Na jižní Moravě přibývá autonehod. Jeden mrtvý vyjde na 19 milionů

  7:17aktualizováno  7:17
Na českých silnicích podle statistik umírá historicky nejméně lidí, na jižní Moravě je ale trend opačný. Loni se zde stalo o 900 dopravních nehod více než před pěti lety a zemřelo při nich o devět lidí více, rostou i počty zraněných.

Nejčastějším prohřeškem jihomoravských řidičů je, že při jízdě nepoužívají bezpečnostní pásy. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„V Jihomoravském kraji byly ve sledovaném období 2012 až 2017 tragičtější následky dopravních nehod, jejichž příčinou může být i významný podíl nepřipoutaných řidičů oproti ostatním krajům,“ míní Ondřej Valach, specialista na výpočet ztrát z dopravní nehodovosti brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV).

Fotogalerie

Ačkoliv osobní ztráty, kdy člověk přijde o někoho blízkého, se vyčíslit nedají, ekonomické následky nehod svoje statistiky mají. Brněnské CDV vlastní certifikovanou metodou spočítalo, že jeden usmrcený člověk vyjde na 19,4 milionu korun, těžce zraněný na pět milionů.

Silniční nehodovost tak má vliv na národní ekonomiku po celá desetiletí. Jen na jižní Moravě se loni tyto ztráty vyšplhaly na šest miliard korun.

Uvedená suma zahrnuje například náklady na zdravotní péči, zásah hasičů a policie, náklady pojišťoven i soudní řízení. Dále jsou to náklady nepřímé mající dlouhodobější dopad. Konkrétně jsou to takzvané ztráty na produkci, tedy ztížení společenského uplatnění lidí po dopravní nehodě, sociální výdaje a náhrady škody i nemajetkové újmy stanovené soudy.

Nejčastějším viníkem je člověk

Čistě lidský faktor může za dopravní nehody přibližně v 60 procentech. Nejčastější vliv má nepozornost, která se podílí na vzniku 43 procenty. Na druhém místě je nepřizpůsobení rychlosti povětrnostním podmínkám i stavu a povaze vozovky. Na třetím místě je nesprávné vyhodnocení situace.

Nehodovost v Jihomoravském kraji

Rok 2012
Počet nehod: 6 670

  • usmrcených: 50
  • těžce zraněných: 330
  • lehce zraněných: 2 341

Rok 2017
Počet nehod: 7 587

  • usmrcených: 59
  • těžce zraněných: 240
  • lehce zraněných: 2 662

Ekonomické následky nehodovosti

  • 1 usmrcená osoba: 19,4 milionu
  • 1 těžce zraněná osoba: 5 milionů
  • 1 lehce zraněná osoba: 669 tisíc
  • Nehoda jen s hmot. škodou: 365 tisíc

Ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti na jižní Moravě v roce 2017 činily cca 6 miliard korun.

(Zdroj: J. Tecl, O.Valach, CDV)

Do zbývajících 40 procent spadá většinou „spolupůsobení řidiče a pozemní komunikace“. To jsou situace, kdy je na silnici nějaká závada, například nevhodný příčný sklon, a zároveň motorista jede nepřiměřeně rychle. Chyba je tak na silnici i v chování řidiče. Ve zbytku nehod hraje roli technický stav vozidla, vliv samotné silnice, případně všechno dohromady.

V bezpečnosti silničního provozu zaujímá Česká republika v rámci 28 zemí Evropské unie velmi nelichotivé 19. místo. I proto v současné době Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) spustil několik dotačních výzev na zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy silnic II. a III. třídy, dále pak například i na odstraňování nehodových lokalit na těchto typech komunikací. Čerpat tyto dotace mohou jednotlivé kraje.

Jihomoravský o tyto prostředky dlouhodobě usiluje. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje připravuje do výzvy SFDI projekt přestavby křižovatky na okružní na silnici II/430 u obce Mokrá-Horákov v okrese Brno-venkov.

Cena za život ztracený při dopravní nehodě: více než 19 milionů korun

„Lokalita byla vytipována ve spolupráci s CDV, které v místě dělalo dopravní průzkum. Kraj zde již v minulosti provedl podle jeho návrhu nízkonákladová opatření, třeba dopravní značení pro zvýšení bezpečnosti provozu. Přestavba na okružní křižovatku však představuje ideální řešení,“ dává konkrétní příklad mluvčí kraje Monika Brindzáková. Náklady na stavbu odhadují silničáři na přibližně 20 milionů korun.

