Až dvacet tramvají za hodinu, dodávka, osobák, sem tam velký náklaďák. Lidé,...

Až dvacet tramvají za hodinu, dodávka, osobák, sem tam velký náklaďák. Lidé, kteří potřebují projít z náměstí Svobody přes Masarykovu ulici k hlavnímu nádraží, se musí mít opravdu na pozoru. I když kráčí po „své“ pěší zóně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V Brně si došlápnou na řidiče, „dálnici“ přes centrum omezí povolenky

  • 82
Řidiči už by si neměli tak často zkracovat cestu historickým centrem Brna. Po prázdninách začnou platit přísnější pravidla pro průjezd. Povolení nedostanou třeba donáškové služby nebo rozvozy jídla.

Když před dvěma týdny natáčeli komunální politici Michal Doležel (Žít Brno) a Petr Kunc (TOP 09) video v srdci Brna, projelo ve všední den pod kamerou od 8:30 do 17 hodin víc než 900 aut.

„V pěší zóně na Masarykově ulici a na náměstí Svobody to už bezmála dva roky vypadá jako na dálnici a nepomáhají ani kontroly strážníků. Řidiči zneužívají povolení do celé oblasti centra, aby si zkrátili cestu a vyhnuli se zácpám na Kolišti. Štve nás, že s tím vedení města dosud nic neudělalo,“ prohlásil Doležel. 

Po prázdninách by se to mělo změnit. Nově začnou pro řidiče fungovat oddělené podoblasti Rašínova, Jezuitská, Měnínská, Bašty, Zelný trh, Veselá a pěší zóna. 

„Řidiči se budou pohybovat jen v té, do které budou mít povolenku. Oprávnění nebude nutné pouze v podoblasti Veselá, aby se lidé mohli dostat do podzemních garáží ve Velkém Špalíčku,“ popsal radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Sníží se také počet povolenek ze zhruba 13 tisíc na polovinu. Řidič ji dostane pouze v případě, že prokáže účel cesty nebo v lokalitě bydlí, podniká či v ní potřebuje vykonat nějakou činnost jako stěhování. 

„Budeme preferovat spíše krátkodobá oprávnění, která umožní vjezd pro danou situaci,“ doplnil Kratochvíl.

Centrum Brna připomíná autostrádu, změna se neustále zpožďuje

Změní se i časy pro zásobování, které dostane prostor jen od 6 hodin do 10.30. Rozvozy jídla a donáškové služby povolenky nedostanou.

„Na okraji zóny zavedeme stanoviště pro předávky. Ale například Česká pošta povolení mít bude, stejně tak taxi, které se prokáže objednávkou,“ přiblížila koordinátorka pro rezidentní parkování Radka Matuszková.

Dodržování pravidel vjezdu ohlídají stejně jako u parkování kamery. „Kontrolující strážníci tak u vjezdů zmizí,“ uvedla Matuszková.

Dnes centrum Brna využívají řidiči jako „dálnici“. Od září tak lehce srdcem města neprojedou: