Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Brno se chce zbavit aut, za 30 let jich má jezdit městem polovina

  12:08
Další díl do skládačky „naprostá revoluce v brněnské dopravě“ přidalo město Brno. Z aktualizovaného dokumentu Plán udržitelné městské mobility, který v půli února zveřejnilo, například vyplývá, že do roku 2050 by doprava auty měla klesnout o polovinu.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brňané mohou dokument do konce dubna připomínkovat a také se už příští úterý 7. března vyjádřit ve veřejné debatě. Vize se dá jednoduše shrnout – omezit auta, podpořit MHD, cyklisty a pěší.

Jak se plány dotknou jednotlivých druhů dopravy?

1 Auta

Individuální doprava auty je bezesporu nejkontroverznějším bodem mnohostránkového dokumentu zamýšlených dopravních projektů na dalších třicet let. Ze všech způsobů dopravy osob momentálně tvoří 39 procent.

V roce 2030 podle nového záměru klesne její podíl na 30 procent, za dalších 20 let se sníží na 20 procent. Tedy na polovinu současného stavu. Podle vize je „Brno městem, kde se velmi snadno žije bez automobilu“.

„Reálné to je. Ukázalo se to na příkladu zahraničních měst, kde se podařilo podíly automobilové dopravy snížit na stejné hodnoty dokonce v kratším časovém horizontu,“ věří Zbyněk Sperat z Centra dopravního výzkumu.

Je zároveň autorem vize, jak by měla doprava v Brně do budoucna vypadat. Inspirací mu byl především švýcarský Curych, kde si obyvatelé města razantní snížení automobilové dopravy sami odhlasovali v referendu.

První kroky, jako zavedení rezidentního parkování, výstavbu záchytných parkovišť nebo parkovacích domů, už město připravuje.

I zdánlivě nereálné vize jsou uskutečnitelné

Aby se však skutečně podařilo počet aut omezit o tolik procent, je potřeba ještě například dostavět velký městský okruh, zařídit levnější parkování pro auta s ekologickým pohonem nebo podpořit sdílení vozidel. Ať už ze strany firem, které tuto službu zajistí, nebo zaměstnavatelů, kteří společné dojíždění zaměstnanců jedním autem či mikrobusem domluví.

Co si myslíte o plánech s brněnskou dopravou?

Líbí se vám, nebo naopak nelíbí vyhánění aut z Brna a proč? Jsou městské vize uskutečnitelné? A co byste pro „město spokojených Brňanů bez aut“ navrhovali vy?

Vyjádřete se a pište nám na dominika.hromkova@mfdnes.cz

Městskou studii najdou zájemci na http://www.mobilitabrno.cz. Veřejná debata se odehraje 7. 3. v kanceláři ombudsmana v Údolní ulici.

„Všechno jsou to projekty, které jsme už někdy řešili. Systém carsharingu máme navržený a příští měsíc bychom jej chtěli předložit k projednání radě,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

I on vidí snížení počtu aut na brněnských silnicích reálně. „Ne že bychom chtěli dělat z Koliště pěší zónu, ale v hlavním městě Slovinska podobnou ulici na pěší zónu přeměnili. Na tomto příkladu jde vidět, že i zdánlivě nereálné vize jsou uskutečnitelné,“ dodal.

Kromě těchto opatření obsahuje návrh plánu mobility i třeba to, že silnice R/43 povede přes Bystrc, protože se autorům jeví jako nevhodnější varianta z hlediska odklonu nákladní dopravy z města.

2 Cyklisté

Podíl cyklistické dopravy v Brně momentálně představuje pouhé 2 procenta. V roce 2030 to bude 6 procent a o dvacet let později 12 procent. Připravuje se systém sdílení kol a v plánu vedle záchytných parkovišť pro auta typu Park and Ride jsou i odstavné plochy Bike and Ride.

„Funguje to velmi podobně. Zaparkujete na nich kolo a dál pojedete veřejnou dopravou. Plánované jsou většinou u železničních zastávek, aby mohli lidé k nim přijet na kole a dále pokračovat vlakem,“ uvedla zastupitelka Hana Kašpaříková (Žít Brno), která se přípravě plánu mobility rovněž věnuje.

Tato parkoviště pro kola jsou navržená také na konečných městské hromadné dopravy a v místech, kde mají vzniknout právě záchytná parkoviště Park and Ride.

Problém by podle autorů tohoto dokumentu neměl být ani v tom, že Brno není rovná placka jako jiná zahraniční města, která často uvádějí za vzor.

„Kopcovitý terén do budoucna nebude pro kola tak významnou překážkou, jako je dnes. Na základě dosavadního trendu rozvoje elektrokol je jisté, že v roce 2050 bude jízdních kol, která nebudou vybavena elektropohonem, naprosté minimum,“ doplnil Sperat z Centra dopravního výzkumu.

3 Pěší a MHD

Snížení podílu automobilů znamená i nárůst městské hromadné dopravy – z dnešních 53 procent na 56. Kromě rozšiřování samotné sítě by mohl pomoci nákup pouze bezbariérových vozů.

A ke slovu se dostanou i ti, kteří křižují město pěšky. Do třinácti let má podíl chodců vzrůst ze 6 na 10 procent, v roce 2050 by jich podle plánů mohlo být 12 procent. Právě pro ně se počítá třeba s rozšiřováním pěších zón.

  • Nejčtenější

Návštěvníci uvázli na vyhlídkovém kole v Brně, obsluha na ně zapomněla

Hned v pátek, první den adventních trhů v Brně, s sebou přinesl i jednu kuriózní situaci. Vyhlídkové kolo na Moravském...

Pardubice mocným závěrem srovnaly rekord. Otáčela i Boleslav, Sparta opět slaví

Poslední listopadová neděle přinesla kromě začátku adventu také kompletní 23. kolo hokejové extraligy. Lídr tabulky z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice dál válcují extraligu, Sparta slaví poprvé pod švédským koučem

Pokračující dominance i trápení. Zatímco hokejisté Pardubic vyhráli už třinácté utkání v řadě, České Budějovice...

Plány na brněnský park čelí kritice, zahrádky mají po 75 letech zmizet

Klikatící se pěší cesty propojující Vaňkovo a Mendlovo náměstí, atraktivní „levitující“ chodník či využití objektu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

Na advent plný zábavy města chystají koncerty, zimní kino i zabijačku

Advent je tu. Oficiálně začíná v neděli, takže i na jižní Moravě se v nejbližších dnech rozsvítí vánoční stromy na...

Referendum o pískovně. Exstarosta Brna-Černovic sbírá podpisy pod petici

Černovická pískovna je lukrativní firma, kterou velmi netypicky ovládá městská část Brno-Černovice, a nikoli přímo...

Návštěvníci uvázli na vyhlídkovém kole v Brně, obsluha na ně zapomněla

Hned v pátek, první den adventních trhů v Brně, s sebou přinesl i jednu kuriózní situaci. Vyhlídkové kolo na Moravském...

Pro Městské divadlo jsem musel uzrát, říká představitel Denise z Ulice

Herec Libor Matouš září na jevišti Městského divadla Brno hned v několika velkých rolích. Po princovi ve Sněhurce a já...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...