Vedení města Brna teď chce dát plánům navrhované trasy dálnice D43, případně její „lehčí“ verze v podobě kapacitní čtyřproudé silnice I. třídy, konkrétní podobu.
Magistrát proto prostřednictvím Kanceláře architekta města Brna zadal zakázku na urbanisticko-dopravní studii, která má říci, jak konkrétně bude přes Brno D43 řešena, kde budou sjezdy, jak budou vypadat nebo jaké kde budou protihlukové stěny. Posléze studie poslouží jako podklad pro připravovaný nový územní plán Brna.
„Na zpracování bude několik měsíců, následně z toho vyjdou asi tři návrhy, z nichž hodnotící komise složená ze zástupců Jihomoravského kraje, magistrátu, městských částí a Ředitelství silnic a dálnic vybere tu nejlepší. Studie bude v podobě, aby byla prezentovatelná pro veřejnost,“ uvedl brněnský radní pro oblast územního plánování Filip Chvátal (KDU-ČSL).
V územní studii, kterou si za více než 20 milionů nechal zpracovat Jihomoravský kraj, se totiž řeší pouze trasa, nikoli však konkrétní podoba včetně podoby jednotlivých sjezdů a křižovatek a toho, kde bude vedená tunelem či tubusem.
Krajský náměstek, který má na starost územní plánování, Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu) nicméně slibuje, že i ve zpracovávané aktualizaci Zásad územního rozvoje, tedy krajského „územního plánu“, bude jasně řečeno, že je nutné v Bystrci zakopat dálnici pod zem nebo ji vést v tubusu.
„Je to požadavek Brna i Jihomoravského kraje. To je nejvyšší záruka, kterou můžeme obyvatelům Bystrce dát,“ prohlásil náměstek.
Dálnice musí vést jinudy, mají jasno místní
Kritiky však slova Malečka neuklidnila. Nevěří mu a stále trvají na tom, že celé navržené trasování dálnice přes Bystrc je špatně.
„Nechceme mít dálnici uprostřed hustě obydleného území. Je to snad špatně? Jsme proto snad ekoteroristé, když to takto nechceme?“ ptá se Marta Charousová z Bystrce, která dlouhodobě kritizuje trasu dálnice skrz městskou část, kde bydlí, a angažuje se ve spolku, který chce dálnici vést Boskovickou brázdou.
O minulém víkendu začala společně s dalšími sbírat podpisy pod novou petici. Za pár dní jich podle ní mají zhruba tisícovku. „Píšeme také otevřený dopis primátorce, který podepisují kulturní a sportovní osobnosti, jejich jména ale zatím nebudeme zveřejňovat,“ řekla Charousová.
Radní Chvátal obavám rozumí, zároveň se však domnívá, že Bystrci může nová tepna pod zemí i pomoci. Současná Stará dálnice, která je výpadovkou na D1, rozděluje městskou část na dvě poloviny. „Zadávaná studie se nebude zaměřovat jen na dopravu, ale také na oblast urbanismu a krajinářství, tedy aby se nad tunelem místo zacelilo, vznikl tam park nebo hřiště,“ přiblížil radní, podle nějž si také každá městská část stanoví, kolik bude chtít mít nájezdů na dálnici.
Jihomoravský kraj tento týden zveřejnil návrh aktualizace zmiňovaného dokumentu, kde je zakreslená D43 přes Bystrc. Odpůrci této trasy se však nevzdávají, i proto, že se stále jedná pouze o návrh, ke kterému je možné vznášet připomínky.
V konečném důsledku musí rozhodnout zastupitelé. „Předpokládám, že ke schválení bude materiál předložen v září 2020, tedy za rok,“ doplnil Maleček.
Studie je nedůvěryhodná, tvrdí odborník
Maleček si v úterý v Bystrci vyslechl kritiku na adresu územní studie a jejího zpracování. Pavel Škarvada, který žije v Bystrci a pracuje na brněnském Vysokém učení technickém a také ve výzkumném ústavu Ceitec, tvrdí, že je celá územní studie špatně. „Podle mě ji nelze použít jako věrohodný doklad pro aktualizaci Zásad územního rozvoje,“ prohlásil.
Dálnice D43
|
Výtky má v celé řadě oblastí. Například u dopravního modelování se pozastavuje nad čísly, se kterými autoři pracují.
„Data Brněnských komunikací z roku 2016 uvádí zhruba 14 tisíc aut na Staré dálnici denně. V nulové variantě studie, kdy by se nic nestavělo, by v roce 2035 tudy jezdilo 13 900 aut. Dva roky před zveřejněním studie byla tedy doprava vyšší, než bude podle studie za spoustu let,“ poznamenal Škarvada s tím, že vývoj v podobě klesání počtu aut není reálný.
Dále doplnil, že podle jiné části studie je možné říci, že odchylka v množství aut, které by hned u Brna odvedla D43 ze současné silnice I. třídy vedoucí od Svitav, je vyšší než 100 procent.
„Zazněly věcné argumenty, budu se ptát zpracovatele, co s tím, jak výtky hodnotí a jak se s nimi vypořádá. Teprve poté si na to chci udělat vlastní názor,“ prohlásil na besedě náměstek Maleček.