Přetížené D1 přibudou u Brna dva pruhy, změní se mosty a křižovatky

  7:11aktualizováno  7:11
Ředitelství silnic a dálnic připravuje rozšíření dálnice D1 mezi Kývalkou a Holubicemi na tři pruhy v každém směru. Kapacita jednoho z nejvytíženějších dálničních úseků totiž přestává stačit.

ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner

O potřebě rozšířit dálnici D1 mezi Kývalkou a Holubicemi na šest pruhů se diskutuje už více než deset let. Tento 29 kilometrů dlouhý úsek vedoucí Brnem je jedním z nejvytíženějších.

Mezi exitem Brno-jih a Brno-centrum denně v průměru projede téměř 70 tisíc vozidel. Ve zbylých částech úseku je to jen o několik tisícovek aut méně a odhaduje se, že intenzita dopravy se v budoucnu bude stále zvyšovat.

„Je to historicky nejzatíženější dopravní tepna Jihomoravského kraje. Zajišťuje propojení regionu východním i západním směrem s vazbou na další významné trasy. Například na dálnici D2, silnici I/50 nebo I/52. Je proto potřeba udělat opatření, která umožní potřebný přepravní komfort a bezpečnost,“ zdůraznil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Poté, co byla v minulosti vlivem politických změn a nesouhlasu okolních obcí příprava projektu pozastavena, v poslední době zvětšení kapacity dálnice dostává reálné obrysy. ŘSD rozhodlo o rozdělení stavby do sedmi etap, které jsou v tuto chvíli v různé fázi přípravy.

Nejdále je zmíněný nejvytíženější úsek mezi exity Brno-jih a Brno-centrum, na nějž už získalo pravomocné územní rozhodnutí. Obdobně je na tom napojení průmyslové zóny Černovická terasa na dálnici D1. Brněnští radní v půlce března souhlasili s projektovou dokumentací týkající se další etapy – přestavby křižovatky D1 s D2. ŘSD očekává, že územní rozhodnutí na tuto etapu dostane ještě letos.

První úsek bude stát skoro miliardu

Kdy přesně se začne stavět, zatím ale jasné není. Nejpravděpodobnější variantou je už rok 2020. Náklady na přestavbu prvního úseku se vyšplhají k téměř 900 milionů korun.

„Každý jízdní pás rozšíříme o jeden jízdní pruh a zpevněnou krajnici. Přestavíme a upravíme všechny mosty v trase. Rovněž jsou navrženy částečné nebo kompletní přestavby mimoúrovňových křižovatek,“ přiblížil Studecký.

Až bude hotovo, na D1 to bude v pořadí třetí úsek se třemi pruhy v každém směru. Toto uspořádání už je mezi Prahou a Mirošovicemi a mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem.

Na potřebnosti přestavby se shodují i dopravní experti. „Přínos úpravy úseku D1 mezi Kývalkou a Holubicemi spočívá především v prodloužení životnosti této trasy,“ vyzdvihl Jan Novák z Centra dopravního výzkumu.

„Rozšíření úseku je vhodné především z pohledu lepší organizace lehké a těžké dopravy. Těžká doprava bude omezena pouze na vnější jízdní pruhy. Lehká doprava pak bude vedená bez omezení rychlosti pomalými vozidly na vnitřních pruzích,“ zhodnotil Novák.

Za důležité považuje i to, že součástí plánované stavby je také úprava mostů, které jsou dnes mnohdy na pokraji životnosti.

Obyvatelům má ulehčit nadstandardní hluková ochrana

V minulosti se ale nápad na zvýšení kapacity nesetkal s takovým úspěchem. Brojili proti tomu například obyvatelé přilehlé městské části Brno-Bosonohy. Obávali se zejména nadměrného zvýšení hluku. Teď už tam ale protihlukovou stěnu mají, díky čemuž starosta Miroslav Sojka (ČSSD) přehodnotil své stanovisko.

„Protihluková zeď sice není v délce, jakou jsme chtěli, ale pro ochranu to stačí. Rozšíření dálnice je dobrá věc, kapacita nestačí, aut je čím dál víc a zvýšit průjezdnost je potřeba,“ řekl.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO) před časem v Brně oznámil, že navrhne nadstandardní hlukovou ochranu. „Projekt zkapacitnění D1 kolem Brna je pro mě důležitý. Dokážu si představit zahnuté protihlukové stěny plus protihlukovou bariéru ve středovém pruhu, aby se občané zatížení touto komunikací cítili komfortně,“ sdělil.

Ačkoli velká dopravní omezení při přestavbě dálnice mezi Kývalkou a Holubicemi přijdou až za pár let, řidiči se musí obrnit trpělivostí už teď. S příchodem jara na dálnici v okolí Brna opět začaly opravy.

Do poloviny června se bude rekonstruovat levý jízdní pruh D1 mezi 189. a 181. kilometrem před Rosicemi a u Šlapanic pracují silničáři na opravě dálničního mostu. Další most opravují také na dálnici D2 v blízkosti křížení s D1.

Nejčtenější

V bytovém domě ve Vyškově našli ve výtahové šachtě dva mrtvé mladé lidi

V bytovém domě ve Vyškově našli ve výtahové šachtě dva mrtvé mladé lidi

Policisté ve Vyškově vyšetřují smrt dvou mladých lidí. Těla nalezli sousedé v neděli brzy ráno v přízemí bytového domu....

Obchod byl jako moje dítě, říká šéf. Místo domácích potřeb bude fastfood

Jaroslav Cimrman ke konci srpna zavírá prodejnu domácích potřeb na Masarykově...

Majitel obchodu s domácími potřebami v centru Brna Jaroslav Cimrman odchází ke konci srpna do penze a s ním končí i...

VIDEO: Třináctiletý chlapec sledoval mobil, vzápětí ho srazila tramvaj

Třináctiletý chlapec sledoval mobil. Vzápětí ho srazila tramvaj

Třináctiletý kluk mohl přijít o život při vážné nehodě, která se stala ve středu v podvečer u brněnské hokejové haly....

Mladík mlátil o hlavu menšího chlapce, video s bitkou kolovalo na internetu

Napadení školáka

Policisté vyšetřují brutální napadení školáka na vlakovém nádraží ve Znojmě. Útočníkem byl jen o něco starší...

Dvacítku na mostě přes Nové Mlýny porušily za dva týdny tři tisíce řidičů

Po provizorním mostu přes Nové Mlýny už se jezdí. Sice v obou směrech, ale jen...

Na provizorním mostě přes Novomlýnské nádrže nedaleko Pasohlávek na Brněnsku hlídá od začátku srpna maximální povolenou...

Další z rubriky

V Brně vyvíjejí levné letadlo, které si může zákazník sám poskládat

Hmotnost prázdného letounu od firmy Direct Fly dosáhne jen něco málo přes 300...

Ultralehké letadlo, jež může startovat i z nezpevněných ploch, jako jsou tráva či šotolina, vyvíjí brněnská firma...

VIDEO: Do chodby vlétlo padesát netopýrů, schovali se za světla i hydrant

Do chodby vlétlo přes padesát netopýrů

Do všemožných úkrytů se snažilo schovat hejno netopýrů, které vlétlo do chodby výškového domu v Brně. Strážníci...

Pětihodinové mlácení žena málem nepřežila, žárlivec dostal šestnáct let

Vězeňská ostraha vede k soudu v Brně Romana Robeše

Šestnácti lety vězení potrestal brněnský krajský soud Romana Robeše za to, že surově zbil svou o tři roky mladší...

Najdete na iDNES.cz