Úterý 15. června 2021, svátek má Vít
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 15. června 2021 Vít

Brno se chce zbavit aut, za 30 let jich má jezdit městem polovina

  12:08
Další díl do skládačky „naprostá revoluce v brněnské dopravě“ přidalo město Brno. Z aktualizovaného dokumentu Plán udržitelné městské mobility, který v půli února zveřejnilo, například vyplývá, že do roku 2050 by doprava auty měla klesnout o polovinu.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brňané mohou dokument do konce dubna připomínkovat a také se už příští úterý 7. března vyjádřit ve veřejné debatě. Vize se dá jednoduše shrnout – omezit auta, podpořit MHD, cyklisty a pěší.

Jak se plány dotknou jednotlivých druhů dopravy?

1Auta

Individuální doprava auty je bezesporu nejkontroverznějším bodem mnohostránkového dokumentu zamýšlených dopravních projektů na dalších třicet let. Ze všech způsobů dopravy osob momentálně tvoří 39 procent.

V roce 2030 podle nového záměru klesne její podíl na 30 procent, za dalších 20 let se sníží na 20 procent. Tedy na polovinu současného stavu. Podle vize je „Brno městem, kde se velmi snadno žije bez automobilu“.

„Reálné to je. Ukázalo se to na příkladu zahraničních měst, kde se podařilo podíly automobilové dopravy snížit na stejné hodnoty dokonce v kratším časovém horizontu,“ věří Zbyněk Sperat z Centra dopravního výzkumu.

Je zároveň autorem vize, jak by měla doprava v Brně do budoucna vypadat. Inspirací mu byl především švýcarský Curych, kde si obyvatelé města razantní snížení automobilové dopravy sami odhlasovali v referendu.

První kroky, jako zavedení rezidentního parkování, výstavbu záchytných parkovišť nebo parkovacích domů, už město připravuje.

I zdánlivě nereálné vize jsou uskutečnitelné

Aby se však skutečně podařilo počet aut omezit o tolik procent, je potřeba ještě například dostavět velký městský okruh, zařídit levnější parkování pro auta s ekologickým pohonem nebo podpořit sdílení vozidel. Ať už ze strany firem, které tuto službu zajistí, nebo zaměstnavatelů, kteří společné dojíždění zaměstnanců jedním autem či mikrobusem domluví.

Co si myslíte o plánech s brněnskou dopravou?

Líbí se vám, nebo naopak nelíbí vyhánění aut z Brna a proč? Jsou městské vize uskutečnitelné? A co byste pro „město spokojených Brňanů bez aut“ navrhovali vy?

Vyjádřete se a pište nám na dominika.hromkova@mfdnes.cz

Městskou studii najdou zájemci na http://www.mobilitabrno.cz. Veřejná debata se odehraje 7. 3. v kanceláři ombudsmana v Údolní ulici.

„Všechno jsou to projekty, které jsme už někdy řešili. Systém carsharingu máme navržený a příští měsíc bychom jej chtěli předložit k projednání radě,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

I on vidí snížení počtu aut na brněnských silnicích reálně. „Ne že bychom chtěli dělat z Koliště pěší zónu, ale v hlavním městě Slovinska podobnou ulici na pěší zónu přeměnili. Na tomto příkladu jde vidět, že i zdánlivě nereálné vize jsou uskutečnitelné,“ dodal.

Kromě těchto opatření obsahuje návrh plánu mobility i třeba to, že silnice R/43 povede přes Bystrc, protože se autorům jeví jako nevhodnější varianta z hlediska odklonu nákladní dopravy z města.

2Cyklisté

Podíl cyklistické dopravy v Brně momentálně představuje pouhé 2 procenta. V roce 2030 to bude 6 procent a o dvacet let později 12 procent. Připravuje se systém sdílení kol a v plánu vedle záchytných parkovišť pro auta typu Park and Ride jsou i odstavné plochy Bike and Ride.

