Na vlastní kůži: Cyklostezky, které nikam nevedou. I to je jízda Brnem

  8:10aktualizováno  8:10
Představa, jak by měla fungovat cyklistická doprava v Brně, vypadá krásně a lákavě. Ale od současného stavu k tomu, který je zakreslen v dokumentu Generel cyklistické dopravy na území města Brna, je na míle daleko. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil redaktor MF DNES.

Redaktor MF DNES Zdeněk Meitner si vykoušel, jak funguje cyklistická doprava v Brně. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Jako aktivní cyklista, který se aspoň občas po Brně na kole pohybuje, mám za úkol otestovat městské cyklostezky. Předem je téměř jisté, jaký bude výsledek. A skutečně, jen jsem si potvrdil domněnky o nevalné úrovni cestování po Brně v sedle bicyklu.

Jaký způsob jsem pro testování cyklostezek a tras pro cyklisty zvolil? Zcela jsem vynechal ty, které vedou podél Svratky a Svitavy. Ty jsou vyřešeny dobře a jízda po nich je bez větších problémů, patří však spíš k odpočinkovým trasám než k těm, které zajistí cestu do práce či za zábavou.

Mou hlavní pomůckou je mapa, kterou vydal magistrát loni v lednu. Jsou v ní vyznačeny cyklostezky, cyklopruhy a doporučené trasy. Poslední kategorii jsem až na jednu výjimku nechal být, o ty se politici nezasloužili a byly by tu i bez nich.

Klíčové jsou cesty do centra či k univerzitnímu kampusu

Hlavní je pro Brňany dostat se do centra, pro hodně lidí nyní do oblasti "brněnského Manhattanu" u Heršpické ulice či k bohunickému kampusu a nemocnici. Objel jsem tedy všechny tyto důležité body.

Podivnosti v brněnské síti cyklostezek

Křižovatka Antonínská - Botanická Už sama cyklostezka Botanickou ulicí není žádný zázrak. Je hrbolatá a každou chvíli přetnutá boční ulicí. Ovšem dá se po ní obstojně dostat blízko centra. Na zmíněné křižovatce stezka končí. Žádný navigační systém, který by ukázal, kudy dál. Nelze pokračovat ani intuitivně, protože proti vám je dům. Pokud chcete do města, nezbývá než sjet na rušnou Lidickou nebo Kounicovu. 

Kounicova ulice Když už se odhodláte dojet po této ulici až do centra, což je spíš pro otrlé, čeká vás překvapení. Za smyčkou trolejbusů je asi 50 metrů dlouhý cyklopruh. Škoda, že vás vodorovné značení alespoň nenavede dál přes tramvajovou křižovatku. Dál už vede trasa zase jen doporučená. Jediný význam pruhu je snad v tom, aby vás policisté nepokutovali za nepovolenou jízdu v jednosměrce.

"Cyklostezka" podél Sportovní ulice Začíná u Rybníčku a končí u Pionýrské. Momentálně tedy u plotu obepínajícího stavební buňku dělníků. Ta časem zmizí, ale jaký je účel stometrové cesty vyhrazené cyklistům i chodcům, s tím si nevím rady. 

Křižovatka Královopolská - Minská Když se chcete dostat z Králova Pole do Komína a Bystrce, není cyklopruh a poté cyklostezka vedena vůbec špatně, ale najednou dojedete k přechodu, který podle otrlosti přejedete či přejdete, nasedáte a pokračujete. Ouha, po pár metrech zjistíte, že jste na obyčejném chodníku, po cyklopruhu ani památky. 

Koliště Snad nejbizarnější úsek v Brně, pokud člověk spolupracuje s cyklomapou vydanou magistrátem. V ní je avizována stezka pro cyklisty podél Koliště od Jezuitské k Cejlu. Nic takového neexistuje, tak jsem využil chodník parčíkem. Když jsem vyjel na křižovatce u Cejlu, ohlédl jsem se za značkou, na níž se mohla skrývat ta modrá s postavičkami a kolem. Omyl. Zákaz vjezdu všech vozidel. 

Vyústění ulice Vinohrady u ulice Kamenice Uznávám, je to jen doporučená trasa, navíc do velkého kopce, ale jinak se jede od Vídeňské ulicí Vinohrady k bohunickému kampusu příjemně. Žádné značení ani cyklopruh nejsou potřeba, bizarní je však závěr. Nejprve značka slepá ulice a poslední úsek musíte absolvovat vyjetou hliněnou stezkou v křoví, abyste se ocitli tváři v tvář kampusu.

Hlinky Cyklopruh od Anthroposu vypadá sympaticky i přes pisáreckou křižovatku a kolem vozovny. Před zastávkou Lipová je dokonce žlutá tabule s návěstí, která vám říká, že můžete odbočit k ekonomicko-správní fakultě nebo pokračovat k Mendlovu náměstí. Jenže to už jedete po uzoučkém chodníku, jehož část zabírají zaparkovaná auta, přitom by šel vyasfaltovat ještě dobrý půlmetr. A u křižovatky s ulicí Křížkovského už legrace končí úplně, na Mendlák musíte dojet po silnici, cyklopruh je veden pouze v protisměru. Až na Mendláku pruh zase začíná, končí však u velké křižovatky s Úvozem a Pekařskou.

Vyrážím z domu od Kociánky na Botanickou. Po chodníku už roky vede vyznačený pruh. Musíte se vyrovnat s častými nerovnostmi, s křížením bočních ulic, ale aspoň jste odděleni od aut. Mnoho let už uplynulo od jeho vyznačení, dosud však nikdo nedokázal dotáhnout projekt do konce a nasměrovat cyklisty bezpečně až do centra. Podobně jako když projedete Lužánky a ocitnete se na Lidické.

Připadám si jako vetřelec mezi auty. Vjíždím na chodník, někde do jednosměrky. Vím, nesmí se to, ale podmínky pro cyklisty jsou tak mizerné, že vidím denně spousty z nich překračovat předpisy. Chodníky jsou jich plné, na přechodu zpravidla neslézají, vždyť by se cítili jako cyklokrosaři.

Projedu přes Moravské náměstí a mířím ke Kolišti, kde je v mapě zcela osamělý cyklopruh. Zajímavé... k čemu může být tak krátký úsek? Vida, to je jen chyba v mapě, neexistuje, tak po kolejích projedu přes Malinovského náměstí k hlavnímu nádraží. Ouha, sem se cyklista moc klidně nedostane, je to spíš přejíždění kolejí a vyhýbání se autům. Ale jak jinak se dostat na Nové Sady?

K Rondu se jede dobře, celý pruh patří cyklistům a městským autobusům. Zrada. Za křižovatkou s Křídlovickou je pruh fuč. Tak raději vjedu na chodník a ulici přejdu.

U kampusu je vidět snaha, zatím nedotažená

K "brněnskému Manhattanu" se však jede dobře, i díky existující cyklotrase číslo 1 a vybudované lávce přes Svratku. Příjemně se dá kolem Bauhausu dostat na Renneskou.

Cesta dál k univerzitnímu kampusu není náročná. Stačí projet uličky Štýřic, přejet Vídeňskou a ulicí Vinohrady se šplhat vzhůru. Jde však o trasu pouze doporučenou, nicméně vhodnou. Není tam prakticky žádný provoz a větší část vede mezi zahradami. Jen kopec je místy dost prudký, ale dá se i vytlačit.

Když pominu, že k cyklopruhu v ulici Kamenice je potřeba dostat se po desetimetrovém úzkém úseku, který je obklopen křovím, jde o téměř ideální jízdu. A to až ke kruhovému objezdu u Teska.

Zase jsem totiž v místě, kde musím sesednout a silnici přejít. Směrem do Starého Lískovce jsem našel zcela zbytečný vyznačený pruh o délce asi sto metrů, který nikam nevede. Já chci ovšem do Pisárek. Zase musím kus po silnici a lepší než objíždět kopcovité sídliště po "Bobravské trase" je zabočit doprava za trolejbusem. U zastávky Kluchova je nenápadná odbočka, která vede lesem až k Anthroposu.

Kdo projektoval nedávno opravované Hlinky?

