Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Velké Bílovice

Do Číny vyrazila první zásilka vína. Teď vinaři čekají, jak zachutná

  • 4
Víno vyvezené do Číny z Česka se zatím dalo počítat v desítkách tisíc lahví. S čísly ovšem může výrazně zahýbat dohoda, kterou před více než rokem uzavřel jihomoravský exhejtman Michal Hašek (ČSSD) s čínským importérem potravin a vína Beijing Ershang Group. Na východ už dorazila první zásilka moravského a českého vína.

Beijing Ershang Group chce v průběhu tří let vyvézt do Číny moravské a české víno za čtyři miliony eur, tedy asi sto milionů korun. Dosud to přitom bylo jen za zhruba tři miliony korun ročně.

První dodávka vyrazila na Východ v pátek. Vinaři teď s napětím vyhlíží, jak se bude Číňanům dařit moravské víno prodávat. Očekávání a požadavky tamních spotřebitelů jsou totiž zcela jiné, než na co jsou místní podnikatelé zvyklí.

Svědčí o tom také výběr prvních dvou odkoupených vín. Ačkoliv doménou Jihomoravanů jsou bílá, do Číny paradoxně vyrazila červená.

„Ze zaslaných vzorků byla pro první dodávku zvolena dvě červená vína typických moravských odrůd Frankovka a Svatovavřinecké. To pouze potvrzuje rychlý vzestup kvality a obliby moravských a českých červených vín, o která je ve světě stále větší zájem,“ komentoval složení zásilky Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu ČR.

Podle něj čínská společnost mohla zvolit z deseti vzorků. Do kontejneru směřujícího do Asie se ale dostaly pouze nápoje od Vinařství Ludwig Bořetice a Templářských sklepů Čejkovice. Ty se přitom o vývoz do Číny už několik let snaží také samostatně.

Netají se však tím, že memorandum, které exhejtman Michal Hašek podepsal ještě jako předseda Rady Vinařského fondu, pomohlo. „Absolutně,“ zhodnotila jedním slovem účinek dohody Liana Hrabálková, viceprezidentka Svazu vinařů ČR, která působí i ve Vinařství Ludwig.

Politická linka podle ní ještě více pootevřela dveře na čínský trh. V tamním prostředí totiž hrají velkou roli osobní kontakty a také vzory, jež Číňané mohou následovat.

Roli „obchodního manažera“ tak zastal i prezident Miloš Zeman, když víno značky Ludwig nabízel hostům při návštěvě čínského prezidenta v Praze.

„Když v Číně řeknete, že toto víno pil čínský prezident nebo že ho český prezident přivezl na návštěvu Číny, jsou z toho nadšení a všichni ho chtějí ochutnat. Mají zkrátka trochu jiné myšlení než Češi,“ vysvětlila Hrabálková.

Vývoz pomůže i turismu

Paradoxně v první zásilce vyvolané memorandem neputují vína prémiových řad, ale ta levnější v kategorii jakostních.

„Bereme to tak, že jde o první oťukávání. A doufáme, že budou následovat další objednávky, a to také ve vyšších třídách,“ věří Lukáš Lukáš, obchodní ředitel Templářských sklepů Čejkovice.

Podobně to vidí i Liana Hrabálková, na čínském trhu se prý musí moravské víno teprve uvést.

„Ze všeho nejdříve je třeba tamní lidi seznámit s tím, že v Česku nemáme jen pivo, sklo a hokej, ale také dobrá vína. O nich se teprve povědomí buduje. Samozřejmě nejde začít na těch nejdražších. Věřím ale, že postupně se k jakostním vínům začnou přidávat také dražší červená a pak i bílá,“ podotkla s tím, že z osmdesáti procent mají Číňané zájem právě o červené, jehož barva je pro asijský národ symbolem štěstí. Procentuální zbytek tvoří víno bílé, naopak rosé je naprosto na okraji zájmu.

Čeští vinaři vyvezou víno za tři čtvrtě miliardy ročně, více než půlka jde na Slovensko. O asijské trhy je tak dlouhodobě velký zájem. Nejde jen o Čínu, ale také Japonsko, Vietnam či Jižní Koreu.

„Takový export má i související efekty, třeba v turismu,“ prohlásil Lukáš Lukáš. Prostřednictvím vinařských programů je tak možné na jižní Moravu přilákat spoustu turistů z asijských zemí. Spolehlivě to funguje třeba v případě Korejců, na které dlouhodobě cílí také Centrála cestovního ruchu Jižní Morava.

Jihokorejci jsou například druhou nejpočetnější skupinou zahraničních návštěvníků Salonu vín ve Valticích, kde se ve sklepení zdejšího zámku prezentuje stovka nejlepších vín z celé země. Podle Pavla Kršky, ředitele Národního vinařského centra, které výstavu zřizuje, do České republiky ročně přijede přes 320 tisíc jihokorejských turistů a jejich počet stále roste. Navštěvují ale zejména Prahu a blízké okolí.

„Naším cílem je, aby minimálně dvacet až třicet procent z nich navštívilo turistické atrakce na jižní Moravě,“ vypočítal Krška.

Ostatně i samotné jihomoravské víno získává v Koreji na popularitě. Před rokem se zdejší vinaři spojili do exportního sdružení Wine of Czech. Společná značka má Moravě otevřít jihokorejský trh s vínem. Ani ne před měsícem se jim podařilo dohodnout na další spolupráci se dvěma tamními importéry.