Občanské sdružení Brno na kole, které se každoročně prezentuje hromadnými jízdami po městě, vypracovalo nedávno studie obsahující nápady na zlepšení cyklistiky Brně. V březnu je sdružení předalo Zdeňku Langovi, který na odboru dopravy magistrátu zodpovídá za cyklistiku.
"Odbor dopravy doposud na dokumenty nezareagoval, ač se nejedná o podněty jednotlivých osob, ale sdružení zastupující část cyklistické veřejnosti. Povinnost úředního sektoru reagovat psanou komunikaci veřejnosti do třiceti dnů je zakotvena zákonem. Jaký je důvod pro nenaplnění tohoto nařízení?" uvádí nová stížnost, kterou sdružení zaslalo na magistrát.
Lidé na magistrátu se neumí dohodnout, míní cyklisté
Zdeněk Lang z Odboru dopravy tvrdí, že sdružení nepodalo studie oficiálně. "Neproběhlo žádné oficiální podání, to by museli dostat podací číslo, ale oni ho nemají. Jen nám to položili na stůl. Navíc jejich studie byly víceméně obecné," argumentuje Lang.
Brno na kole tvrdí, že na svém místě úředník nemá co dělat. "A to jak po stránce komunikační, tak profesní. Nemá se k žádným zlepšujícím opatřením a navíc i špatně komunikuje s veřejností," tvrdí zástupce sdružení Darek Galle.
Cyklisté taky říkají, že se spolu na magistrátu neumí dohodnout lidé z Odboru dopravy a z Odboru územního plánování (OÚPR). Přitom organizace cyklodopravy v Brně často záleží právě na jejich domluvě.
Co plánuje magistrátMagistrát nyní upouští od budování drahých cyklostezek a rozjíždí projekt značení cyklopruhů na velkých tazích z okraje města do centra. Je to levnější, ale také méně bezpečná varianta. Kde vzniknou nové cyklopruhy:Starý Lískovec - podél Svratky - Nové sady (má být hotovo během prázdnin) Jana Babáka - Kounicova - Moravské náměstí Bratislavská (umožnění průjezdu cyklistů v jednosměrné ulici) Libušina třída - Libušino údolí - Pisárky Petra Křivky - Kamenice - Jihlavská - Renneská části ulic Věstonická, Jedovnická, Bělohorská, Řípská a Novolíšeňská Seifertova - Okružní - Generála Píky - Drobného |
"Na Moravském náměstí mezi ulicí Brandlovou a Joštovou vzniká právě nově rekonstruovaný jednosměrný úsek v rozporu se závěry práce OÚPR na základě rozhodnutí Odboru dopravy. To naprosto zablokuje možnost vjezdu cyklistů z ulice Kounicova," uvádí sdružení příklad ve stížnosti.
Podle sdružení Brno na kole nyní město pro cyklisty nic nedělá. "Všichni se odvolávají na to, že se připravuje velký generel. Dokud není hotový, nic se nepodniká," rozčiluje se Galle.
Vznikne první cyklopruh podél Svratky
Podle Langa z odboru dopravy ale město nespí, i když chystá celkový plán cyklodopravy, takzvaný generel. Magistrát vyslyšel požadavky cyklistů a plánuje značení speciálních cyklopruhů na několika hlavních trasách vedoucích do centra města.
Již během prázdnin by měl být hotový první takový cyklopruh. Povede ze Starého Lískovce kolem Svratky na Nové sady. A v plánu jsou i další, například ulicemi Kounicovou a Jana Babáka a nebo Jihlavskou a Reneskou ulicí.
"Tyhle pruhy jsou dobré. Určitě je to lepší než nic, auta na vyznačený pruh nenajedou," myslí si cyklista Vladimír Volavý.
Brno na kole je ale vůči projektu skeptické. "Bereme to se značnou rezervou, ty návrhy jsou na stole již dlouho," říká Galle.
A podle náměstka primátora pro dopravu Ladislava Macka (ČSSD) ani pruhy vytvářet rychleji nelze. "Taky by se mi taky líbilo, vzít štětku a pruhy nakreslit. Ale šla mi hlava kolem, když jsem zjistil, kolik lidí se k tomu musí vyjádřit," vysvětlil.