O potřebě rozšířit dálnici D1 mezi Kývalkou a Holubicemi na šest pruhů se diskutuje už více než deset let. Tento 29 kilometrů dlouhý úsek vedoucí Brnem je jedním z nejvytíženějších.
Mezi exitem Brno-jih a Brno-centrum denně v průměru projede téměř 70 tisíc vozidel. Ve zbylých částech úseku je to jen o několik tisícovek aut méně a odhaduje se, že intenzita dopravy se v budoucnu bude stále zvyšovat.
„Je to historicky nejzatíženější dopravní tepna Jihomoravského kraje. Zajišťuje propojení regionu východním i západním směrem s vazbou na další významné trasy. Například na dálnici D2, silnici I/50 nebo I/52. Je proto potřeba udělat opatření, která umožní potřebný přepravní komfort a bezpečnost,“ zdůraznil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
Poté, co byla v minulosti vlivem politických změn a nesouhlasu okolních obcí příprava projektu pozastavena, v poslední době zvětšení kapacity dálnice dostává reálné obrysy. ŘSD rozhodlo o rozdělení stavby do sedmi etap, které jsou v tuto chvíli v různé fázi přípravy.
Nejdále je zmíněný nejvytíženější úsek mezi exity Brno-jih a Brno-centrum, na nějž už získalo pravomocné územní rozhodnutí. Obdobně je na tom napojení průmyslové zóny Černovická terasa na dálnici D1. Brněnští radní v půlce března souhlasili s projektovou dokumentací týkající se další etapy – přestavby křižovatky D1 s D2. ŘSD očekává, že územní rozhodnutí na tuto etapu dostane ještě letos.
První úsek bude stát skoro miliardu
Kdy přesně se začne stavět, zatím ale jasné není. Nejpravděpodobnější variantou je už rok 2020. Náklady na přestavbu prvního úseku se vyšplhají k téměř 900 milionů korun.
„Každý jízdní pás rozšíříme o jeden jízdní pruh a zpevněnou krajnici. Přestavíme a upravíme všechny mosty v trase. Rovněž jsou navrženy částečné nebo kompletní přestavby mimoúrovňových křižovatek,“ přiblížil Studecký.
Až bude hotovo, na D1 to bude v pořadí třetí úsek se třemi pruhy v každém směru. Toto uspořádání už je mezi Prahou a Mirošovicemi a mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem.
Na potřebnosti přestavby se shodují i dopravní experti. „Přínos úpravy úseku D1 mezi Kývalkou a Holubicemi spočívá především v prodloužení životnosti této trasy,“ vyzdvihl Jan Novák z Centra dopravního výzkumu.
„Rozšíření úseku je vhodné především z pohledu lepší organizace lehké a těžké dopravy. Těžká doprava bude omezena pouze na vnější jízdní pruhy. Lehká doprava pak bude vedená bez omezení rychlosti pomalými vozidly na vnitřních pruzích,“ zhodnotil Novák.
Za důležité považuje i to, že součástí plánované stavby je také úprava mostů, které jsou dnes mnohdy na pokraji životnosti.
Obyvatelům má ulehčit nadstandardní hluková ochrana
V minulosti se ale nápad na zvýšení kapacity nesetkal s takovým úspěchem. Brojili proti tomu například obyvatelé přilehlé městské části Brno-Bosonohy. Obávali se zejména nadměrného zvýšení hluku. Teď už tam ale protihlukovou stěnu mají, díky čemuž starosta Miroslav Sojka (ČSSD) přehodnotil své stanovisko.
„Protihluková zeď sice není v délce, jakou jsme chtěli, ale pro ochranu to stačí. Rozšíření dálnice je dobrá věc, kapacita nestačí, aut je čím dál víc a zvýšit průjezdnost je potřeba,“ řekl.
Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO) před časem v Brně oznámil, že navrhne nadstandardní hlukovou ochranu. „Projekt zkapacitnění D1 kolem Brna je pro mě důležitý. Dokážu si představit zahnuté protihlukové stěny plus protihlukovou bariéru ve středovém pruhu, aby se občané zatížení touto komunikací cítili komfortně,“ sdělil.
Ačkoli velká dopravní omezení při přestavbě dálnice mezi Kývalkou a Holubicemi přijdou až za pár let, řidiči se musí obrnit trpělivostí už teď. S příchodem jara na dálnici v okolí Brna opět začaly opravy.
Do poloviny června se bude rekonstruovat levý jízdní pruh D1 mezi 189. a 181. kilometrem před Rosicemi a u Šlapanic pracují silničáři na opravě dálničního mostu. Další most opravují také na dálnici D2 v blízkosti křížení s D1.