CDV je přesvědčeno, že se tragické následky dopravních nehod budou snižovat. I díky bezpečnějším vozidlům, menší agresivitě řidičů i kamerám v autech. „Velmi příznivá je situace v oblasti alkoholu, kdy v posledních dvou letech došlo k poklesu usmrcených osob téměř o třicet procent,“ podotýká výzkumný pracovník CDV Lukáš Kadula.

Hlavu ochrání nový vynález

Výsledky analýzy dopravních nehod inspirovaly CDV k novým patentům. Konkrétně je to opěrka hlavy, která lépe chrání hlavu i krční páteř, zachytí náraz a reaguje jako airbag. „Po nárazu vysune boční strany. Zabrání tak pohybu hlavy do boků a zkroucení krku, které často vede ke zraněním. Rozsah poranění může přitom být velmi široký, od lehkých bolestí až po zlomeninu krčního obratle. V neaktivním stavu má opěrka boční strany zasunuté. To proto, aby neměla posádka vozu omezen boční výhled,“ popisuje Jakub Motl z laboratoře dopravních nehod.

V současnosti se novinka zkouší v simulačních programech a chystá se reálné testování prototypu v laboratoři.

Aktivní hlavová opěrka tak zatím v žádném automobilu není. Na rozdíl od dalšího prototypu - mobilního měřicího zařízení, které pomáhá k objektivnímu vyšetřování dopravních nehod. „Přístroj položíte na vozovku a posunete závažím s pryžovou podložkou. Na displeji siloměru se vám ukáže tažná síla. Pomocí softwaru na mobilním telefonu měření vyhodnotíte a výsledky uložíte. Ty pak ukážou, jaké má povrch vozovky protismykové vlastnosti,“ popisuje Motl.

Dopravní policii tak pomáhá s objektivnějším vyšetřováním nehod. Umožní jí porovnat protismykové vlastnosti vozovky na různých místech a typech povrchů. „Ty jsou velmi proměnlivé nejen v rámci úseku několika kilometrů, ale i jednotlivých metrů, nebo dokonce jen desítek centimetrů,“ dodává Motl. Řidič tak není schopen změnu na vozovce postřehnout svým zrakem, ani kdyby jel velmi pomalu.

Srážka kamionů zablokovala sjezd z D1 do Brna (13. 10. 2017)

Nejčtenější

Slavná vězenkyně Věra Sosnarová v gulagu nikdy nebyla, doložil historik

Podle životního příběhu Věry Sosnarové vznikla kniha Krvavé jahody.

Věra Sosnarová je známá jako jedna z posledních českých pamětnic sovětských koncentračních a pracovních táborů. Už před...

Norská dvojčata Marcus & Martinus sobotním koncertem pobláznila Slavkov

Koncert norských dvojčat Marcuse & Martinuse v Slavkově u Brna vzbudil davové...

Kdekoliv se dvojčata Marcus & Martinus objeví, vzbudí davové šílenství. Nejinak tomu bylo i ve Slavkově u Brna na...

Vynálezce z Blanska svými nápady předběhl dobu, žasnul nad ním i Edison

Vynálezce Ericha Roučku, který v Blansku položil základ místního...

Měl výjimečný talent. O cokoliv se zajímal, v tom přišel s nějakým objevem či vynálezem. Ericha Roučku, který v Blansku...

VIDEO: Smrt v autě přímo před vámi. Policie varuje před únavou při řízení

Nehoda

Záběry z hrozivé srážky, při níž se minulý týden čelně střetla dvě auta na tahu z Brna na Vídeň, zveřejnili policisté...

Havlát: Když se mi něco povede, mám nutkání to zase chytit

Martin Havlát v dresu Komety při svém loučení s kariérou.

Letní počasí se zrovna na jižní Moravě skrylo za mraky a občasné přeháňky. Martina Havláta to nevykolejilo. Přestože se...

Další z rubriky

U Ostrovánek začal při sklizni hořet kombajn. Škoda je 9 milionů korun

Na pole už vyjely kombajny několika společností.

Ve čtvrtek krátce po čtrnácté hodině zasahovali hasiči u požáru kombajnu na poli u obce Ostrovánky (okres Hodonín)....

Díky technologiím z Brna se na evropské raketě objeví i česká vlajka

Speciální zařízení pro vrchní část rakety Vega vyvinuli v brněnských...

Vůbec poprvé se vlajka České republiky objeví na evropské raketě, která na podzim zamíří do vesmíru. Bude to díky...

Z Hodonína za slovenskou hranici se lidé po patnácti letech svezou vlakem

Na přejezdu v obci Čenkov na Příbramsku se ráno srazil vlak se sanitkou,...

Nasednout kvůli výluce na železnici místo vlaku do autobusu je pro cestující vcelku běžná věc. Od příštího pondělí si...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz