Brno chystá novou cyklostezku, která obkrouží celou přehradu

  7:02aktualizováno  7:02
Vedení Brna má nový plán. Chce umožnit lidem objet na kole po cyklostezce celou Brněnskou přehradu. S přípravami se začne příští rok. Stavba vyjde na desítky milionů korun.

Cyklostezka kolem Brněnské přehrady by měla cyklisty bezpečně dovést k hradu Veveří. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brněnskou přehradu brázdí parníky, v létě je obrovským veřejným koupalištěm a míří na ni i řada cyklistů. Ti však většinou musejí kličkovat mezi chodci či uhýbat autům. Vedení města to plánuje zásadně změnit.

V rozpočtu na příští rok, který schválili zastupitelé, jsou vyčleněny první peníze na projekt cyklostezek, které umožní lidem objet celou přehradu na kole. Město na ně prozatím dá jen pět set tisíc korun, v příštích letech ale půjde o desítky milionů.

Projekt má dvě části. První je cyklostezka Zouvalka, která povede po straně se Sokolským koupalištěm. Části této strany je možné projet na kole už nyní po cyklotrase, postupně se ale z asfaltky stává lesní cesta, která následně přechází v úzkou pěšinu.

K Zouvalce na kole dříve než k hradu Veveří

"Ukazuje se, že tuto cyklostezku se podaří připravit rychleji, bude to z majetkoprávního hlediska jednodušší," podotkl náměstek primátora pro dopravu Robert Kotzian (ODS).

V úseku je i náročný skalnatý terén, podle Kotziana proto budou i po vybudování cyklostezky muset cyklisté počítat s místy, kde bude potřeba sesednout z kola. "Ale určitě to bude jednodušší než doposud," podotkl Kotzian.

Druhá část projektu se týká cyklostezky Svratecká, která povede po druhé straně přehrady, kudy jezdí auta ke hradu Veveří. "Chci, aby zde byla skutečně komunikace pro smíšený provoz chodců a cyklistů a aby zde byla vytvořena odpočívadla," popsal Kotzian.

Tato část je proto komplikovanější a také dražší. Ostatně cena celého projektu bude velmi vysoká. "První část bude stát kolem třiceti milionů, druhá šedesát až sedmdesát milionů," přiznává náměstek.

Pro první část s cyklostezkou Zouvalka by chtěl už příští rok předložit ke schválení takzvaný investiční záměr, který je prvním důležitým krokem k uskutečnění projektu.

Není lepší jezdit přes pláže?

Opoziční zastupitel za Stranu zelených Martin Ander přitom už při schvalování rozpočtu kritizoval, že vedení města položku do rozpočtu začlenilo, aniž byl zpracován právě tento investiční záměr. A aniž by se diskutovalo o variantách cyklostezek. "Je důležité zvolit citlivý přístup, nevykácet půl stráně," podotkl Ander.

Podle něj je potřeba zvážit, jestli na straně, kde má být samostatná cyklostezka Svratecká, není lepší hledat levnější řešení. "Například je možné zvolit trasu po plážích, které sice využívají plavci, ale jen tři měsíce v roce. Jinak jsou prázdné a mohli by po nich jezdit cyklisté," soudí Ander, který byl v minulém volebním období náměstkem primátora pro rozvoj města.

Kdy se bude prodlužovat kanalizace?

Mělo by se podle něj také zvážit, jaké stavby se budou v úseku kolem přehrady dělat, jestli například propojit výstavbu cyklostezky s kanalizací.

Kotzian je nicméně přesvědčený, že cyklostezka je nejlepším řešení. "Kolem přehrady to ani jinak nejde," myslí si Kotzian.

Plán na to umožnit cyklistům objet přehradu vítá sdružení Brno na kole. "Dosavadní cyklostezky jsou přeplněné, určitě nestačí," souhlasí předseda sdružení Martin Špaček.

