Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Brno proškrtá hromadnou dopravu i ve špičkách, i tak bude ve ztrátě

  17:57
Zdražit jízdenky, poslat dopravnímu podniku víc peněz z městského rozpočtu, nebo omezit provoz MHD? Brno se tváří v tvář rostoucím nákladům na provoz hromadné dopravy rozhodlo pro třetí variantu, a tak v ulicích ubude počet spojů.

Mezi brněnské linky, které budou jezdit méně často, patří i trolejbusová číslo 33, která spojuje hlavní nádraží se Slatinou. | foto: Patrik Uhlíř, MAFRA

Od nadcházejícího víkendu se objem veřejné dopravy v Brně sníží o čtyři procenta, čímž Dopravní podnik města Brna (DPMB) ušetří asi 80 milionů. Kvůli zdražování energií mu přitom vzrostly náklady o přibližně 210 milionů.

„Hlavním cílem bylo, abychom optimalizovali dopravní výkony v časech, kdy není vytíženost MHD tak velká. Nechceme tím snížit komfort pro cestující,“ uklidňuje brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Podobně se snaží škrtání v jízdních řádech popisovat také zástupci dopravního podniku. Upozorňují, že jde především o méně vytížené časy, kdy MHD vozí v nadsázce především vzduch, a nikoliv cestující. 

Omezí tak například některé večerní spoje trolejbusů. Třeba linka 33, která spojuje nádraží a brněnskou Slatinu, nebude večer od hlavního nádraží odjíždět každou čtvrt hodinu, ale nově jen po půl hodině.

„Konkrétně tato linka ale bude nachystaná na to, že až budeme mít dvacet nových trolejbusů, nasadíme je sem místo stávajících krátkých, takže se tím dostaneme na stejnou kapacitu,“ podotýká dopravní ředitel DPMB Jan Seitl. Tyto trolejbusy však budou jezdit méně často, přes den se jejich interval prodlouží z deseti minut na patnáct.

Kvůli úsporám prodlouží DPMB také provoz nočních autobusů, které nebudou o víkendu a ve svátky končit už v pět hodin ráno, ale až v sedm. Jen částečně je mezi pátou a sedmou doplní po půl hodině vybrané linky MHD.

Covid snížil příjmy z jízdného

Dopravní podnik tak šetří, kde se dá, přičemž opakuje, že škrtání a prodlužování intervalů mezi spoji ve špičkách se snažil předejít. Přesto i k tomu dochází.

Trolejbusová linka 35 pojede celý den v základní trase z Mendlova náměstí na Barvičovu a už tak nebude jezdit na Kamenný vrch, kde doplňovala páteřní linku 26. Ta by ovšem pode Seitla měla být naopak kapacitně posílena, aby tento výpadek nahradila.

Kvůli malé poptávce ze strany cestujících dopravní podnik také zruší posilové autobusové linky 63 a 74 provozované ve špičkách v pracovních dnech. „Kdybychom to chtěli vzít do detailu, museli bychom porovnávat jízdní řád každé linky,“ vysvětluje Seitl, proč nelze jmenovat, kterých linek se omezení dotkne. Méně či více minutami se totiž posouvají intervaly skutečně prakticky u všech.

Ani s úsporami za vyškrtané spoje však dopravní podnik zdaleka nepokryje nejen náklady za stoupající ceny energií, ale ani plánované navýšení mezd. Zdaleka nebude stačit ani to, že Brno nepatrně navýšilo provozní příspěvek DPMB zhruba o 45 milionů korun na 2,2 miliardy. Celkové zvýšené náklady provozu MHD jsou vyčíslené na 435 milionů korun.

Otazník totiž visí mimo jiné nad tím, jaké budou kvůli trvající pandemii covidu tržby z jízdného. Letos jsou zatím asi o třetinu nižší než v posledním „necovidovém“ roce 2019, i proto už pro příští rok naplánoval dopravní podnik hospodářskou ztrátu zhruba sto milionů. Z čeho ji zaplatí? 

