Od začátku června nebudou tři měsíce některé vlaky zajíždět do hlavní stanice, ale na dolní nádraží známé již z minulých výluk. „V ranní a odpolední špičce pracovních dní sem pojedou vlaky linky S4 a dále tři vlaky linky S41,“ oznamuje Květoslav Havlík, mluvčí krajské společnosti Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v regionu.
Pod zmíněnými označeními se skrývají vlaky, které vyjíždí z Brna směrem na Střelice, Ivančice či Moravský Krumlov. „Dále bude v odpolední špičce několik vlaků ze Zastávky, tedy v méně vytíženém směru, ukončeno v Horních Heršpicích,“ doplňuje Havlík s tím, že mimo špičku včetně víkendů pojedou vlaky standardně na hlavní nádraží. Z něj bude jinak k tomu dolnímu pendlovat autobus, který cestující mezi oběma stanicemi převeze.
„Prokletý“ most u Uhelné ulice je u železničářů tématem minimálně tři roky. Těsně před Vánoci 2022 totiž nečekaně zjistili, že tato devítioblouková konstrukce je v havarijním stavu a je potřeba ji alespoň provizorně zpevnit, aby nedošlo k neštěstí. V té době v korytě Svratky pod mostem pracovali dělníci s těžkou stavební technikou na budování protipovodňových zábran, některé vlaky proto dočasně jezdily rovněž na dolní nádraží.
Už opatrnější Správa železnic
Tehdy železničáři také prohlásili, že právě práce v řece jsou podle předběžných zjištění důvodem náhlého zhoršení stavu mostu. Brno jakožto investor spolu s najatými stavebními firmami takový závěr odmítlo a Správa železnic (SŽ) je od té doby ve svých vyjádřeních opatrnější.
„Vliv prací při budování protipovodňových opatření na řece Svratce jsou předmětem nezávislého odborného posudku, výsledky prozatím nemáme k dispozici,“ uvádí mluvčí SŽ Nela Friebová.
Magnet na průšvihy. Stavba protipovodňových opatření v Brně vázne![]() |
Faktem je, že Správa nechávala jen rok před vánoční „havárkou“ provést detailní diagnostiku mostu, aby zjistila, zda je potřeba jej do vybudování nového hlavního nádraží a nových tratí vůbec opravovat. „Ze závěru diagnostiky z let 2020 a 2021 nevyplynulo žádné konkrétní omezení,“ sděluje Friebová.
To byl ostatně důvod, proč tento most nebyl součástí balíčku rekonstrukcí spolu s těmi přes ulice Křídlovickou a Hybešovu v roce 2019, kdy rovněž řada vlaků nejezdila na hlavní nádraží.
22. prosince 2022 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvDruhým dechem však mluvčí SŽ dodává, že v roce 2020 se v některých klenbách mostu objevily průsaky, tedy že do nosné konstrukce zatékala voda. O tom se píše i v podkladech pro vydání stavebního povolení. „Stávající klenba v prvním otvoru se vybourá a na jejím místě se vybuduje nová, železobetonová,“ stojí v kladném závazném stanovisku od brněnského magistrátu.
Konkrétně jde o průchod na stávající cyklostezce na pravém břehu Svratky. Průchod a průjezd v této části mostu na Štýřickém nábřeží, kde se nachází i zahrádky, tak bude po dobu oprav uzavřen. Nynější rekonstrukce se zaměří jak na toto zatékání, tak na poruchy objevené před Vánoci v roce 2022.
V Králově Poli se otevřou nová nástupištěPráce na stavbě nové nádražní budovy a modernizaci nástupních peronů i kolejí v Brně – Králově Poli se blíží k významnému mezníku. Už ve středu se cestujícím otevře druhé nástupiště a také část toho prvního. Lidé se na něj dostanou nově otevřeným podchodem a nebudou tak už muset oklikou speciálním koridorem přes koleje jako od zahájení stavby před rokem až doteď. Stavební práce se zároveň přesunou do další části, a to na třetí nástupiště, u kterého nyní jako jediného zastavují vlaky. Celková modernizace královopolské stanice za necelé tři miliardy korun má pokračovat až do konce roku, už v září však chtějí železničáři otevřít novou výpravní budovu. |