Změny cen jízdného se prozatím týká pouze nepřenosných předplatních jízdenek, takzvaných "šalinkart", a přenosných jízdenek s platností jeden, tři, sedm, 14 a 30 dnů. "U základní měsíční jízdenky nepřenosné dochází ke zvýšení ceny o 80 korun, u čtvrtletní o 210 korun a u roční o 730 korun," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.
Radní původně chtěli razantně navýšit i ceny jednotlivých jízdenek. Za ty ale spolu s jízdenkami u řidiče lidé zatím zaplatí stejně. Radní o nich totiž chtějí nejprve jednat s vedením kraje kvůli krajské integrované dopravě.
Lidé tedy od prosince musejí za měsíční jízdenku zaplatit z původních 450 korun 530 korun, za tříměsíční jízdenku 1 280 korun, pro studenty pak místo původních 540 na 640 korun a za rok předplaceného cestování až 4 430 korun. Dopravní podnik nově zavádí i roční předplatní jízdenky pro seniory do 70 let za 2 750 korun. Za jednorázové jízdenky zatím cestující zaplatí stejně jako dosud.
Hlouběji do peněženky musí sáhnout i cestující, kteří využívají denní, třídenní či týdenní přepravní kupon. Například jeden den cestování tramvajemi a trolejbusy je od prosince vyjde na 75 korun.
Proč jsou ale znevýhodnění lidé, kteří tramvajemi a autobusy jezdí denně, zatímco se občasných cestujících zdražení nedotkne? "Je to v pořádku, nefér to není. Tím, že jednou podraží předplatní jízdné a podruhé jednorázové jízdné, se snažíme vyvážit poměr jednotlivých cen v tarifu, aby si lidé mohli rozhodnout, co je pro ně výhodnější," zdůvodnila Pohanová.
Tramvají po Brně za stejnou cenu jako po Praze
Přestože je podle Hany Pohanové cenové navýšení jízdného velmi nízké a například hodinová jízdenka je v Brně ve srovnání s ostatními místy České republiky nejlevnější, i tak se jízdné cenově velmi přibližuje tarifům v Praze. Například základní měsíční jízdenka v Brně dosud stojí o sto korun méně než v Praze, od prosince ale bude rozdíl činit jen dvacet korun.
Náměstek primátora města Brna Ladislav Macek z ČSSD vysvětluje zvýšení cen jízdného tím, že jestliže se zvyšuje cena energie či nafty, je logické, aby stoupaly i ceny jízdného. "Z toho důvodu jsme přikročili ke zvýšení části tržeb," zdůvodnil rozhodnutí městské rady Macek.
Upozorňuje ale, že pokud by se měly pokrýt veškeré náklady jízdného, museli by lidé za nejlevnější jednorázovou hodinovou jízdenku zaplatit 45 korun. "My ale chceme, aby byla situace ekonomicky únosná a aby MHD zůstala prioritní dopravou ve městě, proto ji podporujeme ve formě dotací," uvedl Macek.
V praxi to znamená, že ročně město zaplatí dopravnímu podniku celých 50 procent tržeb. Příští rok by tedy brněnská radnice měla ze svého rozpočtu vydat na městskou hromadnou dopravu podle předpokladů 190 milionů korun.
Zelení chtějí jízdenky levnější
Jak se ke zdražení jízdného staví někteří členové městské rady? Martin Ander, náměstek primátora za Stranu zelených, vnímá úpravu cen jízdních tarifů jako nutnou. "Přesto se nám ale nelíbila ta razance, se kterou měly ceny podle původního návrhu stoupnout," uvedl Ander. Na konečné rozhodnutí Rady měl podle Andera nakonec vliv návrh, aby bylo nejvýraznější zvýšení cen sníženo na sociálně únosnou mez. "Navrhovaných 25 procent navýšení bylo zamítnuto a podařila se prosadit hranice 20 procent," uvedl náměstek.
KDU-ČSL v čele s Danielem Rychnovským například navrhovala zvýhodnit cestování rodin s dětmi. "Chtěli jsme zavést slevové rodinné pasy, ale neuspěli jsme," tvrdí Rychnovský a diví se, proč Rada rodinné pasy odmítá, když takzvané seniorpasy zvýhodněné jsou. "Proto jsme přistoupili alespoň na kompromis zdražení předplatního jízdného a odložení zdražení jednorázových jízdenek," uvedl lidovec. S takovým řešením souhlasil také Jiří Zlatuška ze strany Brno2006.
Ceny jízdenek se mění každé dva roky
Od roku 1998 se jízdné MHD zdražuje či zlevňuje ve dvouletém cyklu. Naposledy to bylo na začátku ledna letošního roku, kdy dopravní podnik zvýšil ceny jednorázových jízdenek a snížil cenu ročních předplatních.