Stavbě samotného tunelu předchází ještě ražba průzkumné štoly, která se stane jeho budoucím základem. Místní geologické podmínky jsou podle silničářů natolik složité, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvolilo tuto cestu.
„Výsledky plánujeme postupně zahrnovat do dokumentace tak, abychom hned po dokončení dokázali požádat o stavební povolení,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.
Na rohu ulic Věstonická a Křtinská poblíž brněnské čtvrti Vinohrady už začínají přípravy na budoucí vstup do průzkumné štoly. Do konce letošního roku dělníci za pomoci stavební techniky vykopou 27 metrů hlubokou šachtu. V lednu pak už začnou razit samotnou štolu o délce necelého jednoho kilometru. Ta se stane i základem pro jeden z tubusů budoucího tunelu.
„Když si uvědomíte, že štola bude mít tisíc metrů, tak tímto místem převezeme obrovské množství materiálu, veškeré stroje, pracovníky a další věci. Takže je to klíčové místo celé stavby,“ sdělil na místě budoucí šachty ředitel Geotestu Lubomír Klímek.
Větší část štoly dělníci za pomoci bagrů a dalších strojů vykopou. Necelou polovinu, na zhruba 400 metrech blíže estakádě, plánují za pomoci trhaviny odstřelit.
Nejen proto pracovníci zmíněné firmy, která získala tuto zakázku za téměř 800 milionů, rozmístí čidla a další senzory na šedesátku domů, aby sledovali, zda se nějak nehýbou a jejich obyvatelům tak nehrozí nějaké nebezpečí.
Davy lidí prošly rozestavěným mostem nad Brnem. Dřív, než na něj vjedou auta |
Práce na stavbě průzkumné štoly jsou rozplánované na tři roky. V roce 2028 by se pak podle Mátla mohlo začít už se stavbou tunelu. Ta podle aktuálních plánů zabere další čtyři roky.
„Vinohradský tunel bude určitě technicky i finančně hrozně náročný, ale je nenahraditelný. Je to další krok vpřed v řešení dopravní infrastruktury ve městě Brně, ale prakticky i v celém Jihomoravském kraji,“ poznamenal brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).