Jakubské náměstí se mění v noci na jednu velkou párty.

Jakubské náměstí se mění v noci na jednu velkou párty. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Brno chce cílit na turisty z Polska a Asie, přivést je má zábava v centru

  • 32
Zábavné, živé, přátelské a historické, ale málo autentické a bez většího taháku. Takovým způsobem hodnotí Brno turisté z ciziny. Vyplývá to z průzkumů, které si město nechalo zpracovat. Na základě získaných dat nyní Brno plánuje spustit nové marketingové kampaně.

Velký potenciál vidí hlavně v Polsku a Asii, kde se Brno zatím nijak výrazně neprezentovalo. Návštěvnost chce celkově zvýšit až o čtvrtinu, přičemž nyní město každý rok navštíví kolem půl milionu turistů.

Doposud magistrát vycházel pouze z dat Českého statistického úřadu, nové analýzy však nabízejí ucelenější a přesnější pohled na turismus v Brně.

„Potvrdilo se, že pro návštěvníky je nejatraktivnější centrum města a Špilberk. A že 86 procent z nich plánuje vrátit se,“ přiblížila vedoucí kanceláře marketingu a zahraničních vztahů města Barbora Podhrázská.

První výzkum se soustředil na celkovou poptávku, jeho tvůrci oslovili 1 500 turistů. Stejný počet lidí pak odpovídal také v druhém průzkumu týkajícím se image města. Zacílili ale pouze na turisty ze Slovenska, Polska, Německa a Rakouska.

Téměř 90 procent všech zahraničních turistů pochází z Evropy, z toho téměř polovina ze zmiňovaných čtyř sousedních zemí. Jen sedm procent přijíždí z Asie a čtyři procenta z Ameriky.

„Zjistili jsme, že Slováci a Poláci chtějí na svých cestách do měst především relaxovat, nezřídka jezdí také za svými známými a příbuznými. Němci a Rakušané pak výrazně častěji vyhledávají kulturní zážitky, zábavu nebo nákupy,“ podotkla Podhrázská.

Město budou propagovat úspěšné osobnosti

Město už má na základě výsledků vypracovaný marketingový plán, podle něhož se bude snažit nalákat do Brna mnohem více turistů. Jedním ze způsobů, jak o sobě dát vědět, bude intenzivnější spolupráce s partnerskými městy, kterých má Brno šestnáct.

Kromě evropských zemí chtějí zacílit také na ty asijské, hlavně Japonsko a Jižní Koreu. „Doposud jsme se totiž prezentovali víceméně pouze v Česku,“ konstatovala Podhrázská.

Právě v Jižní Koreji má Brno partnerské město Tedžon, na něž se může obrátit. Plánuje se prezentovat například prostřednictvím různých festivalů. „Využijeme konkrétní vazby, které už na města máme,“ nastínila radní pro oblast marketingu a cestovního ruchu Petra Rusňáková (ANO).

Zástupci města se tak spojí s konkrétními komunitami a odprezentují například příběhy úspěšných lidí z Brna, jež by mohly zaujmout. Konkrétní osobnosti teprve vyberou.

„Půjde o ambasadory, kteří přiblíží cizincům Brno svým pohledem. Nechceme nekomunikativní kampaň prostřednictvím letáčků,“ má jasno Podhrázská.

Nejčastěji přijíždí vzdělaní lidé ve středním věku

Brno mají v plánu představovat jako město, kam jde vyrazit za zábavou. Například Němci sem směřují na MotoGP, protože je tady na jejich poměry levně, o ostatních akcích toho ale mnoho nevědí.

„K Praze a Vídni patří památky, kvůli kterým tam turisté jezdí. Brno chceme proto odlišit a prezentovat ho jako místo, kam lze do centra vyrazit za zábavou do barů nebo kaváren,“ nastínila Podhrázská.

Výrazně větší péči chce město věnovat hlavně Polsku, kde marketing podle Rusňákové pokulhává. „Nebyla tu žádná cílená kampaň, a to chceme změnit,“ podotkla.

Z výzkumu totiž vyplynulo, že téměř 70 procent Poláků sice Brno zná, ale geograficky i kulturně blíž je jim Ostrava nebo Liberec. Brno si pojí hlavně s historií, památkami a architekturou, vnímají ho jako menší Prahu, jen cenově dostupnější a přátelštější.

A jaký je nejtypičtější návštěvník Brna? Podle výsledků průzkumu jde o muže ve věku okolo 37 let s vyšším vzděláním, jenž finančně nestrádá. A právě lidé ve středním věku s rodinou tvoří nejpočetnější skupinu, která do Brna jezdí – jedná se až o 30 procent z celkového počtu turistů.