Šok zažívám na cestě k Mendlovu náměstí. Přestože ulice Hlinky prošla nedávno rekonstrukcí, nelze nazvat řešení pro cyklisty jinak než paskvilem. Směrem do centra vyznačený pruh končí u zastávky Lipová, dál vede uzoučký chodník.

Z Mendlova náměstí už chvátám do redakce na České. V mapě je sice doporučena trasa po Pekařské, ale dokážete si tam v provozu představit cyklistu? Jsem zvyklý na leccos, ale tohle pokoušet nebudu. Raději si vyjedu do kopce kolem pivovaru k Úvozu, který rychle přejedu na Údolní a kolem hotelu Slavie na Českou.

Politici se teď začnou nejspíš škaredit a tvrdit, co pro cyklisty v Brně udělali. Jenže realita je tristní. Kolik lidí raději jezdí autem nebo tramvají, přestože by rádi sedli na kolo, ale mají obavu o bezpečnost? Dokud se přístup politiků nezmění a nebude aktivnější, nebude patřit Brno k moderním a přívětivým evropským městům.

Když se podíváte do zmíněné mapy, zjistíte, že východní část města je na tom ještě hůř než západní. Sídliště jako Vinohrady, Líšeň, Juliánov či celé Židenice si mohou nechat o cestě do centra jen zdát, o Slatině nemluvě.

Původně jsem si myslel, že na test budu potřebovat celý den, ale když se odečtou trasy kolem řek, není v podstatě co testovat...

Nejčtenější

Rodiče se zlobí, že jejich děti učí exsenátorka opilá. Ředitel to odmítl

Marta Bayerová, KSČM

Po nedobrovolném ukončení politické kariéry se celoživotní komunistka Marta Bayerová vrátila ke kantořině. Na její...

Letoun Smartwings se kvůli problému s podvozkem musel vrátit do Brna

Trajektorie letu Boeingu 737-8HX mířícího na řecký ostrov Zakynthos, který se...

Boeing společnosti Smartwings, který měl namířeno z Brna na řecký ostrov Zakynthos, se v úterý ráno krátce po vzletu...

Brno ukázalo řešení bezdomovectví. Jiná města se diví, proč teď otočilo

Asi stovka lidí protestovala na zasedání brněnského zastupitelstva kvůli záměru...

Oceňovaný systém pro rychlé zabydlování bezdomovců současná vládnoucí koalice v Brně zbrzdila a místo původně plánované...

Na městském okruhu v Brně praskl vodovod, při opravě se roztrhl znovu

V brněnské ulici Gajdošova v úterý ráno praskl vodovod, kvůli čemuž byly...

V Brně na velkém městském okruhu v Gajdošově ulici praskl ráno vodovod. Dva jízdní pruhy ze čtyř jsou neprůjezdné, na...

Trenér Komety: Myslel jsem, že mi Zábranský zavolá, abych vedl béčko

Petr Fiala vede hokejisty Komety

Když to jméno zaslechne hokejový fanda, musí hodně zapřemýšlet, o koho se vůbec jedná. I on sám při rozhovoru pro MF...

Další z rubriky

Při nárazu auta do betonového mostku se u Pohořelic zranili čtyři lidé

Ilustrační snímek

Při nárazu osobního auta do betonového mostku se v pondělí nad ránem u Pohořelic na Brněnsku zranili čtyři lidé, z toho...

Na D1 shořel nákladní vůz plný akumulátorů, vytekla z nich kyselina

Požár nákladního vozu u Brna uzavřel D1

Požár nákladního vozu odpoledne na několik desítek minut uzavřel dálnici D1 u Brna na 191. kilometru. Z nákladu kvůli...

Spor o kvalitu moldavského vína se vrací na začátek, rozhodl Ústavní soud

Ústavní soud v Brně (ilustrační snímek)

Ústavní soud vrátil k novému projednání případ, který se týká pokuty 2,1 milionu korun pro Vinařství U Kapličky ze...

Advantage Consulting, s.r.o.
IT SUPPORT ENGINEER FOR NETWORKS

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 35 000 - 43 000 Kč

Najdete na iDNES.cz