Brnu ve fotbale fandí 440 tisíc lidí, diváků ale moc nechodí

Exkluzivně   6:04aktualizováno  6:04
V lize se jim nedaří, na jejich stadion se fanoušci příliš nehrnou. Přesto brněnští fotbalisté mohou hrdě prohlásit: hrajeme za jeden z největších klubů v republice. Týmu 1. FC Brno totiž fandí téměř půl milionu lidí, přesněji 440 tisíc.

Pochod zbrojovákům ke stadionu za Lužánkami v Brně | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Víc příznivců už mají pouze nejslavnější pražské kluby Sparta se Slavií a ostravský Baník. Vyplývá to z informací 1. FC Brno na základě průzkumu společnosti Factum Invenio. Toho se zúčastnilo 1­ 114 lidí a MF DNES ho má exkluzivně k dispozici.

Komu se fandí?

Celkový počet fanoušků

1. Sparta 1 025 000
2. Baník Ostrava 625 000
3. Slavia Praha 605 000
4. 1. FC Brno 440 000
5. Olomouc 310 000

Ze zmíněné masy fandů je zřejmé, že Brnu přejí lidé zdaleka nejen v tomto městě. "Je nám jasné, že kromě Brna pochází velká část našich příznivců také z moravského venkova," sděluje tiskový mluvčí klubu Pavel Veselý.

Dokonce se dá říct, že Brno je "nejoblíbenějším" týmem v Česku. Podle studie ho nesnáší jen 30 tisíc lidí, zatímco tři populárnější kluby mají mnohem víc odpůrců. A ještě v něčem je "Zbrojovka", jak ji fandové stále nazývají, výjimečná. Žádný jiný klub nemá tak silné pouto se svým regionem.

Průměrné návštěvy

v této sezoně

1. Slavia 11 531
2. Sparta 8 915
3. Ostrava 8 415
4. Olomouc 5 020
7. Brno 4 047

"Ukazuje se, že 1. FC Brno má silnou pozici jenom na Moravě. Každý klub má nejsilnější pozici v regionu, kde působí, a propadá se v jiných regionech. Některé kluby se propadnou méně, jiné více. U 1. FC je propad zcela jednoznačně nejsilnější ze všech klubů Gambrinus ligy. Můžeme tedy konstatovat, že povědomí o 1. FC Brno má mimořádně silný regionální charakter," stojí ve studii Factum Invenio.

Zmíněné údaje jsou pro brněnský fotbal potěšitelné. Problémem je, že na stadion v Srbské ulici letos chodí průměrně pouze 4 047 diváků, což je až sedmé nejvyšší číslo ze šestnáctičlenné ligy. A také to znamená, že na stadion si najde cestu ani ne jedno procento ze všech brněnských fanoušků.

Kolik lidí nesnáší kluby

Sparta Praha 770 000
Baník Ostrava 645 000
Slavia Praha 285 000
České Budějovice 55 000
Žižkov 45 000
Bohemians Praha 40 000
Příbram 40 000
1. FC Brno 30 000

Přitom podle studie by na zápasy Brna mohlo chodit až o 69 tisíc diváků víc. "Proto bychom pro ně chtěli vymyslet něco, čím bychom je přilákali," říká Veselý. "Když nám svými výkony pomohou hráči, tak věřím, že dokážeme Srbskou vyprodat. Vždyť ještě před pár lety chodilo v Brně na fotbal třeba i čtyřicet tisíc lidí. Všichni přece neumřeli."

Na představitelích brněnského klubu je, aby své ztracené aktivní fanoušky opět objevili.

Výběr z průzkumu

společnosti Factum Invenio

46 % populace fandí nějakému klubu Gambrinus ligy

fanouškovská základna je rozprostřena mezi různé sociodemografické skupiny

drtivá většina fanoušků jsou muži

pouze Sparta a Slavia mají fanouškovskou podporu v rámci celé ČR

drtivá většina fanoušků na utkání Gambrinus ligy nechodí nebo chodí pouze výjimečně (to je 79 % všech fanoušků)

16 % fanoušků pravidelně navštěvuje webové stránky svého klubu, ale jenom malá část z nich pravidelně

polovina všech fanoušků nedokáže říct jméno ani jednoho sponzora svého klubu

1.FC Brno pozitivně vnímá 20 % fanoušků a 11 % populace, negativně ho vnímají 4 % fanoušků a 2 % populace

"O diváka budeme bojovat," říká Pavel Veselý

Ví se, že existují. Ale kde jsou v době zápasů? A jak je přilákat na stadion? To je rébus, který v souvislosti se svými fanoušky řeší fotbalový klub 1. FC Brno. Ačkoliv příznivců má dost, tribuny při jeho zápasech vypadají osiřele.

Růstový potenciál klubů

Sparta Praha 171 000
Slavia Praha 101 000
Baník Ostrava 89 000
Olomouc 77 000
1. FC Brno 69 000

"Nápadů máme hodně. Některé věci jsme už zkusili a musím přiznat, že to bohužel moc nezabralo. Určitě to ale nevzdáváme a budeme o diváka bojovat dál," slibuje tiskový mluvčí klubu Pavel Veselý z agentury gp-p, která s 1. FC Brno marketingově spolupracuje. Jeho boj nemusí být beznadějný, vždyť podle průzkumu agentury Factum Invenio fandí Brnu úctyhodných 440 tisíc lidí.