„Funguje to velmi podobně. Zaparkujete na nich kolo a dál pojedete veřejnou dopravou. Plánované jsou většinou u železničních zastávek, aby mohli lidé k nim přijet na kole a dále pokračovat vlakem,“ uvedla zastupitelka Hana Kašpaříková (Žít Brno), která se přípravě plánu mobility rovněž věnuje.

Tato parkoviště pro kola jsou navržená také na konečných městské hromadné dopravy a v místech, kde mají vzniknout právě záchytná parkoviště Park and Ride.

Problém by podle autorů tohoto dokumentu neměl být ani v tom, že Brno není rovná placka jako jiná zahraniční města, která často uvádějí za vzor.

„Kopcovitý terén do budoucna nebude pro kola tak významnou překážkou, jako je dnes. Na základě dosavadního trendu rozvoje elektrokol je jisté, že v roce 2050 bude jízdních kol, která nebudou vybavena elektropohonem, naprosté minimum,“ doplnil Sperat z Centra dopravního výzkumu.

3Pěší a MHD

Snížení podílu automobilů znamená i nárůst městské hromadné dopravy – z dnešních 53 procent na 56. Kromě rozšiřování samotné sítě by mohl pomoci nákup pouze bezbariérových vozů.

A ke slovu se dostanou i ti, kteří křižují město pěšky. Do třinácti let má podíl chodců vzrůst ze 6 na 10 procent, v roce 2050 by jich podle plánů mohlo být 12 procent. Právě pro ně se počítá třeba s rozšiřováním pěších zón.

  • Nejčtenější

Turisté lační po fotkách naštvali místní. Levandulová farma se musí stěhovat

Premium Farma ze Staroviček na Břeclavsku se musí přestěhovat. Vesnici totiž trápí davy turistů, kteří chtějí fotku v...

Novým ředitelem Zbrojovky má být Šádek. Majitel Plzně to však popírá

Ve fotbalovém prostředí běží třaskavá zpráva: Adolf Šádek, majitel a generální manažer Viktorie Plzeň, se stane novým...

Ceny bytů v Brně prolomily hranici 100 tisíc za metr a mohou růst i dál

Ceny nemovitostí v Brně rostou rychleji, než je celostátní průměr. Dokonce už padla hranice 100 tisíc korun za metr...

VIDEO: Aktivisté v Brně blokovali dopravu, jeden z nich se přilepil k silnici

Kuriózní událost řešili v Brně strážníci a hasiči, když aktivisté z hnutí Extinction Rebellion na několika místech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za slávou vyrazila ze Šlapanic. Šafránkovou objevil režisér Moskalyk u sousedů

Premium Vyrůstala na statku, spolu se sestrou se příležitostně starala o krávu a koně, ale pod vedením tatínka – varhaníka se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

  • Další z rubriky

Lidé se kvůli covidu báli vratných kelímků, v Brně znovu povolili jednorázové

Adventní trhy v Brně byly v posledních letech spojeny s používáním typických vratných kelímků či hrníčků s vánočními...

Recesisté vysvětili nákupní centrum v Brně, nelíbí se jim církevní byznys

Průvod zhruba tří desítek lidí převlečených za jeptišky a pátera prošel v neděli odpoledne Brnem až k nákupnímu centru...

Voda z přívalového deště zatopila v Drnovicích na Vyškovsku přes 20 domů

Zhruba 70 hasičů dnes odpoledne pomáhalo s odstraňováním následků přívalového deště v Drnovicích na Vyškovsku. Voda a...

V Brně se v létě zavřou Pisárecké tunely, rekonstrukce mostů se odkládá

Brno bude v létě jako vždy prošpikované uzavírkami, kopat se začne na Tomkově náměstí. Nemusí být ale až tak zle....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Dušek: Očkovat se nenechám. Indiáni raději zemřeli, než se nechat zotročit

Jaroslav Dušek promluvil o svém rozhodnutí nenechat se očkovat vakcínou proti covidu-19. Herec, který nedávno oslavil...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....