VIDEO: Na dispečink volal trojnásobek cestujících, nadávali méně než jindy

  • 7
Dostanu se z Brna do Ratíškovic? Jede něco z Jedovnice na Brno? Funguje linka 610? V brněnské centrále společnosti Kordis, která v Jihomoravském kraji koordinuje dopravu, zvoní od rána telefony. Dispečeři trpělivě lidem odpovídají na dotazy, jestli se jich nějak dotkne stávka řidičů autobusů.

Všech šest pracovišť v kanceláři dispečinku je ve čtvrtek obsazených. Jindy by přišlo o dva pracovníky méně. Největší změnou je pro ně to, že jejich infolinka je neustále vytížená.

Dispečerka Irena Herodková se však do práce kvůli stávce vyloženě těšila.

„Byla jsem zvědavá, kolik bude rozčilených lidí a jak budou nadávat. Ale nenadávají. Jsou kupodivu pokorní. Jindy se k nám do telefonu chovají hrozným způsobem,“ poznamenala.

„Jen ráno volala jedna paní, která chtěla jet do určitého místa v 11 hodin, jenže ten spoj zrovna nejel, tak na mě začala křičet,“ dodala Herodková.

Normálně na dispečink Kordisu volá zhruba 80 lidí denně. V úterý se toto číslo zvedlo na 360, ve středu hovorů přibylo na 470. Někteří museli dokonce čekat, protože všechny linky byly obsazené.

Pravidelní dojíždějící se informovali s předstihem

„Paradoxní bylo, že až ve středu odpoledne začalo volat hodně lidí s dotazem: Prosím vás, zítra opravdu bude nějaká stávka? Platí to? A jak to bude jezdit?“ popsal vedoucí dispečinku Antonín Chudiak.

Ve čtvrtek podle něj hned zrána volalo třikrát více lidí než v jiné dny. „Volají především ti, kdo autobusovou dopravu využívají jen občas. Pravidelní dojíždějící se informovali s předstihem,“ uvedl.

Dotazy cestujících tak ve čtvrtek směřují už hlavně na konkrétní spoje. Dispečeři před sebou mají tabulku všech linek, pomocí níž lidem rychle poradí. Zeleně mají označeny linky, které jedou, červeně ty, co nejedou, a žlutě ty, které jedou v omezeném rozsahu. Stejnou tabulku najdou zájemci na webu Kordisu.

Kromě toho dispečeři hlídají, jestli spoje na sebe navazují tak, jak mají. Protože však na Kyjovsku, Blanensku, Břeclavsku a Vyškovsku řidiči stávkují, mají díky tomu výjimečně v těchto oblastech méně starostí.