Pondělí 24. února 2020, svátek má Matěj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. února 2020 Matěj

Brno dohání Prahu. Chce postavit metro s patnácti zastávkami

  9:55aktualizováno  9:55
V prestižních žebříčcích posuzujících kvalitu života se Brno v posledních letech dostalo před Prahu. A další trumf by mohlo získat v dopravě. Jihomoravští politici totiž po vzoru hlavního města vzkřísili plány na brněnské metro.

(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ambiciózní plán, který už před šesti lety počítal s investicí 23 miliard korun, má hotovou nejen studii proveditelnosti, ale i jízdní řády. Soupravy by v Brně vyjížděly každých pět minut a od severu k jihu by obsloužily patnáct zastávek, z toho sedm pod zemí. Cestujícím by metro zkrátilo čas na přepravu na  polovinu.

Nebylo by to však klasické metro, které by město vybudovalo jako novou část své městské hromadné dopravy. Jedná se o takzvaný severojižní diametr, jenž propojí nejen okraje města, ale i Tišnov a Slavkov, mezi nimiž by vlaky jezdily v půlhodinovém taktu.

Jihomoravští politici nyní chtějí přesvědčit stát, aby projekt zařadil do verdiktu o poloze nového vlakového nádraží v Brně. „Požadujeme, aby nová vláda v rozhodnutí řekla, že má jít o navazující stavbu na modernizaci železničního uzlu,“ řekl dopravní náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno).

Očekává se, že se uleví dopravě

Stát totiž se železnicí, která by výrazně ulehčila brněnské dopravě, zatím nepočítá. „Úvahy včetně zadávání studie byly plně v zájmu Jihomoravského kraje,“ sdělila Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). 

Plány na dráhu, kterou částečně v Brně skryje téměř sedm kilometrů tunelů, nedávno oživil krajský výbor pro dopravu a územní plánování, jehož členové se shodli, že taková železnice je jednoznačným přínosem. „Významně se tak uleví dopravě v Brně i jeho okolí. Myslím, že bez této stavby už město opravdu za pár let zkolabuje,“ řekl předseda výboru Jan Nečas (ANO).

Není náhodou, že o diametru politici jednali jen pár dní před zveřejněním studie proveditelnosti na nové brněnské nádraží. Obě obří stavby spolu totiž úzce souvisí. A pokud se má metro skutečně stavět, je podle jihomoravských politiků třeba projekty zkoordinovat. Jenže studie týkající se nádraží napojení metra nijak neřešila.

„Případný budoucí diametr se v ní nezohledňoval, což bylo jasně stanoveno také v zadání,“ doplnila Šubová.

Mělo by mít Brno metro?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

ANO 4236
NE 799

Na jižní Moravě přesto chtějí, aby stát brněnské metro zařadil mezi své zásadní železniční stavby. „Už jsme zadali projekční přípravu jeho napojení na nové nádraží. Diametr podporujeme a vidíme v něm velký potenciál,“ uvedl krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Podpora od státu je klíčová, protože ani město, ani kraj nejsou schopné tak obří investici zaplatit. Případné zahájení stavby metra je navíc spojené s novým brněnským nádražím. Ty nejoptimističtější odhady mluví o startu v roce 2020.

Infografika znázorňující, kudy pojede brněnské „metro“.

Infografika znázorňující, kudy pojede brněnské „metro“.

Autor:
  • Nejčtenější

V Brně se srazily dvě tramvaje, zranili se oba řidiči a desítka cestujících

V Křížové ulici u Mendlova náměstí v Brně se před půl devátou srazily dvě tramvaje jedoucí na linkách číslo 2 a 6....

Měl jsem se nechat pokousat? ptal se odsouzený za zastřelení psa

Brněnský krajský soud potvrdil verdikt, podle kterého odsouzený Vladislav Sedlák bezdůvodně zastřelil německého ovčáka....

Protestující bránili Křečkovi ve vstupu na úřad, zadržela je policie

Převzetí úřadu ombudsmana ráno Stanislavu Křečkovi zkomplikovala skupina odpůrců. Proti jeho zvolení od rána...

Kometa si upevnila šesté místo, Sparta sťala Boleslav a je druhá

Hokejová Kometa Brno si upevnila postavení v elitní šestce zaručující přímý postup do čtvrtfinále play off. V důležité...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Líšně do centra Brna za 45 minut. Vraťte linky, požadují cestující

Už před třiceti lety lidé z brněnské Líšně volali po prodloužení trolejbusové trati až do smyčky v Jírově ulici, aby se...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Vandal v Brně propíchal pneumatiky tří desítek aut, hledá jej policie

Tři ulice v brněnské Líšni prošel o víkendu neznámý pachatel a probodal v nich pneumatiky zaparkovaných aut. Způsobil...

Vnuk nosil babiččin notebook do zastavárny, vykoupit musela i svůj mobil

Důvěry své osmasedmdesátileté babičky opakovaně zneužil mladík z Brna. Její notebook, který si vypůjčil kvůli údajné...

V Kuřimi našli nevybuchlou leteckou pumu, pyrotechnici ji deaktivovali

V lokalitě Kuřimská hora na kraji lesa se našla nevybuchlá letecká puma. Zhruba tři hodiny na místě probíhala evakuace....

Chytré lampy v parku reagují na západ slunce a přepnou na oranžové světlo

Od podzimu svítí lidem na cestu v parku na Kraví hoře u brněnské hvězdárny chytré lampy. Samy poznají, kdy zapadne...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Najdete na iDNES.cz