Víc příznivců už mají pouze nejslavnější pražské kluby Sparta se Slavií a ostravský Baník. Vyplývá to z informací 1. FC Brno na základě průzkumu společnosti Factum Invenio. Toho se zúčastnilo 1 114 lidí a MF DNES ho má exkluzivně k dispozici.
Komu se fandí?Celkový počet fanoušků 1. Sparta 1 025 000 |
Dokonce se dá říct, že Brno je "nejoblíbenějším" týmem v Česku. Podle studie ho nesnáší jen 30 tisíc lidí, zatímco tři populárnější kluby mají mnohem víc odpůrců. A ještě v něčem je "Zbrojovka", jak ji fandové stále nazývají, výjimečná. Žádný jiný klub nemá tak silné pouto se svým regionem.
Průměrné návštěvyv této sezoně 1. Slavia 11 531 |
Zmíněné údaje jsou pro brněnský fotbal potěšitelné. Problémem je, že na stadion v Srbské ulici letos chodí průměrně pouze 4 047 diváků, což je až sedmé nejvyšší číslo ze šestnáctičlenné ligy. A také to znamená, že na stadion si najde cestu ani ne jedno procento ze všech brněnských fanoušků.
Kolik lidí nesnáší klubySparta Praha 770 000 |
Na představitelích brněnského klubu je, aby své ztracené aktivní fanoušky opět objevili.
Výběr z průzkumuspolečnosti Factum Invenio 46 % populace fandí nějakému klubu Gambrinus ligy fanouškovská základna je rozprostřena mezi různé sociodemografické skupiny drtivá většina fanoušků jsou muži pouze Sparta a Slavia mají fanouškovskou podporu v rámci celé ČR drtivá většina fanoušků na utkání Gambrinus ligy nechodí nebo chodí pouze výjimečně (to je 79 % všech fanoušků) 16 % fanoušků pravidelně navštěvuje webové stránky svého klubu, ale jenom malá část z nich pravidelně polovina všech fanoušků nedokáže říct jméno ani jednoho sponzora svého klubu 1.FC Brno pozitivně vnímá 20 % fanoušků a 11 % populace, negativně ho vnímají 4 % fanoušků a 2 % populace |
"O diváka budeme bojovat," říká Pavel Veselý
Ví se, že existují. Ale kde jsou v době zápasů? A jak je přilákat na stadion? To je rébus, který v souvislosti se svými fanoušky řeší fotbalový klub 1. FC Brno. Ačkoliv příznivců má dost, tribuny při jeho zápasech vypadají osiřele.
Růstový potenciál klubůSparta Praha 171 000 |
Co říkáte tomu, že máte tolik fanoušků? Věděli jste to?
Samozřejmě jsme věděli, že především na Moravě má klub obrovský fanouškovský potenciál. V posledních letech však bohužel lidé přestali chodit přímo na stadion. Jejich podpora je spíš pasivní. Proto bychom pro ně chtěli vymyslet něco, čím bychom je přilákali. Kvůli tomu nás ostatně najal i majitel klubu Roman Pros, který si ten velký počet potenciálních fanoušků také uvědomuje.
Máte představu, kolik fanoušků je z Brna a kolik z okolí?
Přesná čísla neznám, ale je nám jasné, že kromě Brna pochází velká část našich příznivců také z moravského venkova. Těm bychom chtěli vyjít vstříc například výraznou změnou v distribuci vstupenek.
Máte plán, jak přilákat fanoušky na stadion?
Nápadů máme hodně. Některé věci jsme už zkusili a musím přiznat, že to bohužel moc nezabralo. Určitě to ale nevzdáváme a budeme o diváka bojovat dál.
Kolik z nich by mohlo chodit na fotbal?
Když nám svými výkony pomohou hráči, tak věřím, že dokážeme Srbskou vyprodat. Vždyť ještě před pár lety chodilo v Brně na fotbal třeba i čtyřicet tisíc lidí. Všichni přece neumřeli.
Proč tedy podle vás nyní na fotbal nechodí?
Nejjednodušší je říct, že nehrajeme na stadionu Za Lužánkami. Nebo že je jiná doba, v níž mají lidé víc možností k zábavě než fotbal. Ale takto se na to nemůžeme a nechceme dívat. Pro příklad, že to jde, nemusím chodit daleko. Stačí se podívat na to, co se děje kolem Komety. Ale zpět k otázce. Kdybych věděl, proč lidi nechodí, tak to hned změníme.
Jak pracujete na marketingu? Mám na mysli záležitosti jako internetové stránky, fanshop se suvenýry pro fanoušky a podobně.
Když jsme začali pro klub pracovat, tak si fanoušci asi nejvíc stěžovali na nízkou kvalitu webu a na absenci fanshopu. Nyní si dovolím tvrdit, že náš web patří v české lize k absolutní špičce. Vytvořili jsme úplně nový moderní design, možná jako vůbec první jsme přišli s videem a podcasty (zvukové záznamy - pozn. aut.) Od začátku tohoto roku jsme navíc najali renomovaného brněnského novináře pro textovou část, takže celkově si myslím, že jsme udělali velký posun dopředu.
A co se týče fanshopu?
Ten jsme rozjeli zatím po internetu, další možností je nákup v Tréninkovém centru v Brněnských Ivanovicích. Teď pracujeme na rozšíření prodeje v kamenných obchodech. Přestože investice do fanshopu zatím značně převyšují poptávku, tak chceme v této práci pro fanoušky pokračovat.