„Správná otázka, ale já na ni teď nemám odpověď. Představenstvo bude zasedat v lednu,“ krčí rameny generální ředitel DPMB Miloš Havránek. A to je rád, že cenu plynu pro 160 autobusů na CNG se podrželo udržet pro příští rok stále nízkou.

Nákup nových strojů s otazníkem

S Brnem jakožto vlastníkem je DPMB domluvený, že jej bude každý měsíc informovat, jak se vyvíjí náklady, a podle toho případně dál upravovat provoz. Není vyloučeno, že se některé spoje ještě dál omezí, nebo se naopak se vrátí.

Nedostatek financí se projeví i na plánovaných investicích. Původně si dopravce myslel, že i za pomoci peněz města bude opravovat dvě tramvajové tratě. Nakonec to bude buď ta na Moravanské Lány, nebo z Osové do Starého Lískovce. Každá z těchto akcí vychází asi na 120 milionů korun.

Jasné však je, že se nezastaví stavba prodloužení tramvajové trati k bohunickému kampusu. Do provozu ji chce DPMB uvést ještě před komunálními volbami příští rok na podzim a nasadí na ni zcela nové obousměrné tramvaje.

Těch může do roku 2026 nakoupit až čtyřicet, příští rok však pořídí jen dvě. A otazník visí i nad dalšími nákupy. Zatímco 31 nových dieselových autobusů do Brna příští rok dorazí, u dvaceti nových trolejbusů to není jisté. Dopravní podnik na ně v tuto chvíli nemá peníze a doufá, že se mu podaří získat dotace.

Autor:
  • Nejčtenější

Brněnský tramvajový tunel ve skále je dostavěn, za rok bude v provozu

Dělníci už mají za sebou hrubou stavbu tramvajového tunelu na Žabovřeské ulici v Brně. V příštích měsících je čekají...

Fialův kabinet slíbil jižní Moravě více peněz, teď ze slov couvá

Už roky představitelé jižní Moravy upozorňují, že právě jejich region dostává v přepočtu na obyvatele nejmenší podíl...

Klenot v rukavicích. Chtěla do armády, je neporažená v MMA: Nepiju a miluju řád

Premium V patnácti chtěla do armády mezi výsadkáře. V posilovnách se předháněla s chlapy, kdo na bench zvedne víc. Klidně přes...

Českem se přehnala sněhová vichřice. Teď hrozí náledí a sněhové jazyky

Českem přechází studená fronta, kterou dopoledne místy provázelo intenzivní sněžení a prudký vítr. Ojediněle se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec úseků smrti. Nejobávanější silniční místa jižní Moravy čekají úpravy

Premium Nejkritičtější jihomoravská místa na silnicích, kde pravidelně umírají lidé při nehodách, projdou zásadní přestavbou....

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Jednotné kontejnery usnadňují třídění skla, sklárnám ale prodražují výrobu

Bílé i barevné sklo stále častěji končí ve stejném kontejneru. Zvlášť, když je ukrytý pod zemí. Lidé mají třídění...

CTP rozšiřuje svůj areál v Brně na dvojnásobek, pozemky koupil od Zetoru

Developerská společnost CTP rozšířila svůj areál v brněnské Líšni téměř na dvojnásobek. Od společnosti Zetor Tractors,...

Nejužší hotel střední Evropy je oslavou funkcionalismu. Brzy znovu otevře

Brněnský hotel Avion získal zpět svou krásu z éry Bohuslava Fuchse. Brzy se zájemců nabídne ubytování v 37 pokojích,...

Metrákový granát vyzvedli z výkopu pyrotechnici, sto Brňanů může domů

V Brně na zahradě rodinného domu ležel nevybuchlý stokilogramový granát. Z výkopu ho dopoledne vyzvedli policejní...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...