Co říkáte tomu, že máte tolik fanoušků? Věděli jste to?
Samozřejmě jsme věděli, že především na Moravě má klub obrovský fanouškovský potenciál. V posledních letech však bohužel lidé přestali chodit přímo na stadion. Jejich podpora je spíš pasivní. Proto bychom pro ně chtěli vymyslet něco, čím bychom je přilákali. Kvůli tomu nás ostatně najal i majitel klubu Roman Pros, který si ten velký počet potenciálních fanoušků také uvědomuje.

Máte představu, kolik fanoušků je z Brna a kolik z okolí?
Přesná čísla neznám, ale je nám jasné, že kromě Brna pochází velká část našich příznivců také z moravského venkova. Těm bychom chtěli vyjít vstříc například výraznou změnou v distribuci vstupenek.

Máte plán, jak přilákat fanoušky na stadion?
Nápadů máme hodně. Některé věci jsme už zkusili a musím přiznat, že to bohužel moc nezabralo. Určitě to ale nevzdáváme a budeme o diváka bojovat dál.

Kolik z nich by mohlo chodit na fotbal?
Když nám svými výkony pomohou hráči, tak věřím, že dokážeme Srbskou vyprodat. Vždyť ještě před pár lety chodilo v Brně na fotbal třeba i čtyřicet tisíc lidí. Všichni přece neumřeli.

Proč tedy podle vás nyní na fotbal nechodí?
Nejjednodušší je říct, že nehrajeme na stadionu Za Lužánkami. Nebo že je jiná doba, v níž mají lidé víc možností k zábavě než fotbal. Ale takto se na to nemůžeme a nechceme dívat. Pro příklad, že to jde, nemusím chodit daleko. Stačí se podívat na to, co se děje kolem Komety. Ale zpět k otázce. Kdybych věděl, proč lidi nechodí, tak to hned změníme.

Jak pracujete na marketingu? Mám na mysli záležitosti jako internetové stránky, fanshop se suvenýry pro fanoušky a podobně.
Když jsme začali pro klub pracovat, tak si fanoušci asi nejvíc stěžovali na nízkou kvalitu webu a na absenci fanshopu. Nyní si dovolím tvrdit, že náš web patří v české lize k absolutní špičce. Vytvořili jsme úplně nový moderní design, možná jako vůbec první jsme přišli s videem a podcasty (zvukové záznamy - pozn. aut.) Od začátku tohoto roku jsme navíc najali renomovaného brněnského novináře pro textovou část, takže celkově si myslím, že jsme udělali velký posun dopředu.

A co se týče fanshopu?
Ten jsme rozjeli zatím po internetu, další možností je nákup v Tréninkovém centru v Brněnských Ivanovicích. Teď pracujeme na rozšíření prodeje v kamenných obchodech. Přestože investice do fanshopu zatím značně převyšují poptávku, tak chceme v této práci pro fanoušky pokračovat.

Autor:

Nejčtenější

Řidiči se nechtělo škrábat námrazu, tak jel s hlavou z okna a naboural

Připravte si škrabky, rána budou chladná.

Zdržovat se škrábáním námrazy z čelního okna se v pondělí ráno nechtělo řidiči ze Znojemska. Místo toho se rozhodl své...

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Liberec se výhrou dotáhl na první Třinec, Kometa porazila Spartu

Brněnský útočník Martin Dočekal podruhé překonává Matěje Machovského v brance...

Hokejová Tipsport extraliga v úterý přinesla lákavé souboje. V napínavém duelu vyhrál Liberec nad Třincem 4:3 a v...

Do policejního autoparku přibylo zabavené Audi RS6, které propadlo státu

Jihomoravská dopravní policie od prosince 2018 využívá Audi RS6, které předtím...

Nový výstavní kus mají ve svých garážích jihomoravští dopravní policisté. Od prosince využívají vůz Audi RS6, který...

VIDEO: Pořízek s tetováním v Brně surově zbil cizince, hledá ho policie

Kamera zachytila brutální útok na cizince v Brně

Surový útok na cizince vyšetřují brněnští policisté. Na jednatřicetiletého mladíka se v centru města nejprve vrhli...

Další z rubriky

Nůž jsem si vzal na obranu, tvrdil u soudu muž, který ubodal svého věřitele

Čtyřiatřicetiletý Lukáš Humbrich loni v březnu ve Vyškově ubodal muže, kterému...

Lukáš Humbrich splácel dluh dluhem, dokud se mu situace úplně nevymkla z rukou. Místo peněz si totiž podle obžaloby...

Z českých piv boduje ve světovém žebříčku nejvíc to, které zraje s ovocem

Mikulovský pivovar Wild Creatures zaujal poslední dobou například pivem...

Jaké české pivo chutná domácím i zahraničním pivním fanouškům nejvíc? To, které má mikulovskou značku Wild Creatures....

VIDEO: Pořízek s tetováním v Brně surově zbil cizince, hledá ho policie

Kamera zachytila brutální útok na cizince v Brně

Surový útok na cizince vyšetřují brněnští policisté. Na jednatřicetiletého mladíka se v centru města nejprve vrhli...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTANT ELEKTRO - JUNIOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz