Stačily dvě víkendové uzavírky loni v létě, aby bylo poznat, jaké problémy v dopravě přináší uzavírka mostu nad železnicí v Merhautově ulici poblíž jednoho z největších brněnských sídlišť na Lesné.
Od 14. února se ovšem kvůli postupujícím stavebním pracím průjezd nad tratí uzavře na mnohem delší dobu, minimálně do konce června. „Most je potřeba opravit, respektive dělníci ho zdemolují a postaví nový,“ uvedla koordinátorka dopravních uzavírek v Brně Vlasta Jágerová.
Zatímco dnes se tisíce aut, která každodenně přijíždí ze severu z Lesné a od Soběšic, dělí do dvou proudů – buď pokračují rovně na Merhautovu, nebo odbočí vpravo k Halasovu náměstí –, od zítřka bude pro řidiče existovat pouze druhá možnost. „Od policistů máme příslib, že minimálně v prvních dnech dohlédnou v ulicích na dopravní situaci,“ informovala Jágerová.
Uzavřený most odděluje brněnskou čtvrť Lesná a Černá Pole.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
I na tom je vidět, že se Brno a „plánovači uzavírek“ obávají komplikací. Například na Halasově náměstí, i kvůli složité křižovatce, kterou kromě aut křižují i soupravy tramvají, jichž tam navíc kvůli rekonstrukci mostu přijede více než doposud.
Vzhledem k omezení přístupu do smyčky ve Štefánikově čtvrti se do brněnské tramvajové flotily dočasně vrací linka jedenáct, která spojí Halasovo náměstí s Českou až na Mendlovo náměstí.
„Rozhodli jsme se k jejímu zřízení, protože předpokládáme, že většina lidí z Lesné využije právě tuhle trasu,“ vysvětlil dopravní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl s tím, že na „devítku“, která sem normálně míří, nasadí kvůli očekávané větší poptávce delší soupravy.
Pro pěší provizorní lávka
Zdatní cestující mohou vyrazit i po původní trase na pětku do smyčky na konečné ve Štefánikově čtvrti, protože podél demolovaného mostu vyrostla provizorní lávka.
Nicméně to pro ně znamená náročnější výpravu, protože si musí vyčlenit zhruba čtvrthodinovou rezervu a ujít delší cestu než v roce 2018 obyvatelé Židenic, kteří chodili přímo přes opravovaný Zábrdovický most, aby se dostali k odkloněným spojům MHD.
Pětka navíc bude v časech provozu jedenáctky od 6 do 19 hodin ve všední dny jezdit v intervalu po deseti minutách, nikoliv pěti. Při cestě z centra ji ve vynechaných časech „supluje“ právě dočasně zřízená jedenáctka.
Seitl má obavy z toho, jak moc se zacpe světelná křižovatka třídy Generála Píky a Provazníkovy, tedy příjezd na okruh. Z Merhautovy sem totiž podnik odkloní autobusy, které dopravu zahustí spolu s dalšími auty, jež zvolí stejnou cestu. Jezdit tudy mají okružní linky 84 a 44 a dále také spoje číslo 46 a 72.
Omezení se možná protáhne
Koordinátorka uzavírek v Brně Jágerová hlásí, že s kolegy udělala vše, co bylo možné, aby byl provoz co nejplynulejší. Například při výjezdu z „tunýlku“ v Třískalově ulici nepůjde odbočit vlevo, Slezákovou zase řidiči neprojedou ve směru k Merhautově, ale pouze opačně. Naopak jednosměrku dočasně zruší o kousek dál v Míčkově.
„Uvidíme, jak si objízdné trasy řidiči osahají v prvních dnech. Očekávám, že hlavně ty budou hektické. Jsem však rád, že se nám podařilo vyjednat osekání původní kompletní uzavírky, která díky tomu nepotrvá celý rok, tedy od loňského léta až do toho letošního,“ poznamenal starosta městské části Brno-sever Martin Maleček (SOL).
Se začátkem prázdnin ovšem nemusí práce skončit, jak Jágerové naznačují krajští silničáři. Ostatně původně Brno avizovalo změny v dopravě už na konec ledna, zpoždění je tedy půl měsíce. „Nebyl ještě dokončený propoj březovského vodovodu,“ vysvětlil zdržení Roman Hanák, šéf krajských silničářů, kteří mají tuto investici na starosti.
Drahá tramvajová propojka je u ledu
Stavba ovšem mohla být mnohem rozsáhlejší po celé Okružní od mostu až k Halasovu náměstí, kde město plánovalo propojení tramvajové trati ze Štefánikovy čtvrti. Aktuálně je však zřejmé, že se v dohledné době v tomhle záměru nic dít nebude. Nepřineslo by to výrazné benefity, naopak náklady jsou s ohledem na nízké přínosy velmi vysoké.
„Stavěli bychom jedině v případě, že by se nám podařilo získat významnou dotaci,“ řekl koncem minulého roku brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Nyní magistrát na dotaz MF DNES odpověděl, že o dalším směřování nové trati odhadem za 800 milionů korun bude v nejbližší době jednat vedení města, které rozhodne jak dál.
Do budoucna ovšem vrcholní brněnští politici nevylučují, že vznikne trať ze Štefánikovy čtvrti na Lesnou po Seifertově. Nicméně proti tomu se staví vedení městské části v čele se starostou Malečkem. Ostatně kousek před nyní rekonstruovaným mostem nad tubusy Husovického tunelu jsou už více než dvacet let položené koleje s tím, že tudy jednou tramvaje pojedou. Jenže zatím tak vedou odnikud nikam.
Desítku mění na autobus, Obřany „ve hře“ v dubnu
|