„Tržby z jízdného, ceny energií i materiálu a osobní náklady jsou nadále významnými riziky, jež budou zásadně ovlivňovat výsledek hospodaření v roce 2023,“ stojí v důvodové zprávě k materiálu, který v listopadu projednávali brněnští zastupitelé. Zároveň je proto nutné, aby dopravní podnik „průběžně připravoval a realizoval další opatření s cílem snížení nákladů“.
Podle vedení města se už ale rozhodně nebude škrtat v jízdních řádech jako loni a znovu i letos. A generální ředitel DPMB Miloš Havránek navíc věří, že se u tržeb z jízdného čísla vrátí na dobu předcovidovou, což se dosud nepodařilo.
Nicméně už teď je jisté, že vyšší náklady za energie i růst mezd, o nichž aktuálně jedná management podniku s odboráři, se promítnou v investicích do nových vozů. Ty totiž rostou „svévolně“ navzdory tomu, že by firma měla nakupovat za původně vysoutěžené ceny.
„Aktuálně čelíme výzvě dodavatele komponentů u tramvají Drak. Není schopen udržet cenu, takže budeme jednat o mírném navýšení. Ukazuje se, že je dobře, že jsme jejich nákupy pro příští rok omezili,“ poznamenal Havránek.
Draků smontují méně než polovinu
Zatímco letos v dílnách smontovali devět Draků, příští rok to budou jen čtyři. Generální ředitel je ale přesvědčený, že zbývajících jedenáct do celkového počtu více než čtyř desítek vozů se podaří nakoupit a sestavit v roce 2024, kdy končí rámcová smlouva.
V příštím roce mají na koleje vyjet i další čtyři nové obousměrné tramvaje. Na ty městský dopravce peníze má, nicméně poptává dalších 35 souprav, jejichž cena přesáhne celkem dvě miliardy korun. Aktuálně dopravní podnik podal žádosti o evropské dotace v celkové výši 900 milionů na nákup patnácti vozů.
Zda obří částku získá, má být podle Havránka jasné na jaře. „Vedeme i jednání s Evropskou investiční bankou. Kdyby město souhlasilo, na část tramvají bychom si vzali úvěr,“ sdělil s dodatkem, že i v tomto případě je cena velmi dobrá a byla by škoda ji nevyužít. Čas pro dopravní podnik ostatně vyprší až na konci roku 2026.
Z vlastních zdrojů chce v příštím roce investovat do nových vozů zhruba stejnou částku jako letos, počet bude ale ve výsledku nižší. Moderních tramvají a trolejbusů přibude zhruba stejně, tedy asi tři desítky, ovšem dodávky autobusů klesnou na nulu. Letos do Brna dorazila třicítka nových, na žádné další však už podnik nemá smlouvu a ani aktuálně nevypisuje tendr.
Nové trasy pro trolejbusy
Brněnský dopravce totiž začíná uvažovat spíše o zbudování nových trolejbusových tras, díky nimž by nahradil donedávna cenově výhodný provoz autobusů na stlačený zemní plyn. Ten ale půjde v novém roce nakupovat jen za zastropované ceny přes burzu, což znamená několikanásobné cifry oproti minulosti.
Jedna ze zmiňovaných trolejbusových linek, kde už podnik řeší přípravné práce, povede na Černovické terasy, druhá zamíří na Lesné ze Štefánikovy čtvrti nahoru do kopce po Seifertově ulici. To si ostatně přejí i obyvatelé a vedení městské části, jež se naopak vymezuje proti plánům na tramvajovou trať.
Brno chystá trať za 800 milionů. Lidem moc nepomůže, myslí si městská část |
Její stavba je zatím v nedohlednu, a to dokonce i u prvního úseku, který má propojit dvě tramvajové tratě ze Štefánikovy čtvrti na Halasovo náměstí. Řízení na povolení stavby totiž pozastavily stížnosti lidí.
Úspory má přinést i rozšíření počtu zastávek na znamení. Dosud v tomto režimu fungovalo 68 procent stanic, s novým jízdním řádem jich je o tři procentní body více. Kolik konkrétně tento krok ušetří peněz, městský podnik nesdělil, ale podle jeho dopravního ředitele Jana Seitla každé zastavení a opětovné rozjetí může vyjít na dvě až šest korun.
„Určitě nebudou na znamení zastávky jako Hlavní nádraží, Malinovského náměstí nebo Česká. Třeba při cestě do Řečkovic však někde nastat změna mohla a je tady nově potřeba večer nebo o víkendu zmáčknout tlačítko,“ prohlásil.
Dopravní podnik se rovněž příští rok prakticky nepustí do žádných stavebních investic, pokud na ně nezíská dotaci. To platí i nad rámec domluvené sumy 2,75 miliardy od města. Je tedy možné, že i napodruhé odloží opravu trati ve Vídeňské ulici od Bohunické po Moravanské lány za 130 milionů, která se měla rekonstruovat už letos.
Jediná akce, do níž se DPMB pustí, je stavba smyčky a dalších úprav u vozovny Pisárky. „Dostali jsme příslib investičního příspěvku od města s tím, že zároveň podáme i žádost o evropskou dotaci,“ dodal Havránek.