Elektrokola škodí Pálavě i Podyjí, z rezervací se staly „tělocvičny“

  10:46aktualizováno  10:46
Móda elektrokol dělá těžkou hlavu ochráncům přírody. Problém ilustruje fotka z Facebooku. Cyklista s širokým úsměvem ukazuje vítězné gesto na vrcholu Pálavy – v přírodní rezervaci Děvín, kam je vjezd na kole přísně zakázán. Do výšky 550 metrů nad mořem by se nejspíš vůbec nevyškrábal, kdyby mu v tom nepomohl motor.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Je to jednoznačný trend. Rozvojem elektrokol přibylo cykloturistů a dostávají se i do míst, která by jinak pro řadu z nich, kteří nejsou fyzicky dostatečně zdatní, zůstávala nedostupná,“ říká Jiří Kmet, vedoucí Správy chráněné krajinné oblasti Pálava.

Přibývá nejen adrenalinových jezdců, ale třeba i starších cyklistů z kategorie šedesátníků a sedmdesátníků, pro něž se s rozvojem bateriových bicyklů stala cyklistika přístupnější zábavou.

Při své poslední strážní službě na Děvíně, kam je vjezd kol zakázán, Jiří Kmet cyklistů s elektrokoly potkal hned několik. „Kdyby to nebyla elektrokola, k rezervaci by se prostě nedostali,“ míní.

Ochránci přírody se podle něj smiřují s tím, že na vjezd do míst, kde je cykloturismus zakázaný, bude do budoucna čím dál větší tlak.

Podobně to vnímá i ředitel národního parku Podyjí Tomáš Rothröckl. „Cyklisté ‚přezbrojují‘ na elektrokola a díky nim mají daleko výhodnější podmínky. Nejsou v podstatě ničím limitovaní – a to je jednoznačně problém,“ míní.

Cyklisté způsobují erozi a ohrožují pěší

Nedobrou situaci vidí hlavně na některých trasách, kde je cyklistů najednou nepřiměřeně moc. A často se chovají vůči pěším arogantně. Profil návštěvníka, a správa národního parku to chce potvrdit i dlouhodobějším monitoringem, se totiž za poslední léta výrazně změnil.

„Návštěvník před dvaceti lety byl někdo jiný než ten letošní. Byl to ryzí turista, který šel do přírody za nějakým poznáním a zážitkem, kdežto dnes se z chráněných území bohužel, a jednoznačně jim to nepřísluší, stávají tělocvičny v přírodě,“ míní Rothröckl.

Na úzkých stezkách, které byly donedávna hájemstvím pěších, způsobují elektrokola velké problémy.

„Prvním je eroze, zhoršování povrchu stezek, které pak vyžadují větší údržbu. A druhým problémem je to, že v tak navštěvovaných rezervacích, jako je Děvín nebo Svatý kopeček, působí cykloturista na stezce problémy pěším. Nedokážou se dobře vyhnout, hrozí tam kolize a skutečně dochází i ke střetům,“ říká Kmet.

Podle Tomáše Rothröckla se cyklisté na elektrokolech dostanou i na stezky donedávna vyhrazené pouze pro pěší. „Často jsou to rodiny s malými dětmi. Navíc nečekají, že se proti nim zpoza buku z kopce vyřítí nějaký adrenalinový jezdec. V tomto vidím v Podyjí zásadní problém,“ podotýká.

Díky čipu mohou jet elektrokola padesátkou

Jak cyklistům s motorem ve vjezdu do rezervací účinně zabránit, s tím si ochránci přírody zatím příliš nevědí rady. Zákazy pro cyklisty v rezervacích platí už nyní. S rozvojem elektrokol ale přibylo případů jejich porušování.

Například na Šumavě už přitom do boje proti bateriovým bicyklům vytáhli i za asistence policie. Postihovat tady chtějí vjezd elektrokol a elektrokoloběžek, jež mají větší výkon, než stanovuje zákon.

Ty totiž podle zákona patří pouze na silnici, nikoliv na cyklostezky. A spíš než kolo mají parametry motorky nebo čtyřkolky.

„Za kolo je považováno vozidlo, k jehož pohybu vpřed je nutné vynaložení lidské síly. Současně může být kolo vybaveno pomocným elektromotorem do 1 kW výkonu a jeho konstrukční rychlost nesmí přesáhnout rychlost 25 kilometrů v hodině,“ vysvětlil vedoucí odboru státní správy národního parku Šumava Jiří Dolejší.

Prodejci elektrokol jsou přitom schopni legálně na trh dodat i kola, jež cyklistům umožní jet rychlostí až 50 kilometrů v hodině. Postará se o to speciální čip, který odstraní rychlostní limit.

Nejčtenější

Slavná vězenkyně Věra Sosnarová v gulagu nikdy nebyla, doložil historik

Podle životního příběhu Věry Sosnarové vznikla kniha Krvavé jahody.

Věra Sosnarová je známá jako jedna z posledních českých pamětnic sovětských koncentračních a pracovních táborů. Už před...

Norská dvojčata Marcus & Martinus sobotním koncertem pobláznila Slavkov

Koncert norských dvojčat Marcuse & Martinuse v Slavkově u Brna vzbudil davové...

Kdekoliv se dvojčata Marcus & Martinus objeví, vzbudí davové šílenství. Nejinak tomu bylo i ve Slavkově u Brna na...

Vynálezce z Blanska svými nápady předběhl dobu, žasnul nad ním i Edison

Vynálezce Ericha Roučku, který v Blansku položil základ místního...

Měl výjimečný talent. O cokoliv se zajímal, v tom přišel s nějakým objevem či vynálezem. Ericha Roučku, který v Blansku...

VIDEO: Smrt v autě přímo před vámi. Policie varuje před únavou při řízení

Nehoda

Záběry z hrozivé srážky, při níž se minulý týden čelně střetla dvě auta na tahu z Brna na Vídeň, zveřejnili policisté...

Koncert Stinga ve Slavkově se ruší, zpěvák nepřijede kvůli nemoci

Sting (Metronome Festival, Praha, 23. června 2017)

Na páteční vystoupení Stinga ve Slavkově u Brna se fanoušci těšili marně. Koncert populárního britského zpěváka se ruší...

Další z rubriky

Brno má nejvíc ambulancí v Evropě, pacienti ale čekají i řadu měsíců

Ilustrační snímek

V evropské zdravotní péči se Brno pyšní výjimečnou pozicí. Na počet obyvatel má totiž nejvíce ordinací ambulantních...

Volné náměstí Blansku dlouho nevydrželo, vyrostou na něm bytové domy

Část parkoviště na náměstí Republiky v Blansku nahradí bytový dům. Další...

Okresní město a ani nemá pořádné centrum, kde by se lidé mohli scházet. Tak se občas lidé posmívají Blansku. Po...

Brno se stává městem důchodců, mladí odcházejí do nových bytů v okolí

Stavba nového parkovacího domu v Kopečné ulici v Brně finišuje.

Developeři staví v okolí Brna stovky bytů. Do nich se z velké části stěhují mladé páry a rodiny z krajského města. Ceny...

Najdete na iDNES.cz