Jihomoravský kraj odsouhlasil stavbu dálnice už v roce 2016. Loni v březnu pak souhlas dalo i ministerstvo, které potvrdilo udělení výjimky ze zákona o ochraně životního prostředí za splnění dalších podmínek při stavbě.
Jak bude reagovat na nejnovější rozhodnutí soudu, zatím není jasné. „K rozhodnutí se můžeme vyjádřit až budeme znát odůvodnění, které však zatím není k dispozici,“ uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Dominika Pospíšilová.
Pro přípravu stavby to znamená další z mnoha komplikací od doby, kdy se stát rozhodl, že po dálnici se z Brna do Rakouska bude jezdit přes Mikulov a nikoliv přes Břeclav. Různé spolky i fyzické osoby napadají přípravné kroky od samého počátku a často úspěšně.
V tomto případě ministerstvo rozhodovalo o odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu, které podaly spolky Voda z Tetčic, Děti Země, Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích a právní kancelář Frank Bold. Krajský soud však dal spolkům za pravdu.
Příprava dálnice se vleče kvůli soudním sporům a odvoláním proti rozhodnutí úředníků přes deset let. Nejdále je příprava stavby obchvatu Mikulova, který získal loni v prosinci pravomocné územní rozhodnutí, ale je proti němu podaná žaloba. Pro další úseky dálnice očekávali letos silničáři vydávání územních rozhodnutí, žádosti podali loni.
Celkem chybí na českém území postavit 23 kilometrů dálnice, která by spojila existující úsek od Brna do Pohořelic s rakouskou hranicí. Rakušané jsou se stavbou prakticky hotoví. Čtyřpruh vede až k Poysbrunnu a loni na podzim se otevřel dvoupruhový obchvat Drasenhofenu, který lze v budoucnu o další dva pruhy rozšířit.