Severní část Bulváru mezi Opuštěnou a Uhelnou ulicí má vyjít zhruba na zhruba 130 milionů korun. Magistrát ale dosud nemá povolení pro kácení náletových dřevin nebo vzrostlých stromů, jež stojí v cestě budoucí tepně.
Žádost přitom podal už předloni v červnu, do řízení však vstoupil spolek Děti Země, protože se domníval, že by v místě mohly žít cenné druhy živočichů.
V reakci na to došlo k přerušení na celý rok. Lokalitu museli znovu prozkoumat odborníci. „Aktualizovaný biologický průzkum ukázal, že stavbu je možné uskutečnit,“ přibližuje výsledek mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.
I přesto řízení o povolení odstranění dřevin nadále pokračuje. Aby město stihlo začít stavět Bulvár ještě letos, musí kácení provést nejpozději v listopadu.
Likvidace zeleně není přitom jedinou záležitostí spojenou s Bulvárem, kterou Děti Země rozporují. Nelíbí se jim ani vydání stavebního povolení pro jeho severní část. Proti tomu podaly odvolání bez konkrétního odůvodnění či námitek. Krajský úřad jej sice smetl ze stolu, spolek ho však následně zažaloval.
„Úřad překvapivě tvrdí, že naše odvolání bylo opožděné, ačkoliv jsme jej zaslali podle lhůty, jež se počítá od vyvěšení na úřední desce magistrátu. Podle nás krajský úřad odmítá akceptovat stavební zákon,“ míní předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Úřad argumentuje dřívějším posláním rozhodnutí do datové schránky. „Je irelevantní, zda mělo či nemělo být doručováno formou veřejné vyhlášky, podstatné je, že Děti Země obdržely rozhodnutí magistrátu, měly možnost se s ním seznámit a mohly chránit svá práva. Nebyl důvod je zvýhodňovat poskytnutím delší odvolací lhůty,“ reaguje Alena Knotková z krajského úřadu s tím, že spolek mohl splnit i lhůtu určenou doručením do „datovky“.
Je to chaotismus, tvrdí aktivisté
V jednom z řízení Děti Země podle čerstvého soudního rozhodnutí neuspěly. Už v roce 2019 krajský soud odmítl rovněž podání spolku proti územnímu rozhodnutí přímo na stavbu nového nádraží.
Vrásky na čele však Děti Země přidaly Správě železnic (SŽ) i na začátku letošního roku. Stejně jako jiný spolek Voda z Tetčic se ohradily proti potvrzení změny zmíněného územního rozhodnutí.
Obří projekty v Brně brzdí protesty Dětí Země. Účelové, zlobí se ostatní![]() |
„Není nám jasné, zda změna umístění odsunutého nádraží není v rozporu s protipovodňovými opatřeními. Připadá nám, že jde o chaotismus, neboť stavba má pravomocné územní rozhodnutí z prosince 2018, ale současně se změnila tak razantně, že nyní probíhá nové hodnocení vlivů na životní prostředí,“ vysvětluje Patrik.
S obstrukcemi počítáme, říká Správa železnic
Železničáři žádali změnu, protože po architektonické soutěži na nové nádraží a dosavadní projektové přípravě bylo upraveno původní technické řešení, pro nějž povolení platilo. Proto jsou nyní plány znovu posuzovány z hlediska vlivů na životní prostředí.
„Obstrukční jednání od obou organizací jsme předpokládali a nejsou pro nás bohužel nic neobvyklého. K odvolání přistoupíme stejně jako ke všem dalším, budeme postupovat v souladu se zákony, doložíme potřebné dokumenty a zajistíme odvolacím orgánům součinnost,“ říká mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Jak se dostat na nádraží? Budoucí brněnskou stanici obslouží třináct linek![]() |
Navzdory odvoláním by podle ní ke zpoždění v procesu přípravy nového nádraží ještě stále nemuselo dojít. „Některé kroky už činíme paralelně. Současně využíváme nástroj, který nám umožňuje legislativa – takzvané urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury,“ poznamenává Eberl Friebová. I proto železničáři oficiálně dál počítají s optimistickým scénářem začátku stavby stanice v roce 2028.
Zbytečně zkomplikovali práci, zlobí se starosta
V jiné části Brna přitom Děti Země jejich plány narušily. Už loni se SŽ chtěla pustit do úprav části dráhy mezi výhybkou směrem na židenické nádraží a odbočkou na Černovice.
Aktuálně věří ve spuštění do konce roku, také tady však práce začnou kácením a i v tomto případě spolek napadl povolování. Nelíbí se mu zásah do biotopů deseti cenných živočichů. Ani toto předloni zahájené řízení tak dosud neskončilo.
Ještě dřív než úpravy části trati v Židenicích tudíž začne přestavba blízkého mostu v Bubeníčkově ulici, a to v řádu měsíců. „Oba projekty byly schválně chystané tak, aby každý začal jindy, ale kvůli Dětem Země se modernizace o rok zdržela, takže se v podstatě potkají. Všem zbytečně zkomplikovaly práci,“ zlobí se starosta Židenic Petr Kunc (nez.).
Ten se obával, že kvůli spolku přijde vniveč snaha o pečlivě chystané nové řešení ulice Klíny podél železnice, jež zahrne novou výsadbu včetně stromořadí.