 550 metrů nad mořem by se nejspíš vůbec nevyškrábal, kdyby mu v tom nepomohl motor.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Je to jednoznačný trend. Rozvojem elektrokol přibylo cykloturistů a dostávají se i do míst, která by jinak pro řadu z nich, kteří nejsou fyzicky dostatečně zdatní, zůstávala nedostupná,“ říká Jiří Kmet, vedoucí Správy chráněné krajinné oblasti Pálava.

Přibývá nejen adrenalinových jezdců, ale třeba i starších cyklistů z kategorie šedesátníků a sedmdesátníků, pro něž se s rozvojem bateriových bicyklů stala cyklistika přístupnější zábavou.

Při své poslední strážní službě na Děvíně, kam je vjezd kol zakázán, Jiří Kmet cyklistů s elektrokoly potkal hned několik. „Kdyby to nebyla elektrokola, k rezervaci by se prostě nedostali,“ míní.

Ochránci přírody se podle něj smiřují s tím, že na vjezd do míst, kde je cykloturismus zakázaný, bude do budoucna čím dál větší tlak.

Podobně to vnímá i ředitel národního parku Podyjí Tomáš Rothröckl. „Cyklisté ‚přezbrojují‘ na elektrokola a díky nim mají daleko výhodnější podmínky. Nejsou v podstatě ničím limitovaní – a to je jednoznačně problém,“ míní.

Cyklisté způsobují erozi a ohrožují pěší

Nedobrou situaci vidí hlavně na některých trasách, kde je cyklistů najednou nepřiměřeně moc. A často se chovají vůči pěším arogantně. Profil návštěvníka, a správa národního parku to chce potvrdit i dlouhodobějším monitoringem, se totiž za poslední léta výrazně změnil.

„Návštěvník před dvaceti lety byl někdo jiný než ten letošní. Byl to ryzí turista, který šel do přírody za nějakým poznáním a zážitkem, kdežto dnes se z chráněných území bohužel, a jednoznačně jim to nepřísluší, stávají tělocvičny v přírodě,“ míní Rothröckl.

Na úzkých stezkách, které byly donedávna hájemstvím pěších, způsobují elektrokola velké problémy.

„Prvním je eroze, zhoršování povrchu stezek, které pak vyžadují větší údržbu. A druhým problémem je to, že v tak navštěvovaných rezervacích, jako je Děvín nebo Svatý kopeček, působí cykloturista na stezce problémy pěším. Nedokážou se dobře vyhnout, hrozí tam kolize a skutečně dochází i ke střetům,“ říká Kmet.

Podle Tomáše Rothröckla se cyklisté na elektrokolech dostanou i na stezky donedávna vyhrazené pouze pro pěší. „Často jsou to rodiny s malými dětmi. Navíc nečekají, že se proti nim zpoza buku z kopce vyřítí nějaký adrenalinový jezdec. V tomto vidím v Podyjí zásadní problém,“ podotýká.

Díky čipu mohou jet elektrokola padesátkou

Jak cyklistům s motorem ve vjezdu do rezervací účinně zabránit, s tím si ochránci přírody zatím příliš nevědí rady. Zákazy pro cyklisty v rezervacích platí už nyní. S rozvojem elektrokol ale přibylo případů jejich porušování.

Například na Šumavě už přitom do boje proti bateriovým bicyklům vytáhli i za asistence policie. Postihovat tady chtějí vjezd elektrokol a elektrokoloběžek, jež mají větší výkon, než stanovuje zákon.

Ty totiž podle zákona patří pouze na silnici, nikoliv na cyklostezky. A spíš než kolo mají parametry motorky nebo čtyřkolky.

„Za kolo je považováno vozidlo, k jehož pohybu vpřed je nutné vynaložení lidské síly. Současně může být kolo vybaveno pomocným elektromotorem do 1 kW výkonu a jeho konstrukční rychlost nesmí přesáhnout rychlost 25 kilometrů v hodině,“ vysvětlil vedoucí odboru státní správy národního parku Šumava Jiří Dolejší.

Prodejci elektrokol jsou přitom schopni legálně na trh dodat i kola, jež cyklistům umožní jet rychlostí až 50 kilometrů v hodině. Postará se o to speciální čip, který odstraní rychlostní limit.

Nejčtenější

Slavná vězenkyně Věra Sosnarová v gulagu nikdy nebyla, doložil historik

Podle životního příběhu Věry Sosnarové vznikla kniha Krvavé jahody.

Věra Sosnarová je známá jako jedna z posledních českých pamětnic sovětských koncentračních a pracovních táborů. Už před...

VIDEO: Smrt v autě přímo před vámi. Policie varuje před únavou při řízení

Nehoda

Záběry z hrozivé srážky, při níž se minulý týden čelně střetla dvě auta na tahu z Brna na Vídeň, zveřejnili policisté...

Erata čeká operace, dál chce hrát. Plekanec podepsal na rok s Kometou

Zadumaný Tomáš Plekanec na brněnské střídačce.

Hokejový útočník Tomáš Plekanec bude v další extraligové sezoně hrát za brněnskou Kometu. Na jaře přitom pomohl...

POHLED: Ardeleanu znovu píská v Brně! Tak ne, není to bezpečné

Rozhodčí Petr Ardeleanu měl ve 290. derby pražských S plné ruce práce.

Hodně krátkou paměť musel mít v českém fotbalovém prostředí ten, kdo rozhodoval o delegaci rozhodčích na 1. kolo druhé...

Bouřky se prohnaly Českem. Strhlá střecha na Karvinsku poškodila několik aut

Silný vítr strhl v Českém Těšíně střechu autoservisu (21. července 2019)

Přes Česko se prohnaly bouřky spojené se silným větrem. Nejvíce škody evidují hasiči v Moravskoslezském a Jihomoravském...

Další z rubriky

Dálnice D2 u Brna byla obousměrně uzavřena. Střetlo se zde šest aut

Dálnici D1 na 18. kilometru ve směru na Brno zastavila nehoda tří aut (1. února...

Hromadná nehoda šesti aut v neděli odpoledne uzavřela dálnici D2 u Brna obousměrně na hodinu. Po šestnácté hodině se...

Někteří mají potřebu mě přesvědčovat, že toho vědí víc, líčí průvodkyně

Kristýna Nováková na rájeckém zámku vodí turisty po čtyřech různých okruzích.

Už šestou sezonu provádí brigádnice Kristýna Nováková skupinky turistů po zámku v Rájci nad Svitavou na Blanensku....

Z parkování v modrých zónách teče Brnu méně peněz, než odhadovalo

V brněnských ulicích začaly přípravy na rezidentní parkování. Pracovníci...

Příliv peněz z rezidentního parkování a z pokut od motoristů, který měl pokrýt další rozvoj modrých zón v Brně, vázne....

Advantage Consulting, s.r.o.
JUNIOR JAVA DEVELOPER

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz