Nechceme průmyslovou zónu, řekli radní Šlapanic. Developer přesto hodlá stavět

  9:04aktualizováno  9:04
Měla to být největší investice developerské společnosti CTP v České republice. Původně dvě stě padesát hektarů velká průmyslová zóna u Šlapanic se po dlouholetých jednáních smrskla na osmdesát hektarů. Investor do ní chce i tak vložit kolem deseti miliard korun. Radní města se ale po deseti letech příprav postavili proti.

Ilustrační snímek. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Minulý čtvrtek rozhodli, že vystoupí ze spolku sdružujícího vlastníky půdy. A hodlají také vypovědět dohodu o spolupráci s CTP. Rozhodnutí radních musí ještě v září schválit zastupitelé.

„Tyto kroky děláme v souladu se slibem občanům, že se zóna nebude realizovat. Nevidíme smysl pokračovat v přípravě, když je ministerstvo životního prostředí celé roky proti tomu, aby se stavělo na nejúrodnější půdě,“ popsala starostka Michaela Trněná (Čisté Šlapanice). Dodala, že město je připraveno vrátit developerovi sedm milionů korun, které mu už vyplatil jako zálohu za pozemky.

Šlapanice jsou největším vlastníkem pozemků v zóně a to, že je město neprodá, může developerovi zkomplikovat situaci. Vykoupeno už je totiž více než devadesát procent půdy, asi šest set drobných vlastníků dostalo na zálohách stovky milionů korun za poskytnutí předkupního práva firmě CTP na jejich pozemky.

CTP považuje šlapanickou zónu za nejlépe připravenou k výstavbě. Osm hal už mezi přistávací drahou tuřanského letiště a Šlapanicemi stojí. A hned jakmile napřesrok dojde místo na Černovické terase, chce CTP začít stavět u Šlapanic. A nezabrání mu v tom ani odpor místních.

„Je to rozhodnutí města a pro budování zóny to nic neznamená. Případné porušení smluv musí posoudit právníci,“ řekl Tomáš Budař, ředitel CTP pro jižní Moravu. „Za čtyři roky budou třeba na radnici jiní zastupitelé,“ dodal.

Zóna jako druhé Šlapanice

Podle ekonomické studie, kterou si společnost nechala vypracovat, bude mít zóna pro Šlapanice i blízké Brno pozitivní přínosy. Šest tisíc plánovaných pracovních míst, což je stejný počet, kolik mají Šlapanice obyvatel, může přispět k růstu HDP v kraji až o 1,9 procenta.

Brno dostane na příspěvcích 95 milionů korun a státní rozpočet si přijde ročně na daních na dvě až tři miliardy korun. Šlapanice samotné by dostaly na investicích do infrastruktury sedmdesát milionů korun a získaly by mimo jiné obchvat města pro dopravu, kterou jsou nyní zahlcené.

Zbývá dořešit pouze vykoupení několika pozemků, změnu územního plánu a souhlas ministerstva životního prostředí. To se ale dlouhodobě brání tomu, aby se stavělo na nejúrodnější půdě.

K prosazení zóny tak ještě zřejmě povede dlouhá cesta. Není proti ní jenom koalice, ale i opoziční ČSSD. „Jsme samostatná obec a musíme rozhodnout, jak si to přejí občané. Budeme hlasovat tak, abychom nepoškodili Šlapanice,“ popsal bývalý místostarosta a nynější zastupitel Svatopluk Novák (ČSSD).

Bývalý starosta a nynější poslanec Jaroslav Klaška (KDU-ČSL), který se o vznik zóny zasazoval nejvíce, ji nyní nechce komentovat. „Vzhledem k tomu, že už nejsem zastupitelem města Šlapanice, tyto otázky nyní nesleduji,“ uvedl Klaška.

Půda v zóně patří lidem z bývalého vedení radnice

Jak ale MF DNES potvrdilo několik zdrojů, v poslaneckých kuloárech lobbuje za zónu i nadále, i když neoficiálně. Mezi majiteli lukrativních pozemků jsou totiž také jeho straničtí kolegové či bývalí zastupitelé, kteří ji prosazovali. Na deseti hektarech, které patřily Václavu Horákovi (KDU-ČSL), bývalému starostovi a náměstkovi jihomoravského hejtmana Stanislava Juránka (KDU-ČSL), už několik let stojí výrobní haly.

Jiný bývalý starosta, zastupitel a vlivný tajemník šlapanické radnice Václav Hrabálek (KDU-ČSL), je jedním z největších vlastníků půdy. Podle smluv uložených v katastru nemovitostí přitom skupoval pozemky v budoucí zóně už v letech 1998 - 2001, tedy v době, kdy byl v zastupitelstvu, za zhruba 30 korun za metr čtvereční. Developer CTP přitom tu samou půdu nyní vykupuje za 600 korun za metr.

A další bývalý starosta Jan Střechovský (ANO) a několik bývalých zastupitelů dostali od CTP stovky tisíc korun za „poskytnutí součinnosti při provádění pozemkových úprav“, jak uvádí smlouva, kterou má MF DNES k dispozici.

  • Nejčtenější

Viník nehody se brání proti exekuci z pojišťovny, zažaloval stát o peníze

Je to už devět let, co řidič avie Pavel Dekař na přechodu najel do přecházejících dětí ze školky a dvě zranil. Kromě...

Smrt čtyř lidí zavinil řidič, který přes plnou čáru předjížděl náklaďák

Policisté dál vyšetřují nehodu, která si v pondělí na Znojemsku vyžádala čtyři lidské životy. Viníkem je podle všeho...

Kamion s výzdobou vjel do Olympie skrytým tunelem, zásobují tak i obchody

Jak se do největšího nákupního centra na Moravě dostane veškeré zboží, rozsáhlá výzdoba na Vánoce či deset metrů vysoký...

Na Znojemsku se srazila tři osobní auta, při nehodě zemřeli čtyři lidé

U Pavlic na Znojemsku se v pondělí odpoledne srazila tři osobní auta. Po nehodě zůstali ve vozech zaklínění dva lidé....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa překvapivě padla ve Zlíně, Sparta jasně přehrála Kladno

Hokejisté Zlína slaví cenné vítězství nad Kometou, kterou v předehrávce 21. kola extraligy udolali 5:4. A to především...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Cizí žena si mu postěžovala na těžký osud, pak muže v jeho bytě okradla

O své úspory přišel jednačtyřicetiletý muž z Brna, který si domů pozval ženu, již předtím potkal na ulici. Když usnul,...

Stavět víc domovů pro seniory není správná cesta, říká rektor o stárnutí

Masovou výstavbu domovů důchodců nevidí rektor brněnské Masarykovy univerzity Martin Bareš jako správné řešení vážné...

Na starých kolejích testují vlaky a cvičí stevardy. Vozí při tom školáky

Na Baťově železniční dráze u Ratíškovic je znovu živo. Soukromý dopravce tu testuje vozy, které v prosinci nasadí do...

Na D2 před Brnem srazila řidička divočáka, její auto vzápětí smetl kamion

Řidička osobního automobilu srazila v pátek večer na dálnici D2 směrem na Brno divočáka. Žena se lehce zranila. Nicméně...

Najdete na iDNES.cz