Zaostřeno na design a módu. Uměleckoprůmyslové muzeum napoví, co je kýč

  • 1
Démon růstu, jak svoji instalaci složenou z různobarevných koulí evokujících nekontrolované bujení pojmenoval sochař Krištof Kintera, má za cíl u návštěvníků nově otevřeného Uměleckoprůmyslového muzea v Brně vyvolat otázky, zda nejsme příliš zahlceni věcmi. A není zdaleka jediným exponátem, který na první pohled upoutá.

Protože v Česku zatím není instituce, která by se komplexně věnovala soudobé módě a designu, rozhodli se v Moravské galerii, že právě na ně se Uměleckoprůmyslové muzeum zaměří. Budova v Husově ulici otevírá po téměř tříleté rekonstrukci. Na víkend chystají komentované prohlídky.

„Muzeum s podobnou koncepcí a záběrem v Česku dosud chybělo. Mezi kamennými státními institucemi neexistuje taková, která by se věnovala designérům, pomáhala jim, byla pro ně partnery a usilovala o to, aby se ve společnosti začalo na soudobý design pohlížet jinak,“ řekl ředitel Moravské galerie Jan Press.

Dodal, že firmy vyrábějící design produkují výrobky s velkou přidanou hodnotou. „My je můžeme podpořit tak, že budeme designové výrobky nakupovat a učit dospělé i děti vnímat, co má hodnotu a co jsou nepotřebné věci,“ uvedl Press.

Náklady spojené s novou koncepcí nazvanou Art Design Fashion a přestavbou činí téměř 220 milionů korun z evropského i státního rozpočtu. Muzeum se tímto krokem vrací k původní myšlence ze 70. let 19. století, kdy jej založili a financovali zdejší textilní továrníci a podnikatelé.

Vstup z nově pojaté terasy kryje konceptuální objekt Mrak od architekta Marka Štěpána, který mění barvy a může reagovat na podněty zvenčí. Terasa s barem poslouží i jako místo pro večírky a party. Uvnitř budovy přibyly nové lávky přes krytou dvoranu, které umožňují pohled do jednotlivých expozic. Ty představují design ze všech úhlů.

Do světelného světa vezme návštěvníky výstava Lucie Koldové nazvaná Lightness. „Miluji světlo a zabývám se jím už dlouho. Ráda používám materiály, které světlo propouštějí,“ vysvětlila Koldová, držitelka ceny Czech Grand Design. Právě její světelné instalace dekorují lávky přepažující zastřešenou dvoranu.

O druhou výstavu se postaral architekt a designér Jiří Pelcl, jemuž je věnováno celé druhé podlaží. Výstava je rozdělena do sedmi částí podle materiálů, s nimiž pracuje.

Současní designéři nejsou zastoupeni jen svými díly, ale také podobou expozic, interiérů a terasy. Maxim Velčovský vytvořil otevřené depozitáře skla, porcelánu a keramiky a také navrhl způsob jejich instalace, aby zážitek z prohlížení několika tisíc sbírkových předmětů byl co největší.

Zákazníky v kavárně obslouží robot

Společenské róby, šperky, doplňky nebo paruky věnovala galerii módní návrhářka Liběna Rochová. Sbírka obsahuje kolekce jako například Pocta sklu, Timeless, Doteky – věnující se pro organizaci Debra nemoci motýlích křídel – nebo společenské róby pro soutěžící v Miss ČR. 

„Chtěla jsem Moravské galerii věnovat většinu svých kolekcí, svou tvorbu od 90. let. Mým snem je spoluvybudovat něco jako ‚muzeum designu a módy‘. Myšlenka uzrála při ranní meditaci, zavolala jsem panu řediteli Pressovi a řekla jsem mu: ‚Doufám, že mi nedáte košem!‘ A nedal,“ uvedla brněnská rodačka, která se proslavila v Česku i zahraničí a na poli módy působí už od 80. let minulého století.

A jak už to v případě Moravské galerie bývá, nesmí chybět kavárna. „Otevřeme u nás první kavárnu, kde zákazníky obslouží robot,“ podotkl Press.