Magistrát by se však podle něj měl primárně zaměřit na cyklodopravu přímo ve městě. "Cyklostezky jsou fajn, ale podstatnější je, aby se ve městě vytvořily podmínky, které umožní lidem využívat méně auta a více kola," dodal Špaček.

Sdružení Brno na kole adresovalo tuto středu primátorovi Romanu Onderkovi otevřený dopis, ve kterém upozorňuje na to, že město posílá na rozvoj cyklistiky mnohem méně peněz než na automobilovou nebo hromadnou dopravu.

Zástupci sdružení vypočítali, že za posledních deset let poslalo město na rozvoj cyklistiky v přepočtu na jednoho obyvatele každý den pouze jednu korunu, zatímco na cestování hromadnou dopravou 30 korun a na automobilovou dopravu 50 korun.

Požadují proto zavést jedenáct opatření, mezi kterými je třeba zakotvení výdajů na cyklistiku do rozpočtu, umožnění průjezdnosti a objízdnosti centra města, zprůjezdnění rezidenčních čtvrtí pro kola, rozšíření nabídky jízdních kol pro veřejnost prostřednictvím systému městských kol nebo začlenění cyklodopravy do návrhů parkovacích zón.

Nejčtenější

V bytovém domě ve Vyškově našli ve výtahové šachtě dva mrtvé mladé lidi

V bytovém domě ve Vyškově našli ve výtahové šachtě dva mrtvé mladé lidi

Policisté ve Vyškově vyšetřují smrt dvou mladých lidí. Těla nalezli sousedé v neděli brzy ráno v přízemí bytového domu....

Obchod byl jako moje dítě, říká šéf. Místo domácích potřeb bude fastfood

Jaroslav Cimrman ke konci srpna zavírá prodejnu domácích potřeb na Masarykově...

Majitel obchodu s domácími potřebami v centru Brna Jaroslav Cimrman odchází ke konci srpna do penze a s ním končí i...

VIDEO: Třináctiletý chlapec sledoval mobil, vzápětí ho srazila tramvaj

Třináctiletý chlapec sledoval mobil. Vzápětí ho srazila tramvaj

Třináctiletý kluk mohl přijít o život při vážné nehodě, která se stala ve středu v podvečer u brněnské hokejové haly....

Dvacítku na mostě přes Nové Mlýny porušily za dva týdny tři tisíce řidičů

Po provizorním mostu přes Nové Mlýny už se jezdí. Sice v obou směrech, ale jen...

Na provizorním mostě přes Novomlýnské nádrže nedaleko Pasohlávek na Brněnsku hlídá od začátku srpna maximální povolenou...

Mladík mlátil o hlavu menšího chlapce, video s bitkou kolovalo na internetu

Napadení školáka

Policisté vyšetřují brutální napadení školáka na vlakovém nádraží ve Znojmě. Útočníkem byl jen o něco starší...

Další z rubriky

Mám minutu, abych lidi vyhecovala ke cvičení, říká animátorka z akvaparku

Práci animátora objevila Lucie Navrátilová před pěti lety v Tunisku a hned ji...

Lucie Navrátilová před pár lety odjela na dovolenou do Tuniska, kde ji natolik upoutaly hotelové animátorky, že další...

VIDEO: Třináctiletý chlapec sledoval mobil, vzápětí ho srazila tramvaj

Třináctiletý chlapec sledoval mobil. Vzápětí ho srazila tramvaj

Třináctiletý kluk mohl přijít o život při vážné nehodě, která se stala ve středu v podvečer u brněnské hokejové haly....

Univerzita chce turisty do periferií jižní Moravy, zapojí i vědce z Izraele

Bukovanský mlýn

Krásný region, tak proč o něj mezi turisty není větší zájem? I na tuhle otázku se pokusí odpovědět vědci z Mendelovy...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝROBNÍ DĚLNÍK S NÁSTUPNÍM BONUSEM

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